Lite om lustgasinstallation med bilder

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av vette.se »

Jag har gjort lustgasinstallationer i ett flertal bilar bla i dessa två Z06 bilar som kanske kan vara av intresse för flera.

Det viktigaste vid lustgasinstallation är säkerhet, du vill inte riskera att blåsa motorn eller ännu värre - spränga flaskan genom att ha otillräckliga säkerhetssystem eller felaktig montering. Tyvärr är det alltför vanligt att de billigaste systemen som säljs är otillräckliga säkerhetsmässigt.

Funderar du på att montera lustgas så är det första du ska tänka på att skaffa ett sk 'vått' system, det innebär att systemet har två nozzlar/solenoider - en för lustgas och en för bensin, med ett sådant system kan du plocka ut 200-250hk extra. Med ett sk 'torrt' system där du bara har en nozzel som sprutar in enbart lustgas kan du i bästa fall plocka ut 75hk extra och du riskerar att bränna ventiler mm pga för tunn bränsleblandning.

För att få en säker installation behövs en hel del skyddsmekanismer i systemet, en del är obligatoriska om du ska tävla i dragracing bla en sk blow-off ventil som öppnar när det blir övertryck i flaskan och blåser ut innehållet utanför bilen.

Några måste säkerhets utrustningar vid lustgasinstallation.
Blow-off ventil: består av ett sprängbläck, oftast 2-3000psi och ett rör som går ut utanför bilen.

Fullgas switch: de allra enklaste systemen har en mekanisk brytare vid gaspedalen som aktiverar systemet vid fullgas vilket är helt otillräckligt på C5an och C6an, du måste ha en elektronisk switch som är kopplad till givaren på spjället.
Anledningen är att om du trycker gaspedalen i botten i ett system med mekanisk switch och om anti-spin eller anti-sladd skulle aktiveras så stänger bilens styrsystem spjället automatiskt så mycket som behövs för att däcken ska få grepp igen fast du har pedalen i botten, resultatet blir att lustgasen sprayar fortfarande för fullt med halvstängt spjäll och du skjuter motorn.
Med en elektronisk switch garanteras att lustgasen bara kan aktiveras med spjället garanterat fullt öppet.

RPM-switch:De allra enklaste system har inte ens en sån utan lustgasen kan aktiveras vid vilket varvtal som helst bara gasen är i botten, skulle lustgasen aktiveras vid ett lågt varvtal blir det övertryck i cylindrarna och du skjuter motorn.
De lite bättre system har en RPM-switch där du ställer in vid vilket minimum varvtal som lustgasen kan aktiveras, rekommenderat minimum varvtal är 3000-3500rpm, det är väl bra men fortfarande otillräckligt eftersom om du slår i varvstoppet så riskerar du att skjuta motorn eftersom gasen fortfarande sprayar för fullt. Det som behövs för att få full säkerhet är en sk window-switch, det är en form av RPM-switch men du ställer in både ett minimum varvtal OCH ett max varvtal inom vilket lustgasen tillåts vara aktiverad.

Bränsletryckvakt:En enkel sensor som känner av bränsletrycket, skulle bränsletrycket falla slås lustgassystemet ifrån. Anledningen är att du bränner upp det mesta om du sprayar in lustgas för 200hk men det kommer otillräckligt med bensin.

Lustgastryckvakt:En enkel sensor som känner av lustgastrycket, skulle lustgastrycket falla för lågt slås lustgassystemet ifrån. Anledningen är att du skulle köra motorn fruktansvärt fett om det bara sprutar in bensin men ingen lustgas.

Huvudbrytare:Helt enkelt en brytare som du måste slå till för att någon funktion överhuvudtget i lustgassystemet ska kunna aktiveras.

Med ovanstående säkerhetsfunktioner är villkoret för att lustgasen ska kunna spraya in i motorn följande:
1. Huvudbrytaren är tillslagen
2. Bränsletrycket är ok
3. Lustgastrycket är ok
4. Varvtalet är inom det område du ställt in
5. Det är fullgas

Skulle något av ovanstående INTE vara uppfyllt sprayas inte lustgasen in i motorn.



Övrigt som är ett måste i en bra och säker installation:

Purge funktion:Ska du tävla oavsett om det är på strippen eller vid rödljuset måste du ha en purge funktion, det är oftast en återfjädrande knapp du trycker in som styr en solenoid för att spola ur allt ur slangarna inför ett race, Du har kanske sett de vita små molnen som blåser ut vid huvkanten eller liknande på lustgasbilar. Anledningen är att du inte har nån som helst effektivitet i det som står i slangarna och du kan tappa nån sekund innan den fräscha trycksatta lustgasen sprayar in i motorn.

Flaskvärmare:Det är en elektrisk värmefilt som man sätter runt flaskan för att få upp rätt tryck för att gasen ska vara effektiv, den ska ha en egen brytare där man kan slå värmen på/av. De lite bättre har en inbyggd övertemperaturvakt.
Det är ett måste med en flaskvärmare i sverige, inte ens en varm sommardag kommer trycket upp så att du får full effektivitet på gasen(förutom med nyfylld flaska, då kan du på första repan få rätt tryck om det är varmt ute). Du MÅSTE ha minst 900psi i flaskan för att få någon som helst effektivitet, under det trycket händer nästan inget alls när gasen aktiveras.

Tryckmätare:Ett måste för att ha koll på lustgastrycket.

Växelavkännare:Känner av vilken växel du är på, nästan ett måste för sprayar du 200hk gas på ettan eller kanske tom på tvåan så spinner det bara.

Zex och Nitrous Express systemen jag installerar har ett par av de elektroniska funktionerna ovan i en och samma lilla låda så Window-switch+Växelavkännare är en enhet och den elektroniska fullgas-switchen är en enhet. Det finns också lite mer avancerade system där allt är i samma enhet.

Z06 med kompressor och lustgas. Installationen är nästan helt dold, det enda du ser är den lilla nozzeln som sitter i insugsröret(lila). Allt är monterat för minsta möjliga synlighet.
Längst ner till vänster ser du Window-switch+Växelavkännaren(det är den med displayen), till höger om den sitter den elektroniska fullgas-switchen. På den här bilen finns också en liten enhet som styr purge-ventilen, den pulserar ventilen när man trycker på knappen.
Bild


Monteringen av flaskan. Här ser du också blow-off anslutningen(lila böjda röret upp till vänster), tryckmätaren och värmefilten. Flaskan är bultad i ramen för bästa säkerhet vid kollision eller liknande.
Bild


Den speciella purgeventilen som sitter på denna bil, den pulsar(låter som en kulspruta) och en stark blå LED lyser upp purge-molnet - läckert kvällstid.
Bild


Kontrollpanelen inne i bilen monterad där askkoppen var, panelen har en Huvudbrytare, brytare till flaskvärmaren och en återfjädrande knapp för purge funktionen.
Bild


Lite bilder på en annan Z06a med liknande installation.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av vette.se den tor jan 22, 2009 13:09, redigerad totalt 2 gång.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
henrikmmx
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: fre aug 17, 2007 14:09
Ort: Trelleborg

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av henrikmmx »

Tack för en mycket informativ artikel. Inte utan att man blir sugen på att införskaffa det själv. Hur blir påfrestningarna på automatlådan kontra kompressor?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av vette.se »

henrikmmx skrev:Tack för en mycket informativ artikel. Inte utan att man blir sugen på att införskaffa det själv. Hur blir påfrestningarna på automatlådan kontra kompressor?
Tyvärr är det inte snällare än kompressor, oavsett typ överladdning med 4vxl automat så behöver du förstärka lådan. Du kan få lite mer livslängd om du inte ligger på D när du ska leka men det är bara en tidsfråga. Med 6vxl automat håller det betydligt bättre, vi har en dubbelturbo bil med 780Nm i vrid som kör tior på strippen med slicks - 2 säsonger hittills med originallåda.

Fördelen med lustgas är förstås att besiktningen inte kan säga något :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
henrikmmx
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: fre aug 17, 2007 14:09
Ort: Trelleborg

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av henrikmmx »

Vem förstärker automatlådor och ungefär hur mycket ligger det på? Klar fördel att bilprovningen inte kan kommentera det! :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av vette.se »

henrikmmx skrev:Vem förstärker automatlådor och ungefär hur mycket ligger det på? Klar fördel att bilprovningen inte kan kommentera det! :)
TATS i Västerås är den bästa som finns, www.tats.se, priset beror på hur mycket förarbete du gör själv som att plocka ur låda etc.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
fryx
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jan 30, 2006 0:58
Ort: Dalarna

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av fryx »

kanon med ett utförligt repotage vad som gäller vid lustgas,,,man blir som sagt lite sugen!! tack anders, ps tats fixade min automat efter att kompressorn fått vina ett tag- räkna med minst 30K om du lämnar in den , men du får ett kanonjobb gjort!
calsonic
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: lör apr 21, 2007 15:55
Ort: Kristianstad

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av calsonic »

Mycket bra artikel

En enkel fråga bara jag som har Lg headers, Nytt Cat-back system, Black wing luftfilter och mappat av dig, Kan jag bara glömma att montera Lustgas och tro att min original aut låda ska hålla?

Eller kan jag ladda på bara lite gas och ligga på ca 50-75 extra hk med en låd som håller?

Måste säga att jag tycker lustgas låter som ett ganska roligt trim för lite pengar, som man inte så lätt blir blind för efter som man antagligen inte använder det varje gång man gasar
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av vette.se »

calsonic skrev:Mycket bra artikel

En enkel fråga bara jag som har Lg headers, Nytt Cat-back system, Black wing luftfilter och mappat av dig, Kan jag bara glömma att montera Lustgas och tro att min original aut låda ska hålla?

Eller kan jag ladda på bara lite gas och ligga på ca 50-75 extra hk med en låd som håller?

Måste säga att jag tycker lustgas låter som ett ganska roligt trim för lite pengar, som man inte så lätt blir blind för efter som man antagligen inte använder det varje gång man gasar
Med 75hk extra bör det hålla men undvik att ligga på D. Självklart kan man aldrig säga säkert, det beror mycket på hur väl underhållen din låda är och hur sliten den är.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
calsonic
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: lör apr 21, 2007 15:55
Ort: Kristianstad

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av calsonic »

Det låter intressant

Hoppas och tror att min låda är i bra skick har endast gått 2500mil

Men jag hör av mig lite längre fram till våren så får vi se om jag kommer upp till sthlm och blir lustgas beroende
AndersC5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:46
Ort: Östergötland

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av AndersC5 »

Tack för en väldigt bra tråd.

En liten fundering,
Hur länge räcker en en flaska och vadd kostar det att fylla på??
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av vette.se »

AndersC5 skrev:Tack för en väldigt bra tråd.

En liten fundering,
Hur länge räcker en en flaska och vadd kostar det att fylla på??
Det är svårt att säga hur länge det räcker, det beror förstås på om du använder 75hk nozzlar eller 150hk nozzlar - lätt att dubbla förbrukningen :) Men en grov uppskattning är 15-30 1/4mile repor.

Påfyllning har jag sett priser från 400-800kr, har du en polare på AGA så underlättar det förstås ..

Kör du väldigt mycket så är påfyllningskostnaden efter ett par år uppe i kostnaden för en kompressor eller turbo.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av FLNZ »

Vad sugen man blev på lustgassystem nu :twisted:

Synd bara att jag har en A4 och lådan verkar behöva förstärkas, Vad kostar en förstärkning av en 4L60E?
Användarens profilbild
janfun
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 26, 2008 11:55
Ort: Uddevalla

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av janfun »

Kanon.

Jag tycker att NOS är rätt väg att gå när man inte behöver 505+ varje dag.

Om man beställer systemet från Vette.se med alla tillbehör och lyckas installera det på något lämpligt sätt... varifrån kan man då beställa/fylla egna flaskor i Gbg region?
FRC is Beautiful and RPM is pulse multiplied by 42.
Användarens profilbild
janfun
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 26, 2008 11:55
Ort: Uddevalla

Re: Lite om lustgasinstallation med bilder

Inlägg av janfun »

Finns det företag i GBG som gör "professionell" installationer av NOX?
Skall ha:
Window switch
min RPM
Max RPM
Min tryck
Min T
Flush
.
.
.
Alltså top notch systyem :-)
FRC is Beautiful and RPM is pulse multiplied by 42.
Skriv svar