Ny fråga......
Håller på och byter insug och naturligtvis gick den lille rackaren slangen av till oljetrycksmätaren.
Skruvade isär kopplingen i blocket (gjord i mässing eller brons tror jag, inte så dj.... kunnig på just det kanske) och ser att slangen trycks fast med hjälp av en kona. Det troliga är att (min gissning) det bara går att använda denna kona en gång, sedan är den förbrukad.
Någon som vet var man får tag på en ny sådan koppling, den där tvådelade med en kona i, äh ni fattar nog.
Känns nämligen inte riktigt rätt att byta ut hela slangen ända in till mätaren.
Oljetryckslangen av
Oljetryckslangen av
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
På min oljetrycksmätare/motor så sitter en massiv mässingskona.
Den har jag lossat ett antal ggr.
Menar ni att jag borde byta den varje gång man lossar slangen (som fö är väldigt spröd)
Den har jag lossat ett antal ggr.
Menar ni att jag borde byta den varje gång man lossar slangen (som fö är väldigt spröd)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
2QIK4U
gbak skrev:På min oljetrycksmätare/motor så sitter en massiv mässingskona.
Den har jag lossat ett antal ggr.
Menar ni att jag borde byta den varje gång man lossar slangen (som fö är väldigt spröd)
"kopplingen" som skruvas in i blockets bakkant är tvådelad, men består av tre delar. En överdel och en underdel samt en liten kona. I den undre sitter en kona som pressar fast slangen när den övre delen skruvas ned. Har man lossat slangen från den konan, eller att slangen går av som i mitt fall är den förbrukad. Om konan sitter kvar är det väl frid och fröjd.
Det bästa vore om man bara kunde köpa själva kopplingen, men så verkar inte fallet. Blir nog till att införskaffa slang och hela rubbet.
Förvisso ingen dyr affär, kollade Autometer som man rekommenderat tidigare och det handlar om straxt över en hundring.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
-
2QIK4U
ta med dig delarna till din lokala hydraulfirma, som har grejjerna du behöver på lager..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Det gjorde faktiskt jag så nu har jag en stålomspunnen teflonslang med hydralkopplingar och den ska fan i mig hålla. Problemet ligger i anslutningen till mätaren,det e nån udda gängstigning där. Jag lödde ihop en adapter av en gammal nippel jag hade liggande.Jake skrev:ta med dig delarna till din lokala hydraulfirma, som har grejjerna du behöver på lager..
Kasta inte bäver i trähus.

