Vilken roll spelar storleken på svängdämparen.Det är väl 6" och nånting som är orginal på Corvettens 350 motor.Kan man ha en 6 3/4" dämpare eller blir det helt fel då?
Jag beställde en dämpare på 6" nånting,men fick en 6 3/4" (tror att det var det),så jag undrar om man kan använda den eller om det blir fel på något vis.
Eftersom jag nu har en Vevaxel utan gängat centrumhål hur gör man för att få på en ny svängningsdämpare ? Lägga den i kokkande vatten borde ju hjälpa men kan man sedan sedan slå på den med ex en aluminiumbit som mellanlägg. Kan man lita på att den verkligen sitter på plats utan att kunna säkra med centrum bult. Är det möjligt att borra ett centrumhål o gänga detta utan att plocka bort veven?
Nu när ni ändå pratar svängningsdämpare. Är det nån mer än jag som har en 7" på sin Bigblock? För det verkar vara rätt ovanligt? För jag hittar inte nån timing tab till den.
REd/
Det är inte det seriösaste tillvägagångssättet,,,,men ibland måste mn få jobbet gjort....å då finns det inga genvägar,
Handborr funkar bra....man börjar med en mkt liten borr och förborrar sig uppåt....dock är det ytterst viktigt att Du centrerar och även borrar rakt.
Är Du inte hundra på att Du grejar det bör man höra med nån firma....men det är enkelt och handlar bara om att man är nogrann
mvh R
Krille/
Timing tab kan vara svårt att finna men då är det bara att Du tillverkar en själv. 7" damper kör man gärna om Du vill minska vikten på vevpartiet.
Nackdelen är att den då inte dämpar svängningarna i veven lika effektivt men som sagt vill man vinna nåt får man offra nåt
mvh R
Ok jag kommer att prova att borra hålet för hand, det knepigaste blir o få det rakt. Om det är en 327 Vev jag har är det samma svängdämpare som för 350 = samma diameter på axeln ?