Köpa ny styrsnäcka eller renovera den befintliga?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Köpa ny styrsnäcka eller renovera den befintliga?

Inlägg av gbak »

Är det någon som provat att renovera en styrsnäcka?
Man blir ju avrådd i en del verkstadshandböcker, vad är det som är så svårt?
Det finns ju en del kit att köpa (på Ebay bl.a) och säkert hos div speedshoppar också.
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Jag har gjort det och det var väl inget speciellt svårt.

Svårast var väl att få bort själva pitmanshaft (eller vad det nu heter :roll: ) från utgående axel. Med lite värme osv gick det bra.

För att få bort bussningarna som är längst upp på bilden (en på var sida) tar du en tjock bricka med samma ytterdiameter som bussningen och sen filar du en midja på den (som en mutter men bara två plana sidor istället för sex) Hoppas du förstår hur jag menar... Då kan du få igenom brickan genom översta bussingen och sedan lägga den tillrätta på den nedre och knacka ut med en lång stång.

Kulpåsen som är med på bilden fick jag inte med i mitt kit, men de borde väl inte vara något problem att byta.

Sen när du monterar ihop allt får du kolla av så du inte drar den jättestora muttern på igående axeln för hårt. Men det kan du inte missa. :wink:

Byt gummileden ovanför styrsnäckan när du ändå är i farten. De brukar inte se allt för roliga ut... :roll:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vad var det som var slitet i din snäcka och som gjorde att du hade glapp?
Blev din styrning "glappfri" efter renoveringen?
Är det inte risk att det är någon kuggstång eller drev som är nerslitet och då åkar man ju ändå på att byta ut hela snäckan.
De delarna ingår ju inte i just den här renoverings satsen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

gbak skrev:Vad var det som var slitet i din snäcka och som gjorde att du hade glapp?
Blev din styrning "glappfri" efter renoveringen?
Är det inte risk att det är någon kuggstång eller drev som är nerslitet och då åkar man ju ändå på att byta ut hela snäckan.
De delarna ingår ju inte i just den här renoverings satsen.
Kolla hos Flaming River
Stefan
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Bussningarna som jag pratade om var slitna och tyvärr även utgående axel också fast väldigt lite. Det blev stor skillnad efter renoveringen men det finns fortfarande ett visst glapp kvar. Det glappet vet jag inte om det finns i stysnäckan eller om det är någon annan komponent som gör det, som t.ex. styrboxen för servokolven. Många bäckar små... och det finns ju mycket leder i konstruktionen. :roll: Skulle vara skoj och veta om nån har lyckats eliminera alla glapp, så att det känns som kuggstång.

Det är inte mycket delar i styrsnäckan egentligen: ingående axel, snäckhus med de lösa kulorna och utgående axel samt justerskruven du har till denna + prylarna som du får i renoveringssatsen.

Jag tror att jag skulle prova att renovera den du har först, då en snäcka går på nära 5.000:- innan den har landat i Sverige. Alternativt kan man ju bygga om till kuggstång och få det riktigt tajt! :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

sh454 skrev:Kolla hos Flaming River
Stefan
Schysst site Stefan! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Bra länk Peter!
Där ser man ju precis vad som behöver göras.

Är det någon som skickat tillbaka nåt till US för att slippa "core charge" någon gång?
Finns det något billigare alt än svenska posten?
Ett 2kg paket kostar 200-250kr, knappt så det lönar sig då "core charge" är $40-50 för en renoverad styrsnäcka som kostar $135.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hallå GBAK,

jag har idag hämtat ut en renoverad styrsnäcka som jag köpt via ebay.
Notan slutade på 2 300 kr inklusive frakt, tull och moms.
Grundpriset på ebay var just 135 USD dvs lite billigare än via Ecklers, Corvette Brake&Parts eller liknande.
Lite surt att moms och tull lades på, har handlat på ebay förut och sluppit detta.
Utan moms och tull skulle kalaset ha slutat på 1 850 kr.

Ska bli intressant att se vad byte av snäcka får för effekt på spelet i styrningen.
Har tänkt att renovera denna under vintern dvs byta slangar, styrleder, renovera ventil och cylinder. Men jag kanske monterar in snäckan först bara för att se hur mycket spel detta tar bort.
Bara man nu får bort Pitman-armen från den gamla snäckan utan att svära eller slå ihjäl sig !

//Hagge
Anders S.
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: tis jun 21, 2005 22:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Anders S. »

Jag köpte en nyligen en renoverad av killen som skulle göra min framvagnsinställning. Tror att han i sin tur tog den via Hansen Racing, Slutnotan blev ca 2400:-.

/Anders
Skriv svar