Framför passagerarplatsen under instrumentpanelen sitter en fläkt eller eventuellt en vattenpump!? som jag tror hör till klimatanläggningen och den har i år fyllts med vatten så att det läcker in via den in i bilen. Kan det vara så att klimatorns vattendräneringsventil eller dyligt har bäckat igen? Detta sker när jag kört med klimatorn under några dagar. (har försökt att finna dränageslangen/ventil men inte lyckats).
Trodde först att regnvatten kommer in eller att vatten kommer in när jag tvättar pärlan - men icke!
På pass.sidan i torpedväggen sitter en dränering till AC:n. Lys med en ficklampa ner där cylinderraden tar slut. Det är en slang ca 15 mm i diameter. Slangen är säkert täppt av skräp (löv)
Max
Har ungefär samma problem, i början plaskade de i botten på fläkten men nu har jag ingen aning om var de kommer ifrån.
Innan har de bara droppat lite på golvet, men när jag tog bort delen under handsfackket (den som består av en del skummgummi) så fullkommligt rinner de vatten.
Men i mitt fall tror jag inte de handlar om någon ac dränering, speciellt inte i de mängderna.
Har man tvättat bilen eller kört i kraftigt regn och gasar på så bilen reser sig lite i nosen så kommer det en hel sjö i coupen. Bromsar du sen så slutar de. Så någon stans måste min bil ta in ordentligt med vatten.
Har plockat bort handskfack, torkare och den plast kåpan som går under torkarna men vatten är ju helt omöjligt att spåra. Ser att någon förra ägare har tätat med silicon mellan rutan och plastbiten under torkarna.
Misstänker att de tar sig in någon stans där fläkten suger luft vid torpedväggen, men det är ju bara en teori.
Någon som har en bra ide var vattnet kan komma ifrån? Har rensat alla dräneringar jag hittar, och där har inte verkat vara något speciellt stopp i någon av dem.
Låter som en rysare. Enda är nog att ta trädgårdsslangen, spruta och leta.
Det sitter två dräneringar bakom innerskärmen på förarsidan men dom har du förståss kollat?
Max
Jo jag har spolat och spolat men så klart kommer där ingenting förren man man kör och gasar på lite, har även försökt gunga bilen för att få upp nosen lite, men utan resultat.
Har hittat två dräneringar på förar sidan mot torpedväggen, samt en på passagerar sidan bakom batteriet in mot framskärmen. Men jag har hört några som nämnt en ac dränering som ska sitta precis vid cylinderraden på motorn men hittar ingenting där.
Man har ju tid på sig under vintern att leta, men jag anser redan det är helt hopplöst att hitta!
Jodå det sitter en dränering till A/C: n på passidan. Om du lyser med en ficklampa så hittar du den. Kan vara ca 1 cm i diameter med en 90 graders böj på. Att komma åt den är lättast underifrån.
Max
Hissade upp bilen nu ikväll och kolla på den dräneringen, men den ser ut att vara helt ok, inte massa skit och sånnt som sitter fast där utan vattnet kan enkelt rinna igenom.
Men med de mängder vatten där kommer in så måste de vara regnvatten!
Funderar på att börja riva lite i vetten nu när man inte har något att göra.!
Förra gången jag var igång så plockade jag av torkarna och plasten som döljer torkar motorn så man kan se rakt ner där..
Kollar man mot passagerar sidan under allt "torkar grejs" så ser man en kanal där troligvis vattnet som rinner från rutan ska rinna ner och sen vidare ut i skärmarna. Mitt på denna kanalen finns där en upphöjning som ser ut att vara 1 kvadrat dm och ca 3 cm hög. Jag misstänker att kupe fläkten ska suga luft härifrån och att allt regnvatten ska rinna runnt denna upphöjning och ut i skärmarna. Men skulle det inte kunna vara så att där är sprickor i denna upphöjning så vattnet rinner i hålet istället för runt om.
Är bara en teori, någon som har några funderingar!?