Skall jag följa Fel-Pro's installations tips?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Skall jag följa Fel-Pro's installations tips?

Inlägg av gbak »

Enl Fel-Pro så skall man borra upp ett 7/16 hål mellan cylinder väggarna (om det inte redan finns ett hål där.)
Hålet sitter nära avgaskanalerna vid utblåsen för att förbättra kylningen, det är ju där som värmen koncentreras.
Anledningen är att packningen håller bättre om kylningen förbättras just där.
Kylkanal finns i mina nya toppar.

Naturligvis så saknas ju mitt hål i blocket.
Har ni andra borrat upp era block när ni bytte topplockspackningen?
Eller skall jag helt enkelt strunta i rekomendationen och chansa på att packningen håller?

Eftersom det är gjutjärn så borde det gå att handborra upp hålet.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Har motorn gått utan hålet tidigare så lär det funka nu också.. och att borra ett hål för hand, Glöm det det blir inte bra, här behövs riktiga maskiner samt en slipning/avgadning av decket efteråt, + att du måste få ut alla spån från motorn+kylkanaler..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar