Det kanske är dax för lite uppdatering...
Orginal remskivan till styrservot var lite för stor ( se tidigare bild ) så jag modifierade en annan remskiva så nu är det problemet löst, nu går den långt från bulten till bärarmen ( bulten är lite kapad )
Eftersom remskivan blev mindre så var originaldrivremmen för lång, så jag fick leta fram en kortare...( fick prova många olika innan det löste sig ) jag hoppas att det inte blir något problem med att styrservopumpen snurrar fortare.
Hade problem med urtrampningslagret, det var för kort ! men det visade sig att jag hade beställt fel svänghjul, pratade med Dalheims ( hade beställt det genom dem ) om problemet och de godkännde att jag returnerade det till dem ( trots att det var specialbeställt ) och kunde beställa ett som var tjockare, men hade iallafall problem med urtrampningslagret det slutade med att jag köpte ett justerbart så nu ska det vara löst.
Har även köpt ny koppling Centerforce dual friction.
Bakaxeln var inte så snygg..
Hittade orginalmarkeringen för utväxlingen (AM=3:36)
Slipade rent bakaxeln och skickade iväg den till Stigs Axle and parts, skulle vara klar i slutet av april men han har inte ringt ännu ( hans tidsuppfattning är inte så bra men han är duktig... )
Ramen var ytrostig men det fanns ingen genomrostning någonstans, behövde bara byta plåten under balken fram.
En stund senare:
Alla skruvar, muttrar,fästen m.m har ytbehandlats av Kromteknik i Eskilstuna, här är en del av dem.
Motorn blev naturligtvis lackad i Cheva orange, alla skruvar är ytbehandlade ( utom till topparna, ville inte ta bort dem ), ventilkåporna ska poleras eller lackas orange, har inte bestämt mig.
Växellådan var ny men den blev iallafall lackad med aluminiumfärg, för att stänga alla porer, det är lättare att hålla den ren då.
Det jag retar mig på är att jag glömde lämna in bultarna/locken som var monterade på växellådan till ytbehandling
Alla delar har blästrats och målats i halvblank svart, bärarmarna blev bra.
Ramen har kommit tillbaka från blästring/grundlack, men den var inte slät pga rostporer, så det var bara att spackla hela ramen.
Kom även på att växellådsbalken skulle vara demonterbar. Så jag snodde "smugglers" idé...
Jag plastade in garaget efter spackling/slipning och grundade en gång till, slipade sedan grunden och lackade svart.
Jag är nöjd med reultatet
Första delen monterad på ramen , ska tillverka nya bromsrör i helgen.
Projekt C3-69
Re: Projekt C3-69
Senast redigerad av BB den sön maj 27, 2012 12:46, redigerad totalt 5 gång.
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Projekt C3-69
Vad fint det blir!! Kul att du snodde min lösning på demonterbar växellådsbalk. Jag har ju i min tur snott den från Hånta
Kommer att bli fantastiskt bra det här
Kommer att bli fantastiskt bra det här
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Projekt C3-69
Bromsrören är nu tillbockade och klara:
Coilovers fram:
Framvagnen börjar bli klar...
Nu kommer ett problem, köpa nya originalskivor/renovera bromsoken och kunna köra med 15" originalfälgar ( för att behålla originalutseendet) eller eventuellt större fälgar eller montera "lite" värre bromsar ( efter lite modifiering ) och köra med 18" fälgar eller större.
"Lite" värre skivor VS original storlek
Fortsättning följer...
Coilovers fram:
Framvagnen börjar bli klar...
Nu kommer ett problem, köpa nya originalskivor/renovera bromsoken och kunna köra med 15" originalfälgar ( för att behålla originalutseendet) eller eventuellt större fälgar eller montera "lite" värre bromsar ( efter lite modifiering ) och köra med 18" fälgar eller större.
"Lite" värre skivor VS original storlek
Fortsättning följer...
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Projekt C3-69
Hejs
Bromsar är bra å ha!
Och en uppsättning justa 18" eller större är fränt!
Bromsar är bra å ha!
Och en uppsättning justa 18" eller större är fränt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 192
- Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
- Ort: Huddinge
Re: Projekt C3-69
I väntan på att bakaxeln ska bli klar så har jag bl.a shimsat in bakhjulslagren och monterat motorn
Kuggstångstyrningen har även monterats i fästena jag tillverkade
Jag använder original kopplingslänkage men "nya" motorn hade inget fäste för " kulan" som skruvas i blocket, så jag fick tillverka ett.
Har även börjat kolla var alla kablar på ledningsnätet till motorn ska sitta, mycket kablar blir det...
Kuggstångstyrningen har även monterats i fästena jag tillverkade
Jag använder original kopplingslänkage men "nya" motorn hade inget fäste för " kulan" som skruvas i blocket, så jag fick tillverka ett.
Har även börjat kolla var alla kablar på ledningsnätet till motorn ska sitta, mycket kablar blir det...
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Re: Projekt C3-69
Fin renovering så här långt ser fram emot att se mer
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..