luftningsproblem....

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

luftningsproblem....

Inlägg av vett74 »

hallå jag var ute å skulle lufta mitt nya bromssystem idag men ja får inte vätskan att komma till bakbromsarna :?
Va kan det va för fel,jag har nya ledningar till bakbromsarna samt nytt i framvagnen.
Om jag tar lös bromsslangen vid ett av bakoken hör jag att det pumpar när man trycker in pedalen och det kommer ytterst lite vätska :x
Kan det va någe fel på huvudcylindern?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hmm....
Om du har tömt hela systemet på olja så kan det ligga kvar en stor "luftbubbla" inne i mellan kolvarna i huvudcylindern, om du inte har luftat den redan alltså.
Jag använde en spruta och tryckte in bromsvätska i det bakre hålet då strömmar luften ut i det främre hålet.

Det är ju enkelt att testa iallafall, du behöver inte lossa ledningarna från huvudcylindern och slabba med olja.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

ja det va en bra ide!
dock vart aldrig huvudbromscylindern tömd det var kvar ganska mycket i den,men ska testa detta :)
nån som har nån mer ide?
det är bra fart på oljan i frambromsarna kommer på en gång där


http://smg.photobucket.com/albums/v600/Trayzer/
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Jag tror att din huvudcylinder skulle behöva nytt gummi! Min bil hade toppen bromsar fram men inte bak då jag skulle reg besiktiga min bil. Införskaffade nytt gummi och vips så funkade bromsarna även bak. :D

MVH Pappi
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du nu skall byta kolvtätningar, gör inte som jag gjorde.
Dvs köp inte tätningarna innan du tittat in i cylindern.
Det var stora djupa längsgående rostporer i botten på min cylinder så jag fick lämna tillbaks tätningarna och köpa en ny huvudbroms cylinder istället.
Mina bromsar har alltid känts lite "svampiga" och det här var förklaringen.

Hela huvudbroms cyl kpl kostade mindre än 1000:- och det var det värt.

Här kan man se porositeterna:
Bild
Senast redigerad av gbak den sön mar 23, 2008 23:47, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Gbak vars köpte du huvudbromscylindern?
om det nu är fel på den också så :evil:
fast hade ju bra bromskraft bak när jag var och besiktigade den förra året
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Åbergs i Sth.
Men du kan också kolla med 2QIK4U.

http://www.abergsvtcparts.se/
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hmm har nu fått det å flöda till bakbromsarna,men jag har samma problem som jag hade förut,bromspedalen tar väldigt långt ner kanske är 5-7cm kvar till golvet,den har alltid varit så och det var bra värden på förra besiktningen
den är också lite mjuk,kanske är någe fel på huvud cylindern ändå?
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Det låter snarare som en Corvette detdär =)

stålomspuna bormsslangar gör att pedalen käns lite stummare, men något underverk gör de inte!
-69, 502, Coupé
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

skulle ju ha blivit bättre med wilwood ok fram samt nya rör och stålomspunnet tycker ja :) måste nog byta huvudcylinder också för å få det bra
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har du kollat in i huvudcyl ännu?

Min pedal var precis som du beskriver tog långt ner och var svampig.
Blev mycket bättre efter att jag bytte huvudcylingern.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Nej har inte orkat,ska ta å kolla det till helgen
låter ju bra att det blev bättre ska ta å beställa en ny huvudcylinder tror ja....
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

så då har ja beställt en ny cylinder,får den imorrn så då har man nått å göra i helgen!
Föresten hur luftade du din huvudcylinder Gbak? bara å pumpa sig less eller?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Först så luftade jag själva huvud cylindern, utan några bromsledningar fastsatta.
Jag pluggade utgångarna från huvudcylindern och mecklade tills jag "uppfann" sprutvarianten.
Men den så kunde jag lufta huvudcylindern med ledningarna fastsatta.
Det funkade bra.

När du sedan har fått ur all luft från huvud cylindern så kan du hämta frugan eller kompisen som pumpar medan du sköter luftnipplarna.
Om du inte fixar någon automatisk luftgrunka.

Jag var ensam så jag använde två långa rollerskaft i plast som jag tejpade ihop och pressade fast pedalen i bottenläget medan jag öppnade och stängde nipplarna.
Rollerskaften låste jag i inspännt läge som en pilbåge ungefär mellan pedalen och dörrlåsknoppen
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

jahapp då har man bytt cylindern,den gamla var dålig i botten det var lite porer där,det var lite rostslagg också på själva kolven..
jag luftade cylindern noga innan jag satte den i bilen men kan likförbannat inte få en fast pedal :evil:
hur mycket ska man behöva lufta igentligen? har säkert kört igenom 1 liter genom alla nipplar.
Blir tokig snart :x
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Hej Vette74 !
:idea:
Lufta kortaste ledningen först sen näst kortaste o.s.v och längsta ledningen sist, det brukar fungera.


8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Endorfine
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: sön mar 07, 2004 17:02
Ort: Malmö (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av Endorfine »

du kan också köpa "speed bleeders" på någon speedshop
det är luftnipplar med backventil i. (man kan då lufta bromsarna utan att behöva dra åt nipplarna medans man håller bromsen nertryckt. helt själv alltså!)
man behöver 6 stycken och dom kstar ca: 170kr paret.
/ Mange C3 -78 och C5 -01
Skriv svar