Funderar på att ramlyfta bilen, och har några frågor.
:Måste man bygga något att ställa karossen på så att den inte spricker?
:Vad väger en kaross (utan inredning)?
:Kan man lyfta av karossen med hjälp av ett par kompisar eller måste man ha lyft stropparna som finns att köpa?
:Är det något speciellt som man bör tänka på?
Mvh Peter
Ram lyft
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Peter.
Jag skall försöka svara på dina frågor. Jag har själv lyft av karossen från ramen på min 68 Coupe.
1. Jag byggde ett par rejäla bockar av trä för att ställa karossen på eftersom den bara skulle stå och "sätta sig" i grundarbetet innan lack. Man kan även bygga i trä/metall en ställning/stativ som passar i ramfästena och som man kan sätta hjul på för att lättare flytta runt karossen. Detta har diskuterats i några andra trådar här på forumet och om jag inte minns helt fel så finns det även en byggbeskrivning.
2+3. Vad karossen väger utan inredning vet jag ej, men när jag skulle lyfta av karossen från ramen var vi 4 stycken + en som rullade bort ramen och sedan ställde bockarna på plats.
Innan jag skulle montera tillbaka karossen på ramen så köpte jag lyftbanden vilket underlättar avsevärt = Jag fixar både att lyfta av karossen och även sätta tillbaka den helt själv.
4. Att lossa allt som sitter mellan kaross och ram, bromsrör vid huvudcylinder, bensinslangarna både bak vid tanken och framme vid bensinpumpen, minuskabeln från batteriet, jordkabel från startmotorn till ramen, pluskabeln i startmotorn, elsystemets anslutning i startmotorn, fördelaren, tändspolen, generatorn, tempgivaren, varvräknarkabeln i fördelaren, oljetrycksmätarens anslutning i motorns bakkant, om det finns radioavstörning så sitter det en del jordpunkter, om det är automat –vajern till spaken + elkabeln till kickdownen. Detta är taget direkt ur minnet så jag har säkert glömt något.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Jag skall försöka svara på dina frågor. Jag har själv lyft av karossen från ramen på min 68 Coupe.
1. Jag byggde ett par rejäla bockar av trä för att ställa karossen på eftersom den bara skulle stå och "sätta sig" i grundarbetet innan lack. Man kan även bygga i trä/metall en ställning/stativ som passar i ramfästena och som man kan sätta hjul på för att lättare flytta runt karossen. Detta har diskuterats i några andra trådar här på forumet och om jag inte minns helt fel så finns det även en byggbeskrivning.
2+3. Vad karossen väger utan inredning vet jag ej, men när jag skulle lyfta av karossen från ramen var vi 4 stycken + en som rullade bort ramen och sedan ställde bockarna på plats.
Innan jag skulle montera tillbaka karossen på ramen så köpte jag lyftbanden vilket underlättar avsevärt = Jag fixar både att lyfta av karossen och även sätta tillbaka den helt själv.
4. Att lossa allt som sitter mellan kaross och ram, bromsrör vid huvudcylinder, bensinslangarna både bak vid tanken och framme vid bensinpumpen, minuskabeln från batteriet, jordkabel från startmotorn till ramen, pluskabeln i startmotorn, elsystemets anslutning i startmotorn, fördelaren, tändspolen, generatorn, tempgivaren, varvräknarkabeln i fördelaren, oljetrycksmätarens anslutning i motorns bakkant, om det finns radioavstörning så sitter det en del jordpunkter, om det är automat –vajern till spaken + elkabeln till kickdownen. Detta är taget direkt ur minnet så jag har säkert glömt något.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
-
2QIK4U
2QIK4U
Vad är "sandplåt" för något? Vad har jag skruvat bort som jag ej vet vad det är för något
Lars
Vad är "sandplåt" för något? Vad har jag skruvat bort som jag ej vet vad det är för något
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1

