TH400 vs TH700
TH400 vs TH700
Har en fråga angående växelådor.Jag har nu en th 400 till min 454 motor, men den är byggd mer för att raca med(vet ej vad som sitter i mer än att det är en 10 tums turbin).Frågan är om man skall"fixa till den"och få den mer original eller om man skall satsa på att sälja den och byta till en th 700.Har inga kunskaper om skillnaden mellan 400/700 mer än att det va en överväxel till 700an.Vi ett byte borde ju bensinförbrukningen gå ner lite tycker man.Är det bara att byta ,eller det mer saker man skall tänka på?Jag har en 74 med en BB.Hoppas att någon har erfarenhet av TH400 vs TH700.Tackar på förhand
-
Ralph
I vintras bytte jag från TH400 i min 72:a till en Th700r4, Stage 3, som jag tog hem direkt från Bowtie Overdrives i Californien. Kollade runt men de verkade ha bäst referenser och god service.
Är mycket nöjd! En 4:a med lock-up gör att du utan vidare kan "cruisa" lugnt och "tyst" med 30% lägre motorvarv (förbrukning).
Den har dessutom en lägre 1:a som gör att du kommer iväg snabbt.
plus en egen lösning på kickdown anslutningen som gör att man kan justera karaktären på lådan efter egna önskemål.
Växlar suveränt, rappt och bra! Kör lugnt på 3:an eller 4:an och ge full gas så lägger den i 1:an utan att tveka. Min gamla 400:a var rätt seg trots "shift kit".
Installationen var relativt enkel och jag satte in deras egen tvärbalk som går ovanför avagasrören vilket underlättar betydligt. Växelväljaren får också modifieras men det ser helt original ut efter en enkel ombyggnad. Enda ytterligare modifiering mot original är att kardanen också måste kortas av plus att jag satt in en Setrab oljekylare för att kontrollera temperaturen.
Kolla in www.700r4.com för mängder av nyttig info om dessa lådor!
Mvh
701 Ralph
Är mycket nöjd! En 4:a med lock-up gör att du utan vidare kan "cruisa" lugnt och "tyst" med 30% lägre motorvarv (förbrukning).
Den har dessutom en lägre 1:a som gör att du kommer iväg snabbt.
plus en egen lösning på kickdown anslutningen som gör att man kan justera karaktären på lådan efter egna önskemål.
Växlar suveränt, rappt och bra! Kör lugnt på 3:an eller 4:an och ge full gas så lägger den i 1:an utan att tveka. Min gamla 400:a var rätt seg trots "shift kit".
Installationen var relativt enkel och jag satte in deras egen tvärbalk som går ovanför avagasrören vilket underlättar betydligt. Växelväljaren får också modifieras men det ser helt original ut efter en enkel ombyggnad. Enda ytterligare modifiering mot original är att kardanen också måste kortas av plus att jag satt in en Setrab oljekylare för att kontrollera temperaturen.
Kolla in www.700r4.com för mängder av nyttig info om dessa lådor!
Mvh
701 Ralph
Ralph jag hittade denna länk om något problem med kopplingen . Va har du för motor och hästkrafter?http://www.transmissioncenter.net/competition.htm
Senast redigerad av jyrgil den lör okt 22, 2005 1:09, redigerad totalt 1 gånger.
-
Ralph
Hej igen, har inga bilder men skall försöka lägga upp ngt.
Jag har en strokad SB, 383" med 437 lbf ft (593Nm) vrid vid 3100 rpm
och 3,08 i bakaxelutväxling.
Du måste ha en 700 "lock-up" converter, "400" convertern fungerar inte. Jag har en 2400 Heavy Duty (PDQ-C48) och köpte själv "Stage 3" modellen för att kunna ha ngt. att växa i. De lovar att den håller för 630 lbs ft. Dock under förutsättning att den inte går varm, därför skall man satsa på en extra oljekylare!! Den behövs om man kör på bana i alla fall.
Såg länken från PATC! Bowtie Stage 3 har en "HD input shaft/drum assembly". De har bra rykte och service och lämnar 1 års garanti under förutsättning att man ställt in lådan efter deras instruktioner. Instruktionerna som följer med är skrivna med Tysk noggrannhet!!
Här stämde det faktiskt också med "Bolt On", nya rör-tvärbalken och de andra tillbehören passar perfekt om man har automat i original.
Jag monterade ihop lådan med motorn först, eftersom den redan var ute, innan allt lyftes ner i bilen.
Jag beställde allt!! som behövdes på en gång och det fungerade mycket bra tycker jag, kom i två lådor med båt till Göteborg.
Frakten kostade 210$ plus 840 SEK i terminal avgift, i hamnen plus tull & moms förståss.
Timingen med tanke på $-kursen var dock OK för mig som fick hem detta i Januari!
Jag kan rekommendera att ni som är intresserade läser ALLT som står på Bowties hemsida, mycket bra information!
Mvh
701 Ralph
Jag har en strokad SB, 383" med 437 lbf ft (593Nm) vrid vid 3100 rpm
och 3,08 i bakaxelutväxling.
Du måste ha en 700 "lock-up" converter, "400" convertern fungerar inte. Jag har en 2400 Heavy Duty (PDQ-C48) och köpte själv "Stage 3" modellen för att kunna ha ngt. att växa i. De lovar att den håller för 630 lbs ft. Dock under förutsättning att den inte går varm, därför skall man satsa på en extra oljekylare!! Den behövs om man kör på bana i alla fall.
Såg länken från PATC! Bowtie Stage 3 har en "HD input shaft/drum assembly". De har bra rykte och service och lämnar 1 års garanti under förutsättning att man ställt in lådan efter deras instruktioner. Instruktionerna som följer med är skrivna med Tysk noggrannhet!!
Här stämde det faktiskt också med "Bolt On", nya rör-tvärbalken och de andra tillbehören passar perfekt om man har automat i original.
Jag monterade ihop lådan med motorn först, eftersom den redan var ute, innan allt lyftes ner i bilen.
Jag beställde allt!! som behövdes på en gång och det fungerade mycket bra tycker jag, kom i två lådor med båt till Göteborg.
Frakten kostade 210$ plus 840 SEK i terminal avgift, i hamnen plus tull & moms förståss.
Timingen med tanke på $-kursen var dock OK för mig som fick hem detta i Januari!
Jag kan rekommendera att ni som är intresserade läser ALLT som står på Bowties hemsida, mycket bra information!
Mvh
701 Ralph


