Projekt C3-69

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB »

Det kanske är dax för lite uppdatering...

Orginal remskivan till styrservot var lite för stor ( se tidigare bild ) så jag modifierade en annan remskiva så nu är det problemet löst, nu går den långt från bulten till bärarmen ( bulten är lite kapad )

Eftersom remskivan blev mindre så var originaldrivremmen för lång, så jag fick leta fram en kortare...( fick prova många olika innan det löste sig ) jag hoppas att det inte blir något problem med att styrservopumpen snurrar fortare.
Bild


Hade problem med urtrampningslagret, det var för kort ! men det visade sig att jag hade beställt fel svänghjul, pratade med Dalheims ( hade beställt det genom dem ) om problemet och de godkännde att jag returnerade det till dem ( trots att det var specialbeställt ) och kunde beställa ett som var tjockare, men hade iallafall problem med urtrampningslagret det slutade med att jag köpte ett justerbart så nu ska det vara löst.
Har även köpt ny koppling Centerforce dual friction.
Bild


Bakaxeln var inte så snygg..
Bild


Hittade orginalmarkeringen för utväxlingen (AM=3:36)
Bild


Slipade rent bakaxeln och skickade iväg den till Stigs Axle and parts, skulle vara klar i slutet av april men han har inte ringt ännu ( hans tidsuppfattning är inte så bra men han är duktig... )
Bild


Ramen var ytrostig men det fanns ingen genomrostning någonstans, behövde bara byta plåten under balken fram.
Bild


En stund senare:
Bild


Alla skruvar, muttrar,fästen m.m har ytbehandlats av Kromteknik i Eskilstuna, här är en del av dem.
Bild


Motorn blev naturligtvis lackad i Cheva orange, alla skruvar är ytbehandlade ( utom till topparna, ville inte ta bort dem ), ventilkåporna ska poleras eller lackas orange, har inte bestämt mig.
Bild


Växellådan var ny men den blev iallafall lackad med aluminiumfärg, för att stänga alla porer, det är lättare att hålla den ren då.
Det jag retar mig på är att jag glömde lämna in bultarna/locken som var monterade på växellådan till ytbehandling :?
Bild


Alla delar har blästrats och målats i halvblank svart, bärarmarna blev bra. :mrgreen:
Bild


Ramen har kommit tillbaka från blästring/grundlack, men den var inte slät pga rostporer, så det var bara att spackla hela ramen.
Kom även på att växellådsbalken skulle vara demonterbar. Så jag snodde "smugglers" idé...
Bild
Bild


Jag plastade in garaget efter spackling/slipning och grundade en gång till, slipade sedan grunden och lackade svart.
Bild
Bild


Jag är nöjd med reultatet :D
Bild
Bild


Första delen monterad på ramen :mrgreen: , ska tillverka nya bromsrör i helgen.
Bild
Senast redigerad av BB den sön maj 27, 2012 12:46, redigerad totalt 5 gång.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

J-klar va fint det blir!!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Smuggler »

Vad fint det blir!! Kul att du snodde min lösning på demonterbar växellådsbalk. Jag har ju i min tur snott den från Hånta :mrgreen:
Kommer att bli fantastiskt bra det här 8)
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB »

Bromsrören är nu tillbockade och klara:

Bild


Coilovers fram:

Bild
Bild


Framvagnen börjar bli klar...

Bild


Nu kommer ett problem, köpa nya originalskivor/renovera bromsoken och kunna köra med 15" originalfälgar ( för att behålla originalutseendet) eller eventuellt större fälgar eller montera "lite" värre bromsar ( efter lite modifiering ) och köra med 18" fälgar eller större.

Bild

"Lite" värre skivor VS original storlek

Bild
Fortsättning följer...
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Bromsar är bra å ha!
Och en uppsättning justa 18" eller större är fränt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Projekt C3-69

Inlägg av Jim Profit »

Otroligt vad fint det blir, rena konstverket! 8)
Jimmy
Corvette Z06 2006
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Projekt C3-69

Inlägg av BB »

I väntan på att bakaxeln ska bli klar så har jag bl.a shimsat in bakhjulslagren och monterat motorn :D

Bild


Kuggstångstyrningen har även monterats i fästena jag tillverkade

Bild


Jag använder original kopplingslänkage men "nya" motorn hade inget fäste för " kulan" som skruvas i blocket, så jag fick tillverka ett.

Bild


Har även börjat kolla var alla kablar på ledningsnätet till motorn ska sitta, mycket kablar blir det...

Bild
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: Projekt C3-69

Inlägg av afa_77 »

Fin renovering så här långt ser fram emot att se mer
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Skriv svar