krängningshämmare bak

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

krängningshämmare bak

Inlägg av Chrippe »

Är det någon som har någon erfarenhet av krängningshämmare
bak på en C3 ??? positivt/negativt.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Sitter ju orginal på alla BB bilar. Den e ju inte direkt grov (9/16"?) men den gör säkert nytta eftersom Generalen satte dit den från början.
Kasta inte bäver i trähus.
Frasse
Rookie
Rookie

Inlägg av Frasse »

Har läst på om den bakre krängningshämmaren. vad jag insåg var följande:
När de (GM) klämde in BB-motorerna i Corvetten så blev den hopplöst understyrd. Detta på grund av ökande tyngd fram. Här kan man ju tycka att de skulle blivit glada och behållit de egenskaperna eftersom det gjorde Corvetten mera lik övriga bilar i Jänkelandet. Men tydligen hade de gett sig den på att åtgärda problemet på ett seriöst sätt.
Så de satte de dit:
Grövre krängningshämmare fram, och grövre fjädrar fram.
De lade till en bakre krängningshämmare också.
Det här är ju rätt sätt att angripa problemet, man hade alltså full koll på vad man gjorde.
Om det är någon mening att bulta dit ännu grövre krängningshämmare bakvet jag inte, det beror nog på vad man skall ha bilen till. Ökas styvheten för mycket överskrider man till slut gränsen där bilen ändrar karaktär. Då kan man bli omkörd av sig själv istället-inte bra. Bättre behålla lite understyrning.
Jag tror att åtminstonde en del av Corvettens dåliga rykte i fråga om väghållning kommer från dåligt ombyggda smallblockbilar, där man har tryckt i en tyngre spis utan att göra något åt chassiet.
Förresten skulle jag behöva en bakre krängningshämmare som är ca 80mm kortare, den kommer oroväckande nära däcken. Såg för några år sedan en artikel i någom motorblaska om en fjädersmed, tror det var i Stockholmstrakten. Kan inte hitta blaskan, någon som kan rekommendera en sådan smed?
//Frasse
Skriv svar