Varmstarter

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mardigan
Rookie
Rookie

Varmstarter

Inlägg av Mardigan »

Min 75a beter sig lite konstigt, när man startar den kall går den som en
dröm och jag kan va ute och glida i timmar. Men stannar jag bilen en
stund och sedan ska köra igen blir bilen hopplös, den börjar gå
ojämnt och vill inte gå på tomgång. problemen kvarstår tills man stannar och den får svalna helt dvs många timmar.
Det är en 350 sb med en fyrportars mekanisk holley.
Det ända jag kan komma på som händer när man stoppar motorn är att förgasaren blir varm, men den borde väl rimligtvis svalna när man börjar köra igen?
En annan lite udda sak upptäckte jag när jag bytade en ventilfjäder, Stötstängerna till cyl 8 är kortare än till dom andra burkarna på den sidan.
Ska det vara så eller är det någon som tog vad den hittade i garaget?
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Mardigan.
Jag är ingen motorexpert, men dom motorer (60-tals SB å BB) som jag har skruvat med, både mekaniska och hydraliska lyftare å stötstänger så har dom varit lika långa.
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

kan nog bli så kallat "vapor lock " i förgasaren när det blir varmt,bilen spottar å har sig brukar hjälpa att sätta dit en distans imellan insuget å förgasaren eller en skyddsplåt som skyddar förgasaren under ifrån värmen....
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Skulle tippa på förgasaren....

Hade samma problem på min båt, Chris Craft från -61,
slutade i motorbrand , förgasaren var ordentlig igensatt, skit i tankarna..

Var hur lättstartad som hels, gick taskigt på tomgång när den blev varm och var ett helvette att starta varm...
Sen flödade den över, troligen skit i flottörhusen.......

inget kul...

PS. Halonsläckare är bra..
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej Mardigan

Har du choke på förgasaren?

Skulle ta en titt på den i så fall, även ta en titt på powervalven och att flotörerna är rätt instälda.

Det kan vara så att den flödar över när du stannar motorn.
Och en smog 350 brukar kunna gå bra trots duktigt mycket soppa till den, den värsta jag sett som flöda över hade flera liter bensin i oljan och gick ändå, dock rätt ristigt på tomgång. Och lite grinig vid varm start. Och som ägaren sa, den fyller på sig själv med olja, vilket var bensin *ler*

Vad händer om du gasar ur den när den är varm och du fått igång den går det att dra ur den så den börjar gå rent?

Att den går bra direkt vid kall start tyder på rik bränsle blandning eller fungerande choke.

Några uppslag till ideér att fixa till det.
Inga svåra fel i alla fall så du kan vara lugn värre med inprutade motorer som börjar hitta på hyss, där kan man få fundera både en och två gånger innan man hittar felet. Samt bli en rejäl slant fatigare när man hittat felet.

Lycka till!

Mvh
MrV8
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

MRV8! Din teori är ju solklar i detta problem. Jag plockade isär min förgasare för att kolla munstycken samt vilka power valves som satt i och råkade då ställa flottörerna fel. Bilen startade när den var kall men var svårstartad när den var varm. Jag satt tillbaka mina gamla Autolite tändstift (hade tidigare NGK v-power) och helt plötsligt fick jag en ny motor. Snacka om lättstartad!!!! Och vilken sång.... :D :D :D Jag skall byta olja i motorn idag och sen så blir det att testa g-techen!!

MVH Pappi
Skriv svar