Köp av Cab

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1963-1967
Magnusen
Nykomling
Nykomling

Köp av Cab

Inlägg av Magnusen »

Hej alla kunniga

Jag hoppas att detta når ut till så många som möjligt som vet mer än vad jag vet om Corvetter. Jag hade tänkt mej att ta hem en mid year corvette cab, 63-67, från USA, dollarn är, som ni säkert känner till billig för tillfället. Går man in på det större annonsmarknaderna på internet för Usa möts man av ett mycket stort pris spann på bilar från 15000$ uppemot 200 000$, märkligt nog är bilarna från 20.000 dollar och uppåt i "excellent condition" Det jag vill veta är så mycket som bara går så som, attraktiva/mindra attraktiva motorer/färger/årsmodeller/fälgar/options osv. Svaga punkter, klasiska rostangreppspunkter. Kort allt som är värt att veta och även sånt som kanske inte är värt att veta heller.
Väldigt tacksam för svar.
mvh
Magnus
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Rutramen är en klassisk riskzon för rost. Även ramen och fästena mellan ran o kaross och balkar inne i karossen. Drivlinan är sekundär vad gäller skick men primär i fråga om matching numbers

/Tommy
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Oj, det är ingen liten sak du ber om! Det finns massor med kunnskap i klubben, men att skriva ner allting skulle bli en halv bok, men mitt förslag är att du börjar med att klicka på "Clubprylar" på klubbens hemsida, och sedan på "BÖCKER" och där beställer du Corvette Black Book och Corvette Buyers Guide. Två mycket bra böcker som snabbt ger dig en förståelse för vad som erbjöds varje årsmodell ifråga om utrustning, motoralternativ osv. Buyer's Guide ger också information till viss del om vilka modeller etc. som är mer eftertraktade än andra. Black book är mer än faktabok som behandandlar varje årsmodell separat.

Böckerna finns att köpa på andra ställen men klubben/Manny tror jag erbjuder det bästa priset.

Ett nästa steg kan vara att gå in på t.ex. www.motorbooks.com och söka på Corvette där...du anar inte hur många böcker det finns om Corvette...

Jag är själv inte så bevandrad i aktuella prisläget, men har du mera tekniskt inriktade frågor om bilens uppbyggnad, funktion, svaga punkter, osv. får du gärna kontakta mig direkt. Ringa gärna på 013-62101 eller maila på bjorn.leidelof@telia.com

Mvh, Björn Leidelöf
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne »

Hej Magnus!
Det finns precis som Björn skriver massor av böcker i ämnet, mer eller mindre bra.Börja med Black book och Buyers guide Manny har också en liten bok som heter Corvette price handbook med bra information. Om du söker information om hur bilarna var original, så kan jag rekomendera Vettevues fact book av M.F. Dobbins, som jag själv tycker är väldigt bra, jag har dock boken som avser 68-72 men det finns en även för 63-67.
Själv brukar jag handla på Margie bookshop som kan fixa det mesta.
www.margie-bookshop.se tel-08-6127050
Lycka till med köpet.
"Janne 289"
Anders Nilsson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Anders Nilsson »

[quote="Janne"]Hej Magnus!
Det finns precis som Björn skriver massor av böcker i ämnet, mer eller mindre bra.Börja med Black book och Buyers guide Manny har också en liten bok som heter Corvette price handbook med bra information. Om du söker information om hur bilarna var original, så kan jag rekomendera Vettevues fact book av M.F. Dobbins, som jag själv tycker är väldigt bra, jag har dock boken som avser 68-72 men det finns en även för 63-67.
Själv brukar jag handla på Margie bookshop som kan fixa det mesta.
www.margie-bookshop.se tel-08-6127050
Lycka till med köpet.
"Janne 289"[/quote
Skriv svar