Rattlås
Rattlås
Härom dagen släppte inte rattlåset när jag startade, allt annat funkade. Efter lite gooogel förstod jag att krångel med rattlås är ett vanligt problem på äldre c5:or, dock oftast att låset inte låser. Hittade en usa-tråd där man beskrev att "med våld" dra ratten åt båda hållen för att få stiftet att släppa; utan nyckel i. Det funkade!!! Livet är betydligt enklare med forum med tips och trixs!!!
VETTGIRIG!
Re: Rattlås
Jo, det där problemet har jag läst en hel del om. Fast det vanligaste är tyvärr att låset inte släpper, och att fixa det kan bli lite besvärligt.
Har du en automat eller manuell? Vet du om den varit inne på verkstad för att åtgärda rattlåset (fabriken har gjort en del åtgärder, men det verkar inte alltid hjälpa)?
Själv kommer jag att skaffa ett kit för att neutralisera rattlåset helt och hållet, känns säkrast.
Har du en automat eller manuell? Vet du om den varit inne på verkstad för att åtgärda rattlåset (fabriken har gjort en del åtgärder, men det verkar inte alltid hjälpa)?
Själv kommer jag att skaffa ett kit för att neutralisera rattlåset helt och hållet, känns säkrast.

C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Hej,jag äger en C5-99 och rattlåsproblemet hade jag för 2år sen.Köpte Steering Column lock by-pass(hoppas det blev rätt stavat) i förebyggande syfte.En vecka senare hände det . Jag hann backa en meter hemma på uppfarten, sen gick det i lås.Försökte alla knep men inte.Jag fick montera bort(bra att jag hade en beskrivning från nätet) diverse konsoler för att frilägga rattstången.Väl synlig slog jag några slag med en liten hammare på rattlåsmotorn o då släppte den.Då funkade som det skulle igen, men jag tog inga fler risker när jag ändå hade allt nermonterat, utan satte dit by-passen o allt är frid o fröjd.Har problemet hänt en gång så kommer det garanterat igen o då ska man vara bra till.En corvette kompis fick bärga sin bil från jobbet till en verkstad.I de fallet hade jag tur när det hände på min uppfart.Nu har man inget rattlås o inget problem heller med det

Tack för kommentarerna Tersan och Stugan66. Jag har en automat och tror inte det är något garantifix gjort. För mig hjälpte det alltså med hårda rattdrag åt båda håll. Men en SCL är nog en bra investering........
VETTGIRIG!