Harmonic blancer

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Göran. Andersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jul 20, 2020 7:49

Harmonic blancer

Inlägg av Göran. Andersson »

Hej
jag har demonterat harmonic blancer men inner och ytter del har vridit sig i förhållande till varandra.
Så jag vet inte hur den gamla satt på vevaxeln.bara inner delen vet jag hur den satt.
Någon som har en ide?
Mvh Göran
Bilagor
1.jpg
Göran. Andersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jul 20, 2020 7:49

Re: Harmonic blancer

Inlägg av Göran. Andersson »

Lite förtydligande av vad frågan är.
Måste man montera den nya remskivan i samma vinkel läge som den gamla på kamaxeln?
Jag kan inte det så vad ska man göra då?
Är inte remskivan balanserad så det borde väl inte spela någon roll hur den sitter?
Jag ser heller ingen balanserings vikt i den gamla som kan finnas i vissa, då måste montera en ny sådan i den nya men det slipper jag.
Eino.Jones
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jun 23, 2019 9:44
Ort: Borlänge

Re: Harmonic blancer

Inlägg av Eino.Jones »

Hej,
Jag antar att du vid det här laget har rett ut hur skivan ska sitta (vad jag kan förstå spelar det ingen roll). Jag tänker också göra bytet nu under vintern. Jag har sett några Youtubefilmer, men oroar mig lite för att få loss bulten och sedan skivan. Har du några bra tips att dela med dig? Funkar det med hjulmutterdragare att ta loss och dra åt bulten?

M v h

Eino
Göran. Andersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jul 20, 2020 7:49

Re: Harmonic blancer

Inlägg av Göran. Andersson »

Hej

Jag gjorde det alla mulle meck.
Jag använde ett hylsa och ett långt ledhandtag för att låssa bulten.
För att inte motorn skulle gå runt tog jag en bit från multi remmen och satte in mellan armarna på skivan och ner under ramen.
Sen jobbar jag på en mekaniskverkstad så jag gjorde en egen avdragare.

Det jag tyckte var lite konstigt var att det är så noga var på axeln skivan hamnar. Jag drog in den nya skivan med ett litet spärrhandtag.
Och en momentnyckel att dra bulten med, som var betydligt längre än spärrskaftet så att skivan stannar på rätt avstånd när man drar bulten känns osäkert.
(använde även en bit av multiremmen när jag skulle dra åt bulten var inte optimalt för det fjädrar i remmen)

Jag är ingen van mekaniker så det finns säkert dom som vet mera hur det ska gå till här inne.

Mvh Göran
Skriv svar