Se vad man har för färg nummer
Se vad man har för färg nummer
Vet någon här en firma i Stockholm som kan läsa av lacken och se vad vad det är för färg nummer?
Var på en firma idag men dom hade bara utrustning för att läsa av solid lack och ej metalik, vilket min har.
Mvh
MrV8
Var på en firma idag men dom hade bara utrustning för att läsa av solid lack och ej metalik, vilket min har.
Mvh
MrV8
- susanna113
- Corvetteälskare

- Inlägg: 243
- Blev medlem: ons sep 15, 2004 9:58
- Ort: södertälje
Hmm har hört med en kompis som lackar, det ska finnas instrument att mäta med (väldigt avancerad apparat) , där får man dock fram ett tiotal snarlika färger sen gäller det att prova ut......
Ska hela bilen lackas om eller bara en del, ska hela lackas om gör det ju kanske inte ngt med en pytteliten nyansskillnad, men det är ju inte så kul om det bara är en viss del.
Ska hela bilen lackas om eller bara en del, ska hela lackas om gör det ju kanske inte ngt med en pytteliten nyansskillnad, men det är ju inte så kul om det bara är en viss del.
Ja jag har oxå hört talas om det.
Men den firman jag var hos idag kunnde bara kolla på ej metalic.
Nej jag tänkte inte lacka om hella nu utan bara bättra några skador.
Några har sakt att färgen är lik Bright Blue men inte själv säker. Killen på målarfirman tyckte jag skulle leta upp det färg nummret så skulle han blanda till en liten burk med den färgen och prov måla och se om den är lik.
Mvh
MrV8
Men den firman jag var hos idag kunnde bara kolla på ej metalic.
Nej jag tänkte inte lacka om hella nu utan bara bättra några skador.
Några har sakt att färgen är lik Bright Blue men inte själv säker. Killen på målarfirman tyckte jag skulle leta upp det färg nummret så skulle han blanda till en liten burk med den färgen och prov måla och se om den är lik.
Mvh
MrV8
Jag har gjort en sådan avläsning på Holmgrens i Nyköping. Jag har nämligen specialblandad metallicklack, ingen färgkod och har inte fått tag i receptet.
Tonen blev bra men den missade lite på metallsticket. Jag har ganska stora och ganska intensiv "flake" eller vad det kallas och färgprovet fick en lite svagare metallicklook än min.
Det är möjligt att det går att komplettera med mer metallic för hand, men som det är just nu så är det inte 100%. Men det fungerade ändå imponerande exakt.
Möjligen påverkas mätningen något av ljuset ute också. Jag gjorde mätningen en molnig dag, vilket om det påverkar tror jag är bra.
Tonen blev bra men den missade lite på metallsticket. Jag har ganska stora och ganska intensiv "flake" eller vad det kallas och färgprovet fick en lite svagare metallicklook än min.
Det är möjligt att det går att komplettera med mer metallic för hand, men som det är just nu så är det inte 100%. Men det fungerade ändå imponerande exakt.
Möjligen påverkas mätningen något av ljuset ute också. Jag gjorde mätningen en molnig dag, vilket om det påverkar tror jag är bra.
Stort tack Erik Beijnoff
Då är frågan hur långt är det till nyköping
Min är inte direkt utväxlad för lång körning
På tal om att åka långt hur mycket varvar din Corvette i 110km/h efter att du bytt växelåda?
Min varvar så man blir orolig att hålla höga farter långa sträcker kommer inte ihåg exakta varvet men runt 3300rpm i 110 km/h med th400 vet ej utväxlingen på bakaxeln. Men kanske ingen fara att varva så mycket långa stunder??? Men käns inte riktigt bra brukar hålla runt 80 på längre förflytningar.
Mvh
MrV8
Då är frågan hur långt är det till nyköping
Min är inte direkt utväxlad för lång körning
På tal om att åka långt hur mycket varvar din Corvette i 110km/h efter att du bytt växelåda?
Min varvar så man blir orolig att hålla höga farter långa sträcker kommer inte ihåg exakta varvet men runt 3300rpm i 110 km/h med th400 vet ej utväxlingen på bakaxeln. Men kanske ingen fara att varva så mycket långa stunder??? Men käns inte riktigt bra brukar hålla runt 80 på längre förflytningar.
Mvh
MrV8
Jag tror inte att du skall behöva åka ända dit. Jag tror att de flesta utrustningar är liknande, men en del kanske inte ger några garantier när det kommer till metallic. Jag undrade faktiskt om det när jag gjorde provet och de sa bara att "närå, det brukar inte vara något problem med metallic." Uppenbarligen fixade utrustningen det i alla fall eftersom receptet som den satte ihop även innehöll metallic av något slag. Det fungerar som en stor specialbyggd kameraenhet som de sätter tätt mot färgen och plåtar av den. Sen pluggar de in den i en dator som spottar ur sig ett recept.
Min är drevad för landsvägskörning så den varvar ganska modest, knappt cirka 2800 i 110. Jag TROR att den har 3.08 utväxling i klumpen. Kan det stämma? Nackdelen är ju tyvärr att man får slira lite mer på kopplingen när man startar från stillastående tyvärr. Och man förlorar ju lite hästar som kan vara roliga att få ner i asfalten när man vill leka lite...
Min är drevad för landsvägskörning så den varvar ganska modest, knappt cirka 2800 i 110. Jag TROR att den har 3.08 utväxling i klumpen. Kan det stämma? Nackdelen är ju tyvärr att man får slira lite mer på kopplingen när man startar från stillastående tyvärr. Och man förlorar ju lite hästar som kan vara roliga att få ner i asfalten när man vill leka lite...
Helluuu...
Jag har 3.36 i min och 4-växlat manuell (M20) den visar ca 2700-2800 i 120 km/h dvs går lugnt och fint vid långkörning men man tappar ju inte huvet då man accar iväg...
Mvh//Jocke...
Ps. Erik Hoppas att din bil snart är påväg!!!, du får uppdatera oss med vad som händer det är ju spännande med sådanahäringa USA inköp..
Jag har 3.36 i min och 4-växlat manuell (M20) den visar ca 2700-2800 i 120 km/h dvs går lugnt och fint vid långkörning men man tappar ju inte huvet då man accar iväg...
Mvh//Jocke...
Ps. Erik Hoppas att din bil snart är påväg!!!, du får uppdatera oss med vad som händer det är ju spännande med sådanahäringa USA inköp..
Corvette SB Convertible -72
Hej Erik Beijnoff
Tack för din beskrivning på hur det går till, ska prova och ringa runt till lite olika lack firmor här i Stockholm och se om jag får tag i någon här som kan göra en avläsning. Men går det åt skogen så vet ja ialla fall en firma som kan göra det.
Vill fixa lite lack skador till vårträffen 7 maj.
Stort tack alla för att ni skrev vad era varvar i 110km/h undras vad det sitter för utväxling i min kunde köparen välja frit vid nyköpet av bilen? kan det vara typ 3,70 i min kommer inte ihåg vart man ska titta på diffen för att hitta rätt siffror att översätta.
Ska göra en ordentlig kol av varvtalet i olika farter så återkommer jag exakt med varvtalen sen kanske det är någon som känner igen det och vet vad han/hon har i sin.
Mvh
MrV8
Tack för din beskrivning på hur det går till, ska prova och ringa runt till lite olika lack firmor här i Stockholm och se om jag får tag i någon här som kan göra en avläsning. Men går det åt skogen så vet ja ialla fall en firma som kan göra det.
Vill fixa lite lack skador till vårträffen 7 maj.
Stort tack alla för att ni skrev vad era varvar i 110km/h undras vad det sitter för utväxling i min kunde köparen välja frit vid nyköpet av bilen? kan det vara typ 3,70 i min kommer inte ihåg vart man ska titta på diffen för att hitta rätt siffror att översätta.
Ska göra en ordentlig kol av varvtalet i olika farter så återkommer jag exakt med varvtalen sen kanske det är någon som känner igen det och vet vad han/hon har i sin.
Mvh
MrV8
Min gissning är att du har samma som mig... runt 3.70.mrv8 skrev:Hej Erik Beijnoff
Stort tack alla för att ni skrev vad era varvar i 110km/h undras vad det sitter för utväxling i min kunde köparen välja frit vid nyköpet av bilen? kan det vara typ 3,70 i min kommer inte ihåg vart man ska titta på diffen för att hitta rätt siffror att översätta.
Ska göra en ordentlig kol av varvtalet i olika farter så återkommer jag exakt med varvtalen sen kanske det är någon som känner igen det och vet vad han/hon har i sin.
Mvh
MrV8
Problemet är att man får kass landsvägsekonomi, men å andra sidan är det svårt att starta på ettan utan att spinna loss... iallafall med manuell växel...
Hej MrV8
Under diffen (ner mot gatan/marken/garagegolvet osv..) längst bak mot locket sitter några siffror och bokstäver som talar om vad det är för utväxling, det är bokstäverna som säger vad du har i utväxling. Så-till- vida nu någon inte har bytt ut innehållet i huset....
Hittar du bokstäverna så skriv dem här så får du nog snart reda på vad du har...
Mvh//Jocke...
Under diffen (ner mot gatan/marken/garagegolvet osv..) längst bak mot locket sitter några siffror och bokstäver som talar om vad det är för utväxling, det är bokstäverna som säger vad du har i utväxling. Så-till- vida nu någon inte har bytt ut innehållet i huset....
Hittar du bokstäverna så skriv dem här så får du nog snart reda på vad du har...
Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
Joakim > Sorry att jag inte sagt något om hur det går med Firebirden. Det senaste jag hörde var att det hade blivit strul med några intyg som skulle ha faxats och som bilfirman hävdar att de inte har tagit emot. Grrr. Jävla krångel och så ska man sitta på distans och försöka reda ut det.
Jag ska prata med båda parter om en timme. Börjar bli lite otålig nu...
Jag ska prata med båda parter om en timme. Börjar bli lite otålig nu...
Hej Nexxus
Jo nog har jag märkt att det inte går att få någon vetig ekonomi på landsväg faktum är att jag tycker inte det spelar någon större roll om jag kör landsväg eller i stan i stort sett samma förbrukning 2-2,5l/mil. Kanske går att krypa under 2 precis som man skulle kunna hålla orning på den gas glada foten!
Men det kanske blir riktigt kul med den utväxlingen sen när man pilrat upp motor i ca 380hk som är målet då blir den ju fortfarnade relativt snäll även om jag skulle satsa på rull kam med samma grader så den blir ännu bättre på tomgång.
Hej Joakim ska putsa av diffen undertil och se om jag hittar dessa bokstäver eller siffror så sätter jag ut dom här.
Tack för hjälpen båda två!
Mvh
MrV8
Jo nog har jag märkt att det inte går att få någon vetig ekonomi på landsväg faktum är att jag tycker inte det spelar någon större roll om jag kör landsväg eller i stan i stort sett samma förbrukning 2-2,5l/mil. Kanske går att krypa under 2 precis som man skulle kunna hålla orning på den gas glada foten!
Men det kanske blir riktigt kul med den utväxlingen sen när man pilrat upp motor i ca 380hk som är målet då blir den ju fortfarnade relativt snäll även om jag skulle satsa på rull kam med samma grader så den blir ännu bättre på tomgång.
Hej Joakim ska putsa av diffen undertil och se om jag hittar dessa bokstäver eller siffror så sätter jag ut dom här.
Tack för hjälpen båda två!
Mvh
MrV8

