Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

Hej

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med lite tips. Jag har köpt en Corvette av 1992 årsmodell. 5,7 liters 306 Hästkrafter.

Jag köpte den o Södertälje . Provkörde den på E18 och körde hem 20 mil. Den verkade bra på alla sätt förutom skrammel i framvagnen som vi inte hittar orsaken till. Men när jag kom hem och körde här hemma i stan upptäcker jag att bilen blir jättevarm (Kylvätskan alltså)

Jag började titta efter och upptäcker att ingen av fläktarna går i gång. Den kyler alltså bra när jag kör på landsväg av luftdraget. Men när jag kör i stan så blir den tokvarm på grund av att fläktarna inte går i gång. Jag har kollat säkringarna men de är hela. Vad kan det vara? Relä tro?

jäkla tråkigt att det är fel på bilen från början :-(
hink
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: lör apr 10, 2010 9:38
Ort: Göteborg

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av hink »

Hej, kan du precisera "jättevarm", min fläkt går igång vid ~109 grader.
C4 cab -93 blå met.
C4 cab -88 borta och saknad.
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej. Tråkigt. Men kolla givaren fram på motorn strax ovanför vattenpumpen.

// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

hink skrev:Hej, kan du precisera "jättevarm", min fläkt går igång vid ~109 grader.
Ja alltså. Jag vet inte direkt hur varm . Jag ska kolla det. Men mätaren är uppdelad i fyra fält. Den gick en bit över i fjärde fältet. Jag tror mätaren går till 130 grader så den blev duktigt varm och ingen av fläktarna gick igång.
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej igen.

Ingen av dom tre fläktarna hör ihop. Den lilla vänstra ska bara gå igång en stund vid start av kall motor.

Den lilla högra går bara på AC:n.

Så kolla om den stora fungerar. Och givaren jag skrev om tidigare.

// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

Leif Eriksson skrev:Hej igen.

Ingen av dom tre fläktarna hör ihop. Den lilla vänstra ska bara gå igång en stund vid start av kall motor.

Den lilla högra går bara på AC:n.

Så kolla om den stora fungerar. Och givaren jag skrev om tidigare.

// Leif.
3 fläktar?? När jag öppnar huven ser jag två stora fläktar som står helt stilla. Så här som på bilden. Finns det någon som inte jag ser menar du?
Ingen av de två stora jag ser går igång fast bilens kylvatten blir jättevarmt.

Många skriver om AC och att den måste vara på. På min Corvette finns ingen särskild av och på för AC. Den går ju igång per automatik har jag förstått. eller? Men inte kan väl det ha betydelse för fläktarna till kylningen av motorn?
Bilagor
fläkten.PNG
fläkten.PNG (338.48 KiB) Visad 10752 gånger
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Koppla på direkt ström till fläktarna och kolla om dom funkar ! Gör dom det, så sätt dit
en vippström brytare till fläktarna, så kan du styra dom ( av-på ) när du vill !

Funkar dom inte, ja då är det felsökning som gäller !
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej igen alla. Verkar som om en del "pajkastning" här eller har vi inte lika bilar........

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=15781

Hämtat från ett tidigare här i forumet med samma problem ... som jag hade.

// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

brickan skrev:Hej

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med lite tips. Jag har köpt en Corvette av 1992 årsmodell. 5,7 liters 306 Hästkrafter.

Jag köpte den o Södertälje . Provkörde den på E18 och körde hem 20 mil. Den verkade bra på alla sätt förutom skrammel i framvagnen som vi inte hittar orsaken till. Men när jag kom hem och körde här hemma i stan upptäcker jag att bilen blir jättevarm (Kylvätskan alltså)

Jag började titta efter och upptäcker att ingen av fläktarna går i gång. Den kyler alltså bra när jag kör på landsväg av luftdraget. Men när jag kör i stan så blir den tokvarm på grund av att fläktarna inte går i gång. Jag har kollat säkringarna men de är hela. Vad kan det vara? Relä tro?

jäkla tråkigt att det är fel på bilen från början :-(
Dags att jobba och hinner inte titta på det förens nästa vecka. Men något är det som går igång vid starta av bilen och som tjuter. Enligt vad jag läst i andra trådar här är det avgasreningen. Men ingen av de andra två fläktarna går i gång överhuvudtaget verkar det som. Jag lät bilen bli ganska varm kan jag säga men ingen av fläktarna startade. Verkar osannolikt att båda fläktarna skulle gått sönder. Då tycker jag det mer lutar åt någon givare eller relä. Men jag säger som det är. Jag har köpt en Corvette men är inte bra på att meka bil så jag kommer att behöva lära mig. Men flera skriver om AC och att det ska inverka på om fläktarna går i gång. Stämmer det? och hur? På min finns ingen särskild knapp att slå på AC,n och jag har inte hört den gå i gång heller. Säljaren sa att den säkert behöver fyllas på. Lite tryck är det ändå i AC. Det vet jag då jag tittat på hur man fyller på och råkade komma åt nippeln så att det pyste till lite och ut kom lite gas. Men jag har som sagt inte hört AC pumpen gå igång. Men kan det verkligen ha med detta med fläktarna att göra?

Tacksam för råd och hjälp.

Med vänlig hälsning Janne
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

Leif Eriksson skrev:Hej igen alla. Verkar som om en del "pajkastning" här eller har vi inte lika bilar........

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=15781

Hämtat från ett tidigare här i forumet med samma problem ... som jag hade.

// Leif.
Hej Leif

Du tycker alltså inte det är någon bra ide med vippströmbrytare?

Med vänlig hälsning

Janne
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

På min satte jag dit en "vippa" för fläktarna bara för ACn på min funkade inte !
Funkar inte ACn då går den ena fläkten inte igång !
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Peter Anjou »

Hej !

Jag har fläktarna från min -93 liggandes, till salu, om nån av dina är trasiga ?!
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

Peter Anjou skrev:Hej !

Jag har fläktarna från min -93 liggandes, till salu, om nån av dina är trasiga ?!
Fläktarna var hela. Funderar på att göra en direktkoppling med vippströmbrytare.
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

brickan skrev:
Peter Anjou skrev:Hej !

Jag har fläktarna från min -93 liggandes, till salu, om nån av dina är trasiga ?!
Fläktarna var hela. Funderar på att göra en direktkoppling med vippströmbrytare.
Tydligen var det kylfläktgivaren som inte fungerade så det är den jag behöver byta. Någon som har en sådan liggandes? Eller vet var jag kan köpa en så billigt som möjligt?

Mvh Janne
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av malte »

Hansen racing är väl ett av många möjligheter. Säkert inte billigast, men låter som en billig reservdel !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

malte skrev:Hansen racing är väl ett av många möjligheter. Säkert inte billigast, men låter som en billig reservdel !
Njae. Beror på vad man jämför med. 850 kronor hittar jag den för. Nu har jag en som säger sig vara villig att byta den till mig.

Han säger att det är mycket jobb med det och att det kommer att kosta. Någon som vet hur det är med det?

Jag tycker det låter som ett ganska enkelt jobb men jag är okunnig och kan ha fel. Men lurar på att försöka ge mig på det själv.

Någon som vet och har bytt den?

Väldigt tacksam för hjälp.

Mvh Janne
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.

Inte svårt att byta själv. Se bara till att du har en lång hylsa så du inte skadar kontakten.
Har för mig min kostade kring 100 kronor. Men har säkert gått upp en del.

// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

Leif Eriksson skrev:Hej.

Inte svårt att byta själv. Se bara till att du har en lång hylsa så du inte skadar kontakten.
Har för mig min kostade kring 100 kronor. Men har säkert gått upp en del.

// Leif.
Ok, vad bra. Man kommer åt den lätt då?

Man behöver inte tömma vatten?
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

Leif Eriksson skrev:Hej.

Inte svårt att byta själv. Se bara till att du har en lång hylsa så du inte skadar kontakten.
Har för mig min kostade kring 100 kronor. Men har säkert gått upp en del.

// Leif.

Vart köpte du din?
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.

Köpte min på Mekonomen´s verkstad i Mjölby. Lär visst finnas på American Racing i Linköping. Hedins? Kanske kan ta hem om dom inte har.

Vore roligt att veta var du bor. Går ju att lägga in i nicket.

// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

Leif Eriksson skrev:Hej.

Köpte min på Mekonomen´s verkstad i Mjölby. Lär visst finnas på American Racing i Linköping. Hedins? Kanske kan ta hem om dom inte har.

Vore roligt att veta var du bor. Går ju att lägga in i nicket.

// Leif

Jag bor i Fagersta i Västmanland. :-)

ska lägga in det
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

brickan skrev:
Leif Eriksson skrev:Hej.

Köpte min på Mekonomen´s verkstad i Mjölby. Lär visst finnas på American Racing i Linköping. Hedins? Kanske kan ta hem om dom inte har.

Vore roligt att veta var du bor. Går ju att lägga in i nicket.

// Leif

Jag bor i Fagersta i Västmanland. :-)

ska lägga in det
Nu har vi lokaliserat givaren och beställt en ny. Kostade ju bara 150 spänn :-)

Hoppas på att få givaren i morgon eller onsdag och hinna med att montera den till cruisingen här i Fagersta på fredag :-)

Sedan återstår att titta efter det skrammel, klonkande som hörs när jag kör över ojämnheter.


Ovärderligt med sådana här forum :-)
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Leif Eriksson »

Brickan ... Hur gick det sedan med din givare?

// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Hot Rod »

AC´n påverkar fläktarna och vattentempen i allra högsta grad. Den ska stå i AUTO och den måste fungera, en tryckswitch känner av trycket i AC-systemet och startar då fläktarna (båda på halvfart om jag kommer ihåg rätt?). Det är så det är tänkt att fungera och då reglerar termostaten kylvätskans temperatur.
Trasig AC och utan tillräcklig fartvind så går motorn väldigt varm pga att fläktarna startar vid en mycket högre temp. Har för mig att båda fläktarna startas av computern men det kanske finns nån funktion via nån tempkontakt också?
Jag skulle rekommendera att du lagar AC´n eller monterar in en switch för att styra reläerna till fläktarna. Jag skulle inte åka omkring med vattnet över 100 grader hela tiden. På en -92 borde du kunna få fram en digital visning av vattentempen med GAUGES-knappen om jag kommer ihåg rätt, har du nån instruktionsbok?
Det skiljer väldigt mycket mellan olika C4 beroende på årsmodell (-84 och -96 är nästan helt olika bilar), därför får man ibland svar från vänliga personer som vill hjälpa till men som kanske svarar fel därför att bilarna är så olika.
Lycka till :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av brickan »

Hej

Jodå det gick bra till slut. Från början var det nog inget som var fel med fläktarna. Precis som det står i tidigare inlägg på måste AC vara igång för att fläktarna redan från början ska gå igång, vilket jag inte visste. I annat fall startar de vid 108-109 grader, vilket jag tycker är väl högt. En "expert" :-) tittade på bilen och sa att det var fel på givaren. Denne "expert" tjuvkopplade fläkten i reläet och lyckades bränna en säkring och det som det gick inte att se att säkringen var trasig. Nu har jag fixat det med en strömbrytare som jag manuellt kan styra fläkten med och allt fungerar som det ska. Jag slipper därmed ha AC stå och gå i onödan också.

Fint väder i dag för att köra utan tak. Ha en fin dag därute och tack för hjälpen. :-)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Kylarfläktarna går inte igång= Hög värme

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Kul att det funkar till slut !
Skriv svar