Bromsa bara framhjulen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Bromsa bara framhjulen?

Inlägg av janbanan24 »

Ursäkta att jag tar upp en fråga som diskuterats tidigare, men jag hittade inte det jag sökte, med sökfunktionen! :oops:

Vad var det för nånting man skulle montera för att kunna strypa trycket till de bakre oken vid "fastbromsning" av bilen? :twisted:
...gissa vad jag vill kunna göra! :lol:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

det är en så kallad line lock du behöver!
Här är en länk till ett ställe där det finns lite olika typer!
http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... grfnbr=584
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Eller också skaffa mer hästar!! 8) Linelock e för riskokare *fniss* :lol:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Fördelen med line lock är att Du inte nöter ut bakbromsarna och samtidigt skonar drivlinan.
Klart rekomenderbart dock ej hundra uppskattat av bilprovningen. Rådet är helt enkelt: Dont tell em!
mvh R
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

:oops: Ja, min bil är ju lackad som en MitsuBITCHy så... :lol:

Någon som säljer linelocks i svea rike?

...ja det var ju klart att bilprovningen skulle ha något att invända emot! :evil: Syns inte solenoiden ganska tydligt där på bromsledningen?

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vad menar du med nöta ut bakbromsen?? Måste du hålla på bromsen för att spinna loss????
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av stingray350 »

Haha!
Bra svar Frisk!
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Tror knappt du kan så 100% still och burna utan linelock Frisk.. :)

Startat 502:an än?
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

om jag inte klarar av det med 502:an så säljer jag av skiten!! kan bara nämna att med 454:an va det inga problem alls... tvärtom fick man ju svårt att ta sig iväg nästan hehe. Dock bör nämnas att det sitter nu radialdäck på. Har man DOT-däck eller liknande så e det ju en annan femma! Då kan det ju vara bra med linelock om man ska tävla ock inte har ruskit med pollar
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

vill minnas att man inte fick ha linelocken i coupe´n, men i morrummet va de ok, kan minnas fel :oops:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Janbanan/
Alla välförsedda firmor som säljer bildelar har säkert sånt på hyllan så kolla med den kille Du handlar hos
Har inte han så tar vi 700:- för en och mitt råd är att Du sätter den på innerskärmen tillvänster om huvudbromscylindern. Gärna en bit in under skärmen så lär aldrig nån besiktningsman se den och onödig diskussion aldrig uppstå
mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Frisk den dag din gamla harv kan göra som vår paketbil (se bildlänk) http://www.speedpro.se/camino.html ska jag kanske lyssna på det Du har att inflika,,,,(Detta är dessutom den snällaste av mina 7 hobbybilar)
Kan ärligt erkänna att jag höll på bromsen lite -ja. Man gör det för att få mer effektfulla moln.
mvh R
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

2QIK4U skrev:Janbanan/
Alla välförsedda firmor som säljer bildelar har säkert sånt på hyllan så kolla med den kille Du handlar hos
Har inte han så tar vi 700:- för en och mitt råd är att Du sätter den på innerskärmen tillvänster om huvudbromscylindern. Gärna en bit in under skärmen så lär aldrig nån besiktningsman se den och onödig diskussion aldrig uppstå
mvh R
Tjenare 2QIK4U

Nu har du nämnt något jag måste ha :D Inte för att man är någon race kung men för lekstugan skull *ler* Så man kan göra kontrolerade burnouter *ler* utan en massa gasande i onödan med plågande av drivlinan i onödan som följd.

Tack för mycket trevligt samtalet sisst Robban vi ses på måndag.

När du läger in såna bilder på dina hobby bilar så skulle jag villja se din kompressor kombi i farten *ler stort*

ha en bra helg!

Mvh
MrV8
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...okej!

Så då drar man bromsrören till bakbromsarna in under kanten på framskärmen först?

Eller sätter man linelocken på frambromsarna? (Trycker på bromsen och sedan "låser" trycket?)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

MRV8/
Vem vill inte se kombin in action??...*s*
Låter som vi snabbt som ögat får beställa hem fler linelocks...*s*

JanBanan/
Man lägger dem på frambromsen och lämpligen drar Du baraett nytt rör ut från linelock solenoiden...det gamla röret sätter Du på andra sidan linelocken.Minst jobb och krångel så(=minst onödiga kostanader med)
mvh R
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Fördelningsswitchen?

Inlägg av R0ffe »

Om man kopplar in linelocken mellan huvudcylindern och fördelningsblocket/switchen som tex min 74:a har, då kommer förmodligen lampan för "trasig bromskrets" att lysa, men rätar det till sig efter man släppt upp igen eller måste man göra nåt för att lampan ska slockna? (läste i manualen att ibland kan den "fastna" och man måste trampa hårt och nån annan släppa/lufta ena kretsen för att switchen ska ordna till sig igen).
det skulle samtidigt vara bra om den tändes när man låste fast bilen, då slipper man ju koppla in en extra lampa (om man vill ha en lampa som visar att man håller in knappen, man kanske glömmer det när man står efter vattenfållan! :wink: )
Jag hade funderat på att göra som ovanstående, men polarn med camaro satte ett fördelningsblock efter switchen, pluggade en utgång på switchen och har alltså linelocken EFTER switchen..... Men det syns ganska väl och besiktningen var lite gnällig nu när han skulle dit förra veckan.... han blev inbjuden på ett nytt besök inom en månad igen! :lol:
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Skriv svar