Svetsköp vad är att föredra för lättare svetsjobb

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Svetsköp vad är att föredra för lättare svetsjobb

Inlägg av vett74 »

skulle behöva en svets å laga upp min stackars sönderostade vinterbil med :roll:
vad är rimligt att köpa för lättare jobb?
Biltemas svetsar med gas är det nått å ha? eller måste man ha en esab eller en kempi?
ska svetsa lite golv å hjulhus :x
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

:) svets är kul....

Antar att du tänker på en MIG.. glömm ALLT vad enfas heter, det blir inte bra strömmen blir inte jämn (och jag orkar inte dra ett långt matematiskt bevis varför).. Kör en TRE-fasare skall du bara köra lättare så behöver du ju inte en så kraftig maskin, typ 200A räcker.. Jag rekomenderar även att du investerar i en gasflaska det blir enorm skillnad och om du kör mison, atal eller liknande så ökar ju verkningsgraden på svetsen..

En bra pinne kan du för för 3000 spänn ny, Migatronic har en ruskigt prisvärd maskin (bygger ju på MMA som är en bra teknik)..

Det surrar en hel del maskiner på blocket (sålde själv 30 år gammal 320A ESAB dör med budgivning fick 6000spänn :D hade varit glad om jag fått 2000 för den).. även industritorget har en del. Kolla även på ESABs budgetsvetsar (görs i italien eller liknande) bra pris bra svetsar, har dock glämmt namnet nu
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Inge fel i att köpa en 1-fas MiG om man bara ska fippla lite i hemmet. 3-fas känns lite overkill för rent hobbybruk samt för svetsning i tunnplåt.
Köp någon beggad pjäs av något känt märke. Köpte själv en gammal Luna 1-fasare och den går som tåget.
Flaska e ett krav,den flussfyllda tråden suger kraftigt.
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar