Johan Fräjdin skrev:Mattias,
Tack för bra info. Men hur kan det bli dyrare att klä om dörrpanelerna än att köpa nya, om du gör arbetet själv? Nya paneler kostar väl ca 5000 kr, en rulle vinyl kan väl inte vara så dyr eller?
Sätter du vinyl eller vadd+vinyl över den gamla vinylen, eller river du bort det gamla först?
Angående handbromskonsollen - skall det vara vadderad/klädd handbromskonsoll på bilar med de luxe (läder) inredning? Jag hade det på min bil förut, men slet bort detta då den var skadad. Konsollen ser ju dock helt ok ut utan denna beklädning. Köpte sedan en helt ny konsoll då den gamla var sprucken i glasfibern, och utbyteskonsollerna är ju även de alltid oklädda.
Angående dörrsidorna så hadde jag varit tvunget att göra en helrenovering på dom då de var i väldigt dåligt skick och var orginal paneler dvs i papp
Priset på mina slutade på ca: 1800 sek / styck då jag köpte dem då dollarn var som lägst, samt att jag köpte mycket, fick därmed bra rabbat från corvettecentral och jag sammåkte i en container.
Men priset just nu ligger med dollar värdet på ca. 2100:-/styck exklusive frakt, skatter mm!
Så har man bra matrial att arbeta med så vist, men venylen är inte så billigt heller (här finns dock möjligheten att göra något personligt precis som Tommy). Dock med de erfarenheter jag har så är nya formpressade bättre på att hålla formenen egenhändigt limmade, man får passa sig för spänningar i vinylen för annars släpper det efter en tid när solen ligger på!!! (Pga solen, värme så krävs det ett lim som härdar ut ordentligt utan tillgång av syre)
Och hur man gör med under jobbet beror helt på skicket på underlaget!
Är det bra gör rent ordentligt räcker inte med T-röd utan måste vara starkare grejor för att få bort gammal venyl glans osv, starkt syntetisk förtunning går åt! Sandpapra gärna efterråt också innan limningen!
Annars rivbort, spackla, slipa...........
Min mittkonsoll är en vanlig och hur de ser ut på D-lux har jag ingen aning om, men jag vadderade min med en 7mm vadd då jag ville ha ett mer trevligt intryck en den stela tråkiga!
Håppas några frågor vart besvarade! Men leta runt på de olika firmorna samt maila dom och fråga vad sakerna skulle kosta transporterade till sverige!
Jag förespråkar Corvettecentral samt zip.
Mvh
Matte