Efter att min bil stått stilla i ca 10 år och jag börjat köra den så börjar det också att läcka lite överallt.
Det är ju alla packningar och tätningar som har hårdnat och inte är lika elastiska och mjuka som nya är.
Jag har bytt alla tätningar på styrningen och nu också bromsarna.
Även de flesta tätningarna på motorn är nu utbytta.
Men.......inte automatlådans eller diffens tätningar.
Och de läcker ju förstås också.
Hur svårt är det att byta packboxarna/tätningen bak på automatlådan (TH400) och ingående tätning på diffen?
Hur besvärligt är det att byta tätningarna med allt på plats, eller måste jag plocka bort allt?
Det droppar olja både här och där....
Det droppar olja både här och där....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Finns en del "undermedel" som faktiskt lär fungera att slå i oljorna som mjukar upp gamla packningar som därefter tätar bättre. Har själv provat på en renoverad powerglide låda som var helrenoverad men stått i ett antal år och det funkade. Säljs via ACCS eller titta i ett ex av Power brukar vara annonser där. Lycka till!
/Lars/
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
-
Björn Leidelöf
- Corvetteälskare

- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Båda packboxarna går att byta på plats i bilen. I båda fallen behöver kardanaxeln tas bort.
1. Lossa kardanen vid främre knutkorset (överfallen lossas från framre "yoken").
2. Tryck in yoken i växellådan så långt det går och släpp sedan ner kardanen. Nu kan kardanen även lossas bak vid diffklumpen och sedan tas bort från bilen.
3. För att byta bakre packboxen i växellådan så drar du först ut yoken ur växellådan (lite olja kommer att rinna ut). Med hjälp av t.ex. en stor skruvmejsel eller specialverktyg så kan du nu ta bort den gamla packboxen.
4. Knacka försiktigt dit den nya packboxen och trä in yoken igen. Klart.
Att byta packboxen för ingående axeln i diffklumpen är lite krångligare. Principen är att lossa den stora muttern i den bakre yoken och sedan dra ut yoken ur diffklumpen. Packboxen bytes sedan på samma sätt som för växellådan.
Nu är det dock så att åtdragningsmomentet av den stora centrummutterna tillsammans med en klämhylsa inne i diffen är viktigt när man bygger ihop en diff. för att få rätt inställning av rullagren till pinjongen. Därför ska man normalt inte demontera muttern etc. utan att mer eller mindre ta isär diffen och montera ny klämhylsa och momentdra muttern enligt instruktion.
Men, om du tydligt märker upp exakt läge på muttern i förhållande till axeln och även håller kolla exakt på i vilket läge yoken sitter på axeln så går det att demontera delarna och därmed byta packboxen. Låt bli att rotera på ingående axeln (eller hjulen!) när du byter packboxen och se sedan till att yoke och mutter monteras tillbaka i exakt samma läge som innan demonteringen så går det bra. Ingen momentdragning krävs av muttern. Se bara till att den hamnar i samma läge med hjälp av t.ex. en ristad linje eller liknande.
Mvh, Björn
1. Lossa kardanen vid främre knutkorset (överfallen lossas från framre "yoken").
2. Tryck in yoken i växellådan så långt det går och släpp sedan ner kardanen. Nu kan kardanen även lossas bak vid diffklumpen och sedan tas bort från bilen.
3. För att byta bakre packboxen i växellådan så drar du först ut yoken ur växellådan (lite olja kommer att rinna ut). Med hjälp av t.ex. en stor skruvmejsel eller specialverktyg så kan du nu ta bort den gamla packboxen.
4. Knacka försiktigt dit den nya packboxen och trä in yoken igen. Klart.
Att byta packboxen för ingående axeln i diffklumpen är lite krångligare. Principen är att lossa den stora muttern i den bakre yoken och sedan dra ut yoken ur diffklumpen. Packboxen bytes sedan på samma sätt som för växellådan.
Nu är det dock så att åtdragningsmomentet av den stora centrummutterna tillsammans med en klämhylsa inne i diffen är viktigt när man bygger ihop en diff. för att få rätt inställning av rullagren till pinjongen. Därför ska man normalt inte demontera muttern etc. utan att mer eller mindre ta isär diffen och montera ny klämhylsa och momentdra muttern enligt instruktion.
Men, om du tydligt märker upp exakt läge på muttern i förhållande till axeln och även håller kolla exakt på i vilket läge yoken sitter på axeln så går det att demontera delarna och därmed byta packboxen. Låt bli att rotera på ingående axeln (eller hjulen!) när du byter packboxen och se sedan till att yoke och mutter monteras tillbaka i exakt samma läge som innan demonteringen så går det bra. Ingen momentdragning krävs av muttern. Se bara till att den hamnar i samma läge med hjälp av t.ex. en ristad linje eller liknande.
Mvh, Björn
Björn:
En utmärkt beskrivning, vem behöver en verkstads handbok när vi har vårt forum
En utmärkt beskrivning, vem behöver en verkstads handbok när vi har vårt forum
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nej de tror jag inte....Lars J skrev:Finns en del "undermedel" som faktiskt lär fungera att slå i oljorna som mjukar upp gamla packningar som därefter tätar bättre. Har själv provat på en renoverad powerglide låda som var helrenoverad men stått i ett antal år och det funkade. Säljs via ACCS eller titta i ett ex av Power brukar vara annonser där. Lycka till!![]()
/Lars/
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor


