Tre st kamfrågor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Tre st kamfrågor

Inlägg av gbak »

Har precis stoppat in min rullkam i blocket.
När jag tittar in i lyftarhålen så ser man att nockarna inte riktigt centrerar i mot hålen.
Kam nockarna är ca 2 mm ur centrum, vilket ju kommer att innebära att lyftar rullarna ligger ocentrerat.
Är det något som jag på något sätt borde åtgärda?
Vad är det som stoppar kammen att åka bakåt?
Jag trodde att det fanns nåt ändstopp vid kammens bakkant men som det är nu så tycks det vara drevet som är stoppet. Är det verkligen så det är tänkt att fungera? :roll:

Bild

Hur nödvändigt är det att byta kamdrivningen?
De gamla dreven ser ut att vara av en mycket exlusivare sort (bättre bearbetade och härdade) än de som jag köpt.
De gamla ser inte alls slitna ut och har troligen bara körts 1000 mil eller så.
Är nållagret som syns på bilden standard, ska det även användas till den nya kamdrivningen? Eller är det endast till för den gamla kammen?

Bild

På kugghjulet som sitter på vevaxel sitter tre st markeringar en fyrkant en triangel och en ring.
Vilken är advanced/retard/normal av dessa tre?

Nu har det visst blivit fler än tre frågor :?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Spelet/

den lilla offset Du har spelar ingen roll....men åtgärda den gärna om Du vill

Kamdrivningen/

För tusan männniska!! sluta sug på pengarna! en mny kamdrivning sätter man alltid in,,,,så fort Du kört en sommar är den slack,,,och så som den ser ut på bild skulle jag bara ha ett ställe jag våga lägga den....tunnan
Nållagret är inte org. Antingen fräser man av blocket eller kamdrevet för att få det på plats. Numer finns även färdiga kamdrivningar som kar det redan gjort- kan vara att ditt spel på kammen beror på detta. Du måste alltså ta reda på vilket som är gjort av de 3 alt.
Ja det är drevet som stoppar kammen bakåt.
GLÖM nu inte att stppa kammen framåt med en kambutton!!- VIKTIGT!

retarded??.....det är den med RINGEN som är NOLLAN. Där monterar Du kammen om Du litar på att kamtillverkaren kan sitt jobb och har slipat kammen efter att sitta där....De andra 2 använder Du ifall Du tror Du kan mer än de som jobbar med kammar till varadags.

mvh R
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Hej,

tycker du att nockarna ligger för långt bakåt kan det ju bero på att ngn redan fräst av blocket för att få plats med nållagret eller "Torrington bearing" som jänkarna kallar dem. Häkta på dreven och se till att de "spårar" och se om du har ett spel mellan kamdrevet och blocket. F ö kan nämnas att ex Lingenfelter inte gillade dessa axiallager utan föredrog bronsbricka då hans erfarenheter av axiallager var att de kunder rasa och orsaka generalras.

Sjärlv har jag aldrig begripit varför en rullkam skulle vara i större behov av en lagring mellan drev - block jfr med en flat tappet kam som de fakto är utformad för att driva kammen bakåt i blocket. Kanske ett utslag av teknikbögeriet som går ut på att ju mer pryttlar man har i och på motorn desto mindre lägger man märke till generalfelen med stötstänger och för liten lyftardiameter... :lol: :lol:

MVH

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har jag nu fattat det här rätt så behövs ingen lagring mellan kamdrevet och blocket, eftersom jag stoppar in en rullkam som kommer att vilja vandra framåt.
Framåt stoppar jag den med en "button" mot kåpkanten spel ca 0,1-0,2mm.
Om jag däremot väljer att ha en "flat tappet" kam, måste jag då ha en bricka eller torrington lager mellan drevet och blocket. Eller går det att vara utan den lagringen?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

2QIK4U:
Frågan är forfarande aktuell, använda ny sunkig kamdrivning från Comp Cams eller gammal kamdrivning av hög kvalitet!!
Det här har inte med stålar att göra, eftersom jag redan köpt en ny kamdrivning!

F.ö så har jag inte en speedshop i mitt garage att "hämta" delar ifrån när det jag köpt inte funkar!
Min trimmnings budget är ganska begränsad så jag måste vända på varje krona och göra det bästa jag kan för att nå fram.

Jag prioriterade nya alu toppar, rullkam och MSD system vilket kostade mig ganska mycket, men jag har som de flesta?? här på forumet inte en obegränsad budget att ösa ur.
Jag vet att du 2QIK4U tycker att det är förkastligt att handla på Ebay o.dyl men för mig är det enda alt att få tag i de delar som jag behöver. Sedan må det vara de delar jag köper är bättre beg eller nya som legat i någons garage ett par år.

F.ö så har jag precis köpt en tank och givare på Ebay :D $240 :D :D frakt $130 :x
Sorry 2QIK4U, det är nog en livsstil som inte går att ändra på, generellt så är jag mycket nöjd med de delar jag köpt över Ebay.

Det enda som hittills åt pipan var de racing speglar jag köpte.
Säljaren var "sjyst" och försäkrade paketet för $100, vilket ju naturligtvis kom till tullens kännedom varvid jag åkte på en sjujävla moms och tull.
Speglarna blev dyrare än nyinköpta :D :D :D
Men det bjuder jag på!

Är det ingen som har en MIG svets att låna ut???
Någon av er alla måste väl ha en, jag behöver bara kunna sätta några punkter......

P.S
Kamnockarna hamnade rätt när jag monterade dit min nya sunkdrivning från Comp Cams.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Bra! då är mitt råd.
Sätt dit den nya kandrivninen med ett nållager bakom om Du anser Dig ha råd med ett nållager. Det kanske går att finna på Ebay..*s*

Jag har inte heller något lager jag kan plocka ur gratis när jag behöver delar. Jag får betala för mina delar precis som alla andra!

Jag vill köpa Din gamla tank!
hur mkt vill Du ha för den??
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har lite svårt att förstå varför jag skall ha ett lager eller bricka mellan drevet och blocket när ändå kamen kommer att sträva framåt mot kåpan??
Vad jag kan se så är nog inte mitt block fräst, så vad skall jag då ha för kamdrivning.
Jag trodde att en ren std drivning skulle kunna funka. Men jag måste kanske tänka om.

Tanken:
Det 20 st pyttersmå rosthål i den! Några syns på bilden!

Bild

Är du (eller någon annan) fortfarande intresserad så får du den för några "guldtior".
Ännu hellre så byter jag den mot ett par std avgaspackningar. (typ 1,4"x1,4" öppning)

När jag ändå är ute och kränger prylar:
Är någon intresserad av nya fördelar drev som jag har ouppackade?
Behöver dem inte, eftersom jag köpt en MSD fördelare.
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

gbak skrev:Jag har lite svårt att förstå varför jag skall ha ett lager eller bricka mellan drevet och blocket när ändå kamen kommer att sträva framåt mot kåpan??
En fundering.
Vad händer med tändningen vid deacceleration av motorvarvet när fördelardreven är snedskurna och kammen har möjlighet att glida bakåt? Då ändras tändinställningen.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja rent teoretiskt så skulle det nog kunna hända.
Men då måste ju retardations kraften vara större än den kraft som fördelar drevet vill pressa fram kamen med.
Fördelaren snurrar ju alltid åt samma håll och borde alltid generera en kraft framåt. Kraften framåt borde dock minska vid en retardation men om den minskar så pass mycket så att den nånsin får kamdrevet att nå blocket har jag ingen aning om!

Ni andra som har rullkam i era "gamla" första generationens block, har ni monterat något lager bakom kamdrevet?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Taget!
När kan jag titta förbi segeltorp och hämta tanken?
hur många guldtior??
mvh R
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Sitter lager där på min iaf!
-69, 502, Coupé
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

gbak: jag har förstått att kammen dras bakåt i blocket av att driva fördelaren och oljepumpen. Med flat tappet behövs varken lager eller kamknapp. Vad är det för fel på comp cams grejor? Är det inte full roller kedja? Jämför slacket i de bägge kamdrivningarna så ser du om den gamla är OK eller ej. Själv skulle jag aldrig köra med nållager.

MVH

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag trodde att kamen pressades framåt av fördelaren, men om det är som du säger så har jag ju helt fel. Varför skall man då ha en thrust button överhuvudtaget

Vad jag däremot INTE fattar är varför man inte behöver en thrust button om man har "flat tappet" kam.
Lyftarna är ju slipade så att de har en liten dome mitt på.
Med den utformningen av lyftarna borde kamen kunna vandra också.
Finns det nån som kan förklara det för mig, eller är det nåt grundläggande som jag missat.

Det är väl inget större fel på Comp Cams grejor, som mek konstruktör så kanske man tittar lite extra noga på de delar man får.
I just det här fallet så var kamdrevet så dåligt gradat så att jag måste göra det själv, och då tycker jag att det är kackig kvalitet.
Kamen hade en jättefas i änden som gjorde att axeln precis kröp in i drevets hål, och det var bara 0,5 mm som hela drevet hänger på.
Men jag antar att man får det man betalar för och jag betalade ju inte mycket..... :D
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Ralph

Inlägg av Ralph »

I min 383:a sitter numera en rullkam med CRANE drivning (true roller 11992-1) inklusive nållager plus en noggrant inslipad CAM button!! Blockets anliggningsyta vid kamdrevet är planslipad. Nållagret är till för att reducera slitaget på anliggningsytan. "CAM button" sitter där för att förhindra att kammen vandrar axiellt.

Vad jag förstått (f.f.a. läst mig till) handlar allt om att få kammen att ligga helt still axiellt i blocket för att man inte skall få variationer i tändförställning!! Detta gäller mao bara rullkammar som inte styrs av lyftarna. Detta är det primära skälet eftersom minsta rörelse ut/in faktiskt kan ge en märkbar påverkan fördelardrivningen dvs.m tändningen.

Mvh
701 Ralph
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

På en mek alt hydralkam så e kamnockarna slipade med en liten sluttning så att lyftarna tvingar kammen bakåt samt ser till att lyftarna roterar. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ok det förklarar varför man behöver ett lager bakom drevet om man har vanliga "flat tappet" lyftare.

På en rullkam så finns ju inte den sluttningen då, vilket också då förklarar varför man måste ha en "thrust button" framåt.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

för att höja kompetensnivån här inne gör jag bara ett tillägg på Peters inlägg att slipningen på lyftarna är 1 grad.
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Pust och stön!!! :x :x :x

Nu har jag "degreeat" in kamen!
Det har tagit hela kvällen, men nu så är allt ok.
Om man då undantar att jag inte har något stödlager bakom kamdrevet, är inte riktigt säker på om jag skall sätta dit nåt.
Det är 0,1 mm luft mellan kedjan och blocket på ett ställe, går inte emot iallafall.
Det ser ut som den nya kedjan är lite bredare än den som satt på.

Enl konstens alla regler så är min kam nu 2° "advanced".
Det är helt ok, hellre det än att den är "retard".
Eftersom jag då kan tappa effekt vilket jag inte gör om den står i advanced. :D :D

Durationen vid 0.050 fick jag till 228° (Comp Cam uppgav 268° vid 0.015, jag mätte upp 266°.)
Lyftet stämde exakt 0.35

Imorgon får jag ge mig i kast men att pressa till kåpan så att jag får ett lämpligt spel mellan den och "thrust button".

Fortsättning följer.......
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

.........här

Jag fick just ett mail från Comp Cams som säger att det inte behövs något lager bakom kamdrevet :D
Spelet mellan kåpan och "button" rekomenderas vara 0,15-0,25mm

Nu har jag oxå höjt kompetensnivån en smula.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Gbak visst har du en 327`a?
funderat på stroka den också?
sitter en 327 i min med som är från 1966 som man skulle gjort nå roligt me, funderar om man ska skaffa ett 350 block å stroka det istället??
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

:D
Får ge en eloge till er alla. ett mycket intressant inlägg . Upplysande
Mer :!:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har funderat på att stroka min 327:a men ekonomin (hustrun) tillåter inte det fn.
Men det kommer en morgondag också.......

Det går att stroka 327:an också. Har du ett bra block och inte tänker trimma alltför mycket så funkar det. 327 och 350 block är ju i grunden samma det är nästan bara slaget som skiljer.

En nackdel är att det vanligtvis sitter smala ramlager i nästan alla 327:or, och det begränsar utbudet ganska mycket om man vill köpa ett färdigt stroker kit. Det enda som jag sett kostade runt $850 tror jag.
Sedan tillkommer ju ev borrning honing och gud vet vad när man skall plocka ihop bitarna, men det är klart intressant att se hur långt man kan driva en 327:a.

Om man skall ta ut mer är 500 hk och tänker gasa ordentligt så kanske en 350 med fyrbult är vettigare att satsa på.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

varför ska ni stroka? flera andra prisar ju varvandet av nåpn maskin på annat ställe på forumet....
Min kompis/kund/sponsoradept Uffe körde i somras som bäst 10.14 med sin 327.
Den är snäll som ett lamm på tomgång och han kör till och från Tullinge utan probs. Åker crusing och har kört hela somarens Birka cup med den.
10.14!!!...why get a stroke?
mvh R

ps han har i princip samma maskin som Gbak.....en förgasare,rullkam och alutoppar som tom är mindre/snällare än Gbaks....
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Fram me' specen på motorn!!!
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

den väger bara 500kg, med förare..=)

bara skojar vett inget om denna bil!!
:D
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

hela bilen är tillsalu med maskin för 75 loppor!!
inget speciellt,,,bara ihopsatt med kärlek.....så varför stroka....pussa på era motordelar och tala om för dem att ni tycker om dem.
Han har vanliga edelbrock rpm toppar, rull kam, en holley. sen är det ifs lite lustgas,,,,men 10.14 talar sitt tydliga språk,,,det går.
Lycka till i vinter alla trimmers!
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

mjo vet det där med ramlager å så...
mjo skulle va en varvvillig sak istället då
Många säger dock att 2 bult duger lika gått som 4 bult..
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

He he, jag som har haft idéer om att stroka ner min 350, detta för att kunna köra mer varv, och mer överladdning.. räknar med att en understokening skulle ge mig ca 50hk på toppen jmfr med vad jag har med 350'n.. Men det här är inget generellt råd, det är ganska speciella anl för att det skulle funka för mig.. Lycka till, en 8a som ylar över 7000varv är ruskigt härligt :D

ang 2-bult och 4bult, det kan vi bråka om i all evighet, lyft nån gammal sån tråd eller skapa en ny om nån känner sig sugen, på en diskution ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

avslutar med ett tillägg: han körde den tiden på radialdäck dessutom,,,
so why stroke?
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag antar att han inte har en std botten i sin motor.
Vad sitter det för vev/stakar/kolvar i motorn?
Och hur mycket varvar han den?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
Skriv svar