Klonkljud i bakaxeln?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Klonkljud i bakaxeln?

Inlägg av C5 örebro »

Hej vänner,

I min Z06a, 2008, har något "klonkljud" som låter från bakaxeln uppstått. Jag upplever det oftast som ett "knakljud" eller klonk". Jag har haft det ett tag nu och försökt lokalisera det och provat olika åtgärder men fortfarande är det kvar. Enklast beskrivet är att det uppstår vid sakta körning, när man kör över något gupp och bilen kommer i gungning, oftast när bilen gungar till i sidled är då det knakar till, d vs inte så mycket åt andra hållet som vid t ex inbromsning eller vid gaspådrag Jag upplever det som att ljudet uppstår både när bilen gungar upp och ner, d v s ljudet uppstår i båda riktningarna.

är det någon som ha någon idé vad detta kan vara?

Mvh Martin
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Klonkljud i bakaxeln?

Inlägg av Corinthian »

Det kan vara avgasröret som har lossnat från sin fjäderupphängning eller kanske ljuddämparna som slår i.
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Klonkljud i bakaxeln?

Inlägg av C5 örebro »

Ja jag har också funderat på om det kan ha med avgasröret att göra, för det sitter ett corsa extreme monterat, så det är ganska tight med utrymme och ibland så slår dämparen i taket där bak, så det vet ju vad det beror på. Ljudet som uppstår är som sagt mer ett klonkljud, så jag får det inte till att det skulle ha med avgassystemet eller upphängningen att göra.

Bomda mig gärna mer era tips och idéer om vad det kan bero på :)

Fortsatt trevlig lördag!
Lennart.Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre nov 05, 2010 14:43

Re: Klonkljud i bakaxeln?

Inlägg av Lennart.Larsson »

Hej! kolla " stagen " till krängningshämmaren eller centrum muttern till drivaxeln ,den skall dras åt med mycket moment ,kommer ej ihåg
hur mycket,lycka till .Lennart (654)
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Klonkljud i bakaxeln?

Inlägg av Vettefan »

Garanterat lös drivaxel mutter, ett vanligt fel. GM har ändrat spec från 140 till 160nm i moment samt röd locktight, så prova detta först. Skulle det inte hjälpa så kan du sätta dit sk. Nordenbrickor, då skall mutterndras med 140nm igen, Exclusive cars har brickorna.
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Klonkljud i bakaxeln?

Inlägg av C5 örebro »

Hej alla,

Ursäkta min dåliga närvaro här. Nu har problemet, efter otaliga försök att lokalisera, löst sig. Vet inte om det är en permanent lösning, men klonkljudet försvann helt genom att "smörja distanspuckarna för fjädringen, både fram och bak på båda sidorna med något slags fett". Tydligen ligger de an och det uppstår nån slags friktion där som jag förstod det som, och med tiden så uppstår klonkljudet när det blir torrt.

Jag har som sagt ingen aning om det är avhjälpt för gott, men glad ändå att det gick att lösa enkelt och billigt :)

Snart blir det ut och lufta pärlan:)

Mvh Martin
Skriv svar