Vilket insug skall jag köpa?
Vilket insug skall jag köpa?
Funderar på att byta ut mitt singelplans Torker I mot ett dualplane insug.
Jag tror inte att det passar min 327:a speciellt bra.
Problemet är ju att det finns en hel uppsjö med insug, och jag vet inte vilket jag skall välja.
Edelbrok RPM, Etec, Airgap..... eller kanske ett Weiand insug.
Vilka insug har ni monterat under era huvar?
74:ans huv och en 50mm sänkt luftrenare.
När det gäller toppar så vill man ju inte ha alltför stora volymer på insugs sidan vilket ju sänker strömningshastigheten.
Detsamma borde väl också då gälla för insugen.
Nån som vet om det skiljer mycket mellan de olika insugens tvärsnitt?
Jag tror inte att det passar min 327:a speciellt bra.
Problemet är ju att det finns en hel uppsjö med insug, och jag vet inte vilket jag skall välja.
Edelbrok RPM, Etec, Airgap..... eller kanske ett Weiand insug.
Vilka insug har ni monterat under era huvar?
74:ans huv och en 50mm sänkt luftrenare.
När det gäller toppar så vill man ju inte ha alltför stora volymer på insugs sidan vilket ju sänker strömningshastigheten.
Detsamma borde väl också då gälla för insugen.
Nån som vet om det skiljer mycket mellan de olika insugens tvärsnitt?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
R0ffe
- Corvettefantast

- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Airgap
Lägg till AIRGAP på slutet av föregående inlägg så får du ett suveränt insug, och med ett sådant luftfilter som du har så ryms det underhuven! 
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Tror inte ett Airgap går in under min huv, det är 1" högre än mitt Torker och jag har 10-12 mm fritt nu.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
För övrigt så är det visst ett Tarantula insug jag har.
Insuget är stämplat med TM1 och lär skall vara från 90 talet och vara föregångaren till Torker.
Insuget är stämplat med TM1 och lär skall vara från 90 talet och vara föregångaren till Torker.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
2QIK4U
Tack för erbjudandet!
Jag får ta en funderare på vad jag behöver för insug.
Om man skall tro vad man läser på nätet och i div böcker så kan det vara svårare att hitta rätt inställningar med ett singelplans insug.
Och andra sidan så har jag ju redan mitt insug, och funkar det bra så finns ju ingen anledning att byta även om jag skulle kunna få 5-10 hk.
Är det någon på forumet som har testat bägge varianterna singel/dual plane (utan att byta en massa annat samtidigt) och märkt någon större skillnad ?
Jag får ta en funderare på vad jag behöver för insug.
Om man skall tro vad man läser på nätet och i div böcker så kan det vara svårare att hitta rätt inställningar med ett singelplans insug.
Och andra sidan så har jag ju redan mitt insug, och funkar det bra så finns ju ingen anledning att byta även om jag skulle kunna få 5-10 hk.
Är det någon på forumet som har testat bägge varianterna singel/dual plane (utan att byta en massa annat samtidigt) och märkt någon större skillnad ?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Är det någon som stoppat i ett Performer RPM och en Holley under en smallblock huv.
Det är lika högt som Air-Gap.
Performer RPM är 5.30" i bakkanten, mitt Tarantula är 4.30" så det skiljer precis 1".
Om ni andra lyckas klämma in ett RPM så måste väl jag också klara det....
Vad gäller min plånka så blir det ingen skillnad i den, för den kan inte bli mer än tom.
Vilket den varit sedan jag blev med Corvette

Det är lika högt som Air-Gap.
Performer RPM är 5.30" i bakkanten, mitt Tarantula är 4.30" så det skiljer precis 1".
Om ni andra lyckas klämma in ett RPM så måste väl jag också klara det....
Vad gäller min plånka så blir det ingen skillnad i den, för den kan inte bli mer än tom.
Vilket den varit sedan jag blev med Corvette
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Den här kopian på Edelbrock Air-Gap är bara 4,65" hög så den går ganska säkert in under min huv.
Är det någon som testat Professional Products insug?
http://www.sdpc2000.com/catalog/2735/pr ... lished.htm
Högglans polerat för $190
Är det någon som testat Professional Products insug?
http://www.sdpc2000.com/catalog/2735/pr ... lished.htm
Högglans polerat för $190
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag kommer att ha ett RPM + Holley på min nya motor... men jag har löst problemet genom att köpa en bigblock huv...gbak skrev:Är det någon som stoppat i ett Performer RPM och en Holley under en smallblock huv.
Det är lika högt som Air-Gap.
Performer RPM är 5.30" i bakkanten, mitt Tarantula är 4.30" så det skiljer precis 1".
Om ni andra lyckas klämma in ett RPM så måste väl jag också klara det....
Vad gäller min plånka så blir det ingen skillnad i den, för den kan inte bli mer än tom.
Vilket den varit sedan jag blev med Corvette![]()
Hur går det med din motor Nexxus?
När får du den?
När får du den?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Vet inte exakt, men jag hoppas ju den anländer gaaanska snart.gbak skrev:Hur går det med din motor Nexxus?
När får du den?
Börjar bli lite otålig, men vad jag fattade det som så håller den på att bromsas i bänk som bäst just nu... men jag lär ju hojta till när jultomten varit här.
Tills dess har jag en massa att göra medans motorrummet ändå är tomt.
Du vet, ju mer man gräver desto mer hittar man att göra.
Det tar ju egentligen aldrig slut.
Fast det kanske är lite det som är tjusningen också, om min vore färdig, så skulle jag nog leta upp ett nytt vrak att pyssla med
Du DD2000, räknar ofta fel på cammarna.. Det kan inte ta hänsyn till ramptider, och ventilhastighet.. skaffa DD2003, PMa om du vill ha länken..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
2QIK4U
1. För att alla inte tycker likadant kanske? Våga vara annorlunda.2QIK4U skrev:Jag är lite förvånad....hmmm varför lägger man ner så mkt energi och låter bygga en motor enl. de värdena??Nexxus skrev: Det blir en ganska varvvillig 310ci med lagom bra ös. ca 365hp vid 6500 rpm.
Kombination?
Vad ska den användas till?
2. Köras...
-
2QIK4U
Personligen fattar jag inte all denna förvåning och oförståelse för en sån här motorkombination?
Har alla snöat in på "bigger is better"?
Är det svårt att förstå att det finns alternativ?
Det har JAG svårt att förstå...
Det som är tråkigt är väl om de flesta har i stort sett samma kombination under huven.
Det är inte någon speciellt oprövad kombination, om än kanske något udda i sammanhanget.
Det är en Banracing motor av samma slag som används i bla. SCCA Trans Am Pro Racing Series.
Har alla snöat in på "bigger is better"?
Är det svårt att förstå att det finns alternativ?
Det har JAG svårt att förstå...
Det som är tråkigt är väl om de flesta har i stort sett samma kombination under huven.
Det är inte någon speciellt oprövad kombination, om än kanske något udda i sammanhanget.
Det är en Banracing motor av samma slag som används i bla. SCCA Trans Am Pro Racing Series.
-
2QIK4U
Inte alls.....
trans Am motorerna kördes oftast med en slaglängd av 3" vilket kan en "LITEN OCH RAPP som Du eftersträvar,,,,
3.48 ger en motor lita "slö" som en 350 men det mindre borret gör att Du får en sämre fyllnadsgrad i cylindrarna...
man söker i en "liten och rapp" motor eftersträva ett borr/slag förhållande av ca. 1.4
Dessutom för ett bra lamda värde vill man ha vevstakar som ger ett förhållande på 1.85 eller bättre och INGET av detta uppfyller Din kombination.... DÄRFÖR är i vart fall jag så oförstående och undrade ifall det var något nyttt och revolutionerade Du eller motorbyggaren hade kommit på ungefär som man för nåt tiotal år sedan lanserade teorin om långt slag korta stakar för att bättra på fyllnadsgraden i motorer som var så stora att inte ens de bästa toppar i världen fyller cyllarna.
Nu är det ifs allmänt kännt i motorbyggarkretsar att en lång slag/lagom vevstakslängd (så länge koolvhastigheten hölls inom rimliga gränser ) främjar acceleration från stillastående eller på en rundbana med många tighta kurvor, MEN det är ju inte det Du eftersträvar,,,,så jag var helt oförstående när jag såg vad Du skrev/bygger.....
Ska ändå bli intressant at se vad denna kombo ger,,,,grejen är bara den att Du hade troligen fått bättre resultat om Ni byggt en vanlig 350.
Frågan är vem av Er det var som propsade på denna kombo??? Du eller motorbygaren??
En uppborrad 305 kan aldrig bli rapp vad man än gör.....
beklagar men jag känner mig helt oförstående.....speciellt som Du verkar plöja ner en hel del pengar i det hela...men mne..Lycka till
*håller tummarna för Dig*
mvh R
trans Am motorerna kördes oftast med en slaglängd av 3" vilket kan en "LITEN OCH RAPP som Du eftersträvar,,,,
3.48 ger en motor lita "slö" som en 350 men det mindre borret gör att Du får en sämre fyllnadsgrad i cylindrarna...
man söker i en "liten och rapp" motor eftersträva ett borr/slag förhållande av ca. 1.4
Dessutom för ett bra lamda värde vill man ha vevstakar som ger ett förhållande på 1.85 eller bättre och INGET av detta uppfyller Din kombination.... DÄRFÖR är i vart fall jag så oförstående och undrade ifall det var något nyttt och revolutionerade Du eller motorbyggaren hade kommit på ungefär som man för nåt tiotal år sedan lanserade teorin om långt slag korta stakar för att bättra på fyllnadsgraden i motorer som var så stora att inte ens de bästa toppar i världen fyller cyllarna.
Nu är det ifs allmänt kännt i motorbyggarkretsar att en lång slag/lagom vevstakslängd (så länge koolvhastigheten hölls inom rimliga gränser ) främjar acceleration från stillastående eller på en rundbana med många tighta kurvor, MEN det är ju inte det Du eftersträvar,,,,så jag var helt oförstående när jag såg vad Du skrev/bygger.....
Ska ändå bli intressant at se vad denna kombo ger,,,,grejen är bara den att Du hade troligen fått bättre resultat om Ni byggt en vanlig 350.
Frågan är vem av Er det var som propsade på denna kombo??? Du eller motorbygaren??
En uppborrad 305 kan aldrig bli rapp vad man än gör.....
beklagar men jag känner mig helt oförstående.....speciellt som Du verkar plöja ner en hel del pengar i det hela...men mne..Lycka till
*håller tummarna för Dig*
mvh R



