Back To Freedom C5 projekt

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det ska bli kul att få följa det här, sen är
det lite roligt när nån bygger så att det
passar en själv ! :D
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av mpe »

Hej igen,då jag bytade givaren på ratt stången fich jag tips från en verkstad här nere i Skåne om att det var mycket viktigt att hålla ratten rak då jag plockade ut ratt stången och sen hålla den i samma läge under tiden som jag bytade givaren,sen lika viktigt att sätta ner stången igen i samma läge på ratten .Efter att allt var på plts så funkade allt perfekt.

Mats
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Ok, ja vi har ju inte rört rattläget men vi pillade som sagt på givaren, nyfiken på hur den fungerade.. :wink:
Men inga felkoder när vi testade styrningen.., Japp, den fungerar o känns faktiskt riktigt bra! Trots det monstruösa styrglapp som fanns.. Det berodde på att vi använt en utväxlings grej som används vid att lossa lastbilsdäck mede och att allt är MYCKET provisoriskt ditsatt för att få fram rätt utväxling, avstånd fram till styre, styrutslagets längd och tilt funktions mått... Det är lite att tänka på... Här nedan ser ni bild ifrån igår är jag provsatt vetten...mmm...styret o allt ser för gräsligt ut men vad gör det...jag hade svårt att sluta le o längta till sommarn..:) Detta kommer bli riktigt bra!

Bild
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av mpe »

Jag tror inte det kommer fram några fel koder förrän du börjat köra med bilen,har för mig att den givaren har med anti spin BLa och göra.Prova att ring Anders på VETTE.SE.Han fick jag tips av då min strulade.

Mats
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Nu efter lite felbeställning så ska rätt vinkelväxel vara på väg och en planetväxel som växlar upp styrstången med 1:6. Det höll på att bli fel i konstruktionen om vi valt uppväxlingen 1:6 innan el servon, då hade de blivit trögstyrt..
Har även fått tag i en elmotorfunktion som ska sköta växlingen elektriskt ifrån en gammal handikappanpassad Voyager.

Just nu ligger rattstången i molekyler på bänken igen så har inte tittat på felkoderna än. Får se vad den skriker om när väl styrningen är på plats.
Sen kommer det krävas lite olika dispenser. Enligt besiktningsingenjör så är det nationella regler på att en bil måste ha ratt..:)
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Ubbe »

Kul att följa den här tråden :P Ni måste ha yrke som uppfinnare :mrgreen:
Hoppas att den går igenom alla lagar och paragrafer :P
Mvh Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Tomas o Andreas som sköter de praktiska byggbiten är grymma! De har en smidesfirma typ som gör allt möjligt special, typ bygger om hydraulik på lastmaskiner, all avancerad svetsarbeten...typ allt möjligt. (http://www.jmtab.se)

Nu är det en väntans tider...
Efter att rätt vinkelväxel anlänt o lite pillande o mixtrande så har vi fått ihop en nästan komplett rattstång.. Har varit dålig med kameran o haft de lite jobbigt att ta mig till verkstan så fler bilder på kommande lösningar kommer men här är några..
Bilderna nedan är på tilt modulen, försöker behålla den för att lättare komma in o ut ur bilen. Men för att göra rattstången så kompakt som möjligt så beställde vi vinkelväxeln med en hålaxel istället för en axel. För att det skulle sitta ordentligt så frästes även ett kilspår i axeln i tilten.
Sen är den ihopmonterad på ett rejält o säkert sätt som samtidigt ska vara oraktiskt om man behöver dela på den av någon anledning. Även lager o axelskydd gjordes mellan kopplingarna i form av större rörbitar.

Lite surt med planetväxlingen, den fanns i 1:5 o 1:7 utv men just 1:6 fick specialbeställas från Tyskland, kommer nästa vecka.. Plus att mekanikern åkte iväg två veckor på semester så sen blir de o lägga i överväxeln så den blir klar till påsk!

Men övre o nedre delen av stången är färdig, så när väl växeln kommer o den monteras o styret passas in så blir de provkörning...provstyrning..:)
Funkar allt som de ska så plockas allt ner igen o pulverlackas.
Sen gör vi resten av anpassningen, broms, växling, blinkers m.m... Det är styrningen som är akilleshälen...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av c5wheelie den lör feb 02, 2013 0:26, redigerad totalt 1 gånger.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Väntar med spänning hur detta ska bli! Intressant!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Nu har äntligen planetväxeln anlänt! Nu kan äntligen rattstången byggas ihop, äntligen känna mer exakt hur känslan i styrningen blir. Nu kommer den bli helt utan styrglapp, den kommer förmodligen bli grymt snabbstyrd. Perfekt till superstagen..:)

Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Grattis på födelsedagen :D
Hur går det med bilen?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

magnum skrev:Hejs

Grattis på födelsedagen :D
Hur går det med bilen?
Tackar!! :)

Jo, de går framåt men stått still ett tag tyvärr.. Just nu väntar vi på att få tillbaka rattstången från en mekanisk verkstad. De ska göra en koppling mellan rattstången och planetväxeln. De svåra är att få den helt centrerad samtidigt kunna dela på. Sen ville vi använda de kilspåret som finns på planetväxelns axlar.
Först skulle vi fixat de själva men delarna gick inte få tag på när vi väl skulle beställa. Så då lämnade vi iväg jobbet. Men de bör bli färdiga i veckan...
Tyvärr har jag fått skrota planerna att ställa ut bilen på bilsportmässan, dels för utrymmesskäl i montern och att bilen inte blir färdig i tid pga förseningar. Blir att sikta in till nästa år men klar till sommaren kommer den bli!

Det har tagit lite längre tid just för att vi vill gärna få klart styrningen först o få de till att lira. Får vi mot förmodan inte till det så har vi gjort de andra i onödan..
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Nu har skarvhylsorna kommit och det har blivit lite tid över att fortsätta bygget igen efter ett litet uppehåll.
Hylsorna har behövts för centreringen av planetväxeln och användning av kilspåret.
Ett fäste har tillverkats så rattstången kan monteras och för att kunna måtta ut det andra fästet till upphängningen av rattstången.
Vi har bara provmonterat planetväxeln och hylsorna om ni undrar kring passformen på bilden.

Bild
Skarvhylsor med kilspår

Bild
Får en känsla av hur det ser ut med utväxlingen på plats

Bild
Ihopkopplad med elservon

Bild
Provmontering

Bild
Garagets näringsdryck - Kaffe
Förbrukning: 1 liter/h :wink:
bjerka
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: lör sep 29, 2012 20:49
Ort: Stockholm

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av bjerka »

Ashäftigt
1963 C2 med eller utan tak...
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Nu har sista pusselbiten till rattstången färdig för montering. Det är en axel som utgör sista biten mellan planetväxeln och rattstången som sitter utanför torpedväggen. Även fästet till själva planetväxel huset så den sitter fast och hla rattstången stter fast. Det fästet använder vi oss av original fästet i bilen och delar från originalrattstången. Vi kortade även ner original röret till rätt längd så styrläges givaren hamnade på originalplatsen. Passformen på kopplingen mellan planetväxeln o axeln var tårdrypande löjligt bra, inte ens en tendens till glapp, ljuvligt!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu blir de montera dit allt igen o punktsvetsa dit fästet för att sedan montera bort det o svetsa dit det. Sen är de till o fixa ett styre o känna på hur känslan i styrningen känns men ser lovande ut..:)

Bild
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Thure »

Hej!
Man kan ju inte annat än bli imponerad av jobbet som utförs med styrningen!
Hoppas allt funkar som det är tänkt,lycka till!
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Nu har vi provat o måttat ut vilken höjd och bredd styret ska ha. Tog ett gammalt styre ifrån en annan anpassad bil som från början var tänkt att använda allt av. Men jag tror vårt system kommer funka minst lika bra.
Efter utprovningen så monterades allt ur och fästena till hela rattstången fixades till. Så här nedan ser ni en komplett C5 rattstång som är aningen moddad..:)
Däremot upptäckte vi att det förmodligen är för lite utväxling på rattstången men får ta beslut om hur mycket efter en riktig provkörning av systemet. Men nu börjar de suga i körartarmen, särskilt när jag idag såg en C5 cabbe i stan glida förbi. :)

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av 427cobra »

Imponerande jobb ni gör!!!
Lycka till med provkörningen och hoppas du kan börja åka snart.
//Sam
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Tack för all positiv respons! :)
Dagen som corvetten fick smaka solljus har anlänt! Första provturen o riktiga testet av styrningen gjordes i helgen. Kom fram till att styrningen inte var för tungstyrd, styret var onödigt brett o att rattutväxlingen borde kunna lösas.
Ett smalare o mycket enklare styre gjordes. För att kunna sitta fast användes det exklusiva materialet, silvertejp! :)
Utväxlingen var som sagt aningen för lite, så nu får huvudet gå varmt igen. Det som krävs är att syret ska kunna svänga lite mer, över sin egna axel, utan att jag behöver vrida mer på styret... Men de borde kunna lösas, bara att hitta den bästa lösningen. Idéer mottages gärna om ni kommer på nåt förslag!

Bild

Bild

Bild
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

I o med att styrningen kräver ett halvt varv för att uppnå fullt styrutslag har vi nu hittat en variant till lösning. Styret rör sig drygt ett kvarts varv men med denna styrning blir det en liten utväxling som motsvarar ett halvt.
Detta skulle kunna vara en lösning...:)

Bild

Bild
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Nu har styret närmat sig en slutgiltig lösning. På detta sätt slipper vi vinkelväxeln vilket ger mer plats och mindre kraftbortfall.

Här vrids rattstången ett halvt varv men styrets rörelse är bara ett kvarts. :D

Bild

Bild
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Byggnationen går just nu på lågfart och semester tempo...
Det tar längre tid än jag planerat så blir tufft o få ihop den i sommar. Jag satsar till nästa säsong! Bättre o ta det lite lugnare o göra allt en gång än att få massa bakläxor... Så misslyckande... Nä, senarelägger segern bara!
Det jag pillar med nu i väntan på tillverkning av styret är blinkersreglagen. Man måste kunna blinka säger dom.. Det har jag tänkt sköta genom brytare i nackstödet. Genom att "dutta" till med bakhuvudet så ska jag kunna sköta blinkersen.
Ställdonet ska användas till handbromsen. Har en kod på körkortet att bilen jag kör måste vara utrustad med elektrisk handbroms och min var inte utrustad med det.. Amerikaner var ju tidiga med mycket, dock inte med den "jobbiga och tunga" rörelsen att dra i handbromsen manuellt..:)

Bild
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av mpe »

Hejsan,hur går det med bygget,det var länge sedan man läste något nytt.

mats
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Ja, inläggen har varit få och även min närvaro här på forumet och verkstaden.. Firman som hjälper mig har bytt lokaler i höstas och det har varit mycket med flytten.. Sen har de haft mycket o göra runt jul.. Men resultatet av flytten ska resultera i mer corvette tid så målet är att cruisa i solen i sommar 2014! :)
Så snart kommer uppdatering av bygget!
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av mpe »

Ok,ser fram emot fler bilder o info

Mats
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Nu har bygget börjat på igen efter lite vila och flytt m.m...
Nu har ritningen till styrningen börjat ta form i Solid Works. Det kommer bli mycket lättare att se hur det färdiga styret kommer bli och vilka mått som behövs. Sen förstår även CNC maskinen bättre... Detta är början på styrets mitt, alla hålen är till för justeringsmöjligheter och kabeldragning.
Styrets knut har anlänt, blev grymt bra! Palle som gjort knuten är grym! Testmonterade ihop med prov styret för att ta lite fler mått till ritningen. En liten justering gör väldigt mycket..

Bild

Bild

Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Kul att du/ni är på gång igen! :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Jag är bra på att inte sitta vid datorn o skriva.. Men här är lite info vad om hänt..
Styrets 3d modell blev lite fel o är på g igen. Snart ska styrets mittklump tillverkas.
Gasreglaget löste sig smidigt. Kommer förhoppningsvis kunna använda potentiometern från original pedalen. Fäster potentiometern direkt på styret, förhoppningsvis blir det inte för liten slaglängd, kommer märkas..:)
För att kunna hålla balansen så blir det 3 tums fyrpunktbälte. Dock behöver vi sy om bältet pga för tajt bakom stolen för bältesclipen. Bältet kommer sys fast direkt i de nedre två fästena.
Hydrauliken till o kunna sköta bromsen är på gång. En specialventil, tryckreduceringsventil, håller på att tillverkas och en kolv svarvas separat för att det ska vara så bra känsla om möjligt.

Bild

Bild

Bild
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

En liten uppdatering på det som hänt. Det går sakta men säkert åt rätt håll!
Sen sist har bältet sytts om och monterats. En hylsa på styrstången hade spruckit pga dåligt material, troligtvis hade det härdats för mycket..? En ny blev tillverkad och monterad. Ett provisoriskt styre tillverkades för att kunna provköra styrningen och se hur det funkar. Även för att kunna få fram rätt mått till styret. I förrgår kväll blev det provkörning! Eller provstyrning, för gas och broms skötte personen jämte med hjälp av stålrör och en sopborste..:) Det funkade faktiskt riktigt bra! Fler bilder och ett filmklipp från provkörningen finns på hemsidan!

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av Bengt »

Om du tar dig till KM så får du åka med lite på bana. Med 6-punkt som många av oss har borde det funka ? Bli lite extra taggad för bygget :wink:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
c5wheelie
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 16, 2012 17:54
Ort: Jönköping

Re: Back To Freedom C5 projekt

Inlägg av c5wheelie »

Det låter riktigt fint!! Jag kommer förmodligen vara där och njuta!! :)
Skriv svar