I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Hej,

Tänkt nu att jag skulle skapa en projekttråd här om vad som händer i Garaget, självklart med fokus på Corvetten. Läser nu två heltidsutbildningar i Stockholm och har garaget i småland så uppdateringarna kanske inte kommer vara de mest frekventa men lovar att de kommer, har skruvat så länge jag kan minnas och tänker inte sluta bara för att några 1000 sidor varje termin kommit emellan :?

Bilen är i alla fall en Corvette 1969 cab med nuvarande 350 och th350 låda. Hela mitt liv har jag drömt om denna bil och fick för 2 år sedan möjligheten att köpa den i ett dåligt skick oreggad etc. Har dock stått i och denna sommaren blev min första som corvettekörande vilket var fantastiskt. Men mycket vill ha mer och det blir ju inte direkt bättre av alla fantastiska renoveringar och projekt man läser om här. Så denna vinter planeras bland annat ett bygge av en 396 small block och lite annat småpul som kommer komma upp i denna tråd allt eftersom.

Bjuder som start på några bilder av bilen:
En kall morgon för några helger sedan då jag tog bilen upp till linköping, självklart åktes det nedcabbat
Bild

Så här ser dagens motorrum ut
Bild

Tycker inte man ska behöva pruta på ljudet men ville absolut inte att det skulle synas. Huvudenheten ser exakt ut som original och allt gömmes när cabluckan stängs.
Bild

Sommar
Bild

Bild

Lustigt vad det gör skillnad med ljuset
Bild

Sponsored by shell?
Bild

Så här ser det ut nu, nya blocket (87- rollerblock, 4-bult) tvättat och inkört bredvid bilen för att få säga hej.
Bild

Det får nog vara allt för denna gång men kommer absolut tillbaka med mer :)
// Axel
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Ricky »

KUL!! :D
Ska bli spännande att följa bygget av nya motorn. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Kul! Kör hårt, mycket text & bilder, tack.

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

tobbeforsblad skrev:Tjenare! Mycket fin bil du har får jag säga :-)
Tänkte fråga dig, är det en originalkulör du har på bilen?
Isåfall, är det Daytona yellow och
vad är det för färgkod?


Mvh Tobbe
Tackar, inte orignalkulör för just mitt exemplar men det var en av orignalkulörerna 1969. Alltid velat ha en bil i den färgen så när jag fick chansen att välja så var det solklart. Daytona Yellow 984 har jag för mig att den heter från början. När jag kommer hem så kan jag leta efter burken jag fick av lackeraren för att se om det står nån mer modern färgkod på den..

Mvh
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Nu har jag återkommit från USA och västindien (familjesemester). Hem från USA laddades alla familjens väskor (strängt handbagagekrav från mig innan vi åkte :lol: ), och efter en hel del packande och släpande finns större delen av min nya motor hemma.

Innan packningen i Florida
Bild

Blev totalt 6 väskor med mellan 50 och 70 lbs styck! Men då är det också en komplett motor sånär som på fördelare, rotating assembly och svängsningsdämpare. Dessa delar skulle också funnits med men pga klantiga amerikanska företag (Scat performance och Skip White) blev det inte så. Scat missade utlovad deadline med två veckor och stog inte ens för den extra kostnaden med expressfrakt inom USA och skip white bockade av delar från packningslistan utan att skick dem. Har emailat skip white och skall bli mycket spännande att se hur han tänker lösa detta.

Så här ser iaf grundreceptet ut:
¤ 4-bult 1 pc rms. Kommer borras .30 och göras iordning för vevpartiet
¤ ARP överfallsbultar
¤ Scat 4340 smidd vev, 3.875 slag med h-stakar och arp bult
¤ Mahle smidda och coatade kolvar. Flat top
¤ AFR 195cc, 65cc CNC street eliminator toppar med 2.055/1.6 ventiler (ett konstverk)
¤ Blir mellan 11:1 och 11.4:1 i statisk kompression beroende på quench
¤ .530/.545 lift (med 1.5 vippor) 286/294º duration, .233/.241 at 50 degrees. 110º lobe. Rullkam (hydraulisk)
¤ Mellings OE roller kamdrivning
¤ Angus CNC frästa rullvippor (1.6 ratio)
¤ RPM airgap insug
¤ Holley 750 DP med power vave protection
¤ Mellings std oljepump
¤ 7qt utvidgat oljetråd
¤ MLS topplockspackningar

Tror det var det mesta.. Om ni saknar något i listan, har någon förbättring eller vill gissa siffror så tas det tacksamt emot!

Det var nog allt för denna gång, nu måste jag ägna mig åt skolan ett tag tror jag bestämt :)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Ricky »

Jisses vad myccket fint du handlat Axel. :)

Skruvar du ihop allt själv eller tar du hjälp?

Ska den upp i bänk då den är färdig?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Ricky skrev:Jisses vad myccket fint du handlat Axel. :)

Skruvar du ihop allt själv eller tar du hjälp?

Ska den upp i bänk då den är färdig?

//Ricky.
Det är de två frågor som jag funderar allra mest på just nu faktiskt.

Frågan om man ska skruva ihop sakerna själv har två sidor. För det första vill man gärna skruva ihop prylarna själv då det är lärorikt och roligt att kunna säga att man gjort motorbygget helt själv, dessutom är det en liten liten ekonomisk vinning också (dock lär det ta många timmar att lära sig allt tillräckligt bra för att få ihop det bra och det är säkert effektivare att låta proffsen sköta byggandet och själv jobba de timmarna). Å andra sidan är man ju livrädd att göra något fel i processen.

Det lutar nog ändå åt att jag förutom rena maskinarbeten kommer utföra jobbet själv. Hoppas på en del stöd härifrån och kommer lägga in mycket lästid i ämnet.

När det kommer till körning i bänk så lutar det nog åt det. Visserligen kostar det en bra slant för en student (ca 5000 har jag hört?) vilket antagligen kommer försena motorns inträde i bilen. Å andra sidan får man motorn riktigt inställd, ordentligt tät (även de minsta läckorna syns och kan åtgärdas) och ett förhoppningsvis fint papper på det..

Vad tycker ni, bör man bänka och ställa in sitt bygge i bänk? Tar även gärna emot tipps och erfarenheter angående folk som gör bra maskinarbeten, bänkningar etc. Priser på ovanstående är även av stort intresse :)

Har en till fundering angående blocket, tycker ni att det ska betongsfyllas lite i botten? Nån som åker med lite betong i blocket vid vanlig gatkörning? Blir som sagt bara .30 i borr men borde närma mig 500 hp sträcket N/A och blocket är den svaga punkten, resten håller gott för lite gas den dagen det skulle bli aktuellt...
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Ricky »

Halloy. :)

Jag väljer att svara endast på frågan om bänkningen..

Jo med min motor som erfarenhet tycker jag att man ska kosta på sig en bänkning.

Dock måste man vara ordentligt förberedd.
Man kan inte räkna med att han som håller med bänken har alla delar som kanske krävs för att ställa in motorn korrekt.
Man får höra med bänkgubben vad han kan tillhandahålla.

Då jag bänkade själv hadde jag förrutom Jimmy som hadde bänken (Jams) också motorbyggaren Jonas med mig, dessutom egen laptop för tändjystering, munstycken, powervalves, accpumpkammar, bränslet som jag bestämt att jag ville köra på, tändstift osv, osv.

Har man en vanlig fördelare med vikter bör man kanske även ha ett kit med fjädrar och vikter.

Mycket vunnet för min egen del var att Jonas hadde bra kläm på ungefär hur allt skulle se ut redan innan vi åkte till Jimmy, men det blev ju ändå en de jysterande innan allt "satt".

Det första vi var tvungna att göra var att släppa ner tråget sedan en vevstaksbult touchade i skvalpplåten i tråget, något vi inte kunde höra under provstarten i Jonas verkstad.

Mycket bra investerat tycker jag de slutliga körningarna på dellast var där man lockade fram lite hästar på varvtal på mellanregistret som man normalt färdas på samt jämnade ut några områden i varvtalet där blandningen inte var helt optimal.

Det fina efter bänkningen är att man VET hur stark motorn är, man vet att blandningen ÄR som den ska, man vet att motorn är inkörd så det är bara att gasa som ett svin då man lagt den i bilen.. :mrgreen:

Förbered heddersen med mutterstycken för Lambda (Autoexperten/Hansen).
Jag satte mina i reducerna.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Tack Ricky, det lutar absolut åt bänkkörning innan ilyft av just de anledningarna som du mycket riktigt poängterar.

Nu är iaf äntligen vevpartiet igenom tullen :twisted: och väntas hem i veckan vilket ska bli oerhört kul.

har även lite helt andra funderingar inför denna sommar..

Som ni försår kommer inte den nya motorn att komma i inför denna sommar och jag planerar därför för ännu en sommar med den gamla motorn. Detta år ska jag dock försöka ställa in den bättre och utnyttja den till fullo. Tror att det dels finns mer effekt att hämta och den borde inte behöva surpla i sig 1.7l/mil på motorvägen?!.

Planer:
¤ Mäta upp TDC ordentligt och ställa in tändningen rätt med den nya renoverade fördelaren. Vad bör tändningen stå på för optimal prestanda och bränsleeffektivitet? Instruktionsboken säger 8 grader på tomgång och 36 grader max någonstanns runt 5000 rpm med frånkopplat vakuum, stämmer detta?

¤ Lyfta på insuget och sätta dit packningar med block-off plates för förvärmningen av insugsluften (mittenkanalen). Idag blir insuget så varmt att soppan kokar och förgasaren flödar när motorn stängs av.

¤ Ställa in förgasaren ordentligt med bredbandlambda för att hamna så nära optimalt AF som möjligt över hela registret.

¤ Smörja upp alla knutkors på kardan och drivaxlar igen.

Är det någon som har några fler tipps på vad jag bör göra? Motorn känns frisk och har stadiga 12 bar i kompressionstryck på alla cylindrar, bilen vägde in på 1350 kg med halv tank och är dessutom någotlunda strömlinjeförmad. Th350n är visserligen ingen höjdare men SÅ illa kan den väl inte vara? Är min låda eller converter sliten om jag har 350 rpm i 100 km/h som förloras i lådan eller ska det vara så? (Har ca 2650 rpm i 100 km/h med 1:1 i lådan och 3.08 baxaxelutväxling). Tycker nog att det borde att få den gå bra mycket lägre än 1.7 l/mil vid lugn högerfot.. eller?

Många frågor är det för en stackars ovetande :)

Kommer iaf snart mer roliga bilder när resten av sakerna landat här hemma :)
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av kungricky »

om motorn skulle få kall luft istället för varm så skulle du kunna spara 2dl per mil. 350 lådan har inte 1 till 1 på högsta växeln om jag minns rätt. kan ha fel också.. och slir i turbinen är det ju på så pass låga varv. du vill ju inte ha en dieselturbin som stallar 1500 varv heller.
men största besparingen på bränsle och som har låg etta är ju en fyrstegsautomat med lockup.

och i motorväg så tycker jag du ska satsa på så lätta kolvar och stakar som möjligt när du har så långt slag.
h-beam stakarna väger ju rätt så mycket jämfört me bra i-beam stakar. långa stakar ska det givetvis vara.
själv har jag scat 6tums i-beam med 7/16 vevstaksbult. å med dom behövde jag knappt slipa i blocket för att veven ska gå runt med 383 kitet, å dom stakarna klarar nästan samma effekter som h-beam... men när du ska ha ännu längre slag så går det ju väldigt väldigt nära kammen om det nu inte tar i kammen, small base cirkle är ett måste på kammen då
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Don Tomaso »

Jag körde med Holley 600dp förut på en original 350hk 350 och låg ungefär på din förbrukning, mixtrade en hel del med olika munstycken men lyckades aldrig få ner förbrukningen. Bytte till en Rochester (bestyckad till min motorspec. av Kent) i samband med min nya motor (350, ca 400hk)och sänkte direkt förbrukningen med 3 dl/mil.
Jag vet att det råder delade meningar om förgasare, men jag är nöjd iallafall.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

kungricky skrev:om motorn skulle få kall luft istället för varm så skulle du kunna spara 2dl per mil. 350 lådan har inte 1 till 1 på högsta växeln om jag minns rätt. kan ha fel också.. och slir i turbinen är det ju på så pass låga varv. du vill ju inte ha en dieselturbin som stallar 1500 varv heller.
men största besparingen på bränsle och som har låg etta är ju en fyrstegsautomat med lockup.

och i motorväg så tycker jag du ska satsa på så lätta kolvar och stakar som möjligt när du har så långt slag.
h-beam stakarna väger ju rätt så mycket jämfört me bra i-beam stakar. långa stakar ska det givetvis vara.
själv har jag scat 6tums i-beam med 7/16 vevstaksbult. å med dom behövde jag knappt slipa i blocket för att veven ska gå runt med 383 kitet, å dom stakarna klarar nästan samma effekter som h-beam... men när du ska ha ännu längre slag så går det ju väldigt väldigt nära kammen om det nu inte tar i kammen, small base cirkle är ett måste på kammen då

Th350 är jag ganska säker har 1:1 på 3an. Att byta låda är ju inte ett altenativ för mig nu inför denna sommar och det där med kalluften måste jag verkligen lösa. Det är dock lite av ett dilemma då jag egentligen inte vill förstöra utseendet under huven och helst slippa ha filtret upp genom huven.. måste dock lösas på något sätt. Funderar på att sätta ett litet diskret scoop på huven och ha filtret upp igenom det men inte riktigt bestämt mig ännu.

Gällande vevpartiet är detta redan bestämt och snart hemma. Blir H-beam stakar från Scat och de har fått väldigt mycket beröm för dessa just pga frigång och vikt. Enligt källor (http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... ewall.html) ska jag till och med kunna köra en stock base circle kam med detta vevparti vilket nästan verkar för bra för att vara sant.. Den som lever får se.
Don Tomaso skrev:Jag körde med Holley 600dp förut på en original 350hk 350 och låg ungefär på din förbrukning, mixtrade en hel del med olika munstycken men lyckades aldrig få ner förbrukningen. Bytte till en Rochester (bestyckad till min motorspec. av Kent) i samband med min nya motor (350, ca 400hk)och sänkte direkt förbrukningen med 3 dl/mil.
Jag vet att det råder delade meningar om förgasare, men jag är nöjd iallafall.
Det där är verkligen den ständiga debatten. Rochester är bra men jag tror i sammanhanget att den bästa är Kent. Detta blir oerhört spännande, när jag kopplar på bredbandslambdan får vi se hur nära optimalt AF jag kan komma (över hela registret) vilket ju är det ändå interessanta så länge det inte läcker någonstanns. Har en rochester liggandes och om jag inte kan få Edelbrocken att prestera kommer även jag att gå den vägen..
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av gbak »

Don Tomaso skrev:Jag körde med Holley 600dp förut på en original 350hk 350 och låg ungefär på din förbrukning, mixtrade en hel del med olika munstycken men lyckades aldrig få ner förbrukningen. Bytte till en Rochester (bestyckad till min motorspec. av Kent) i samband med min nya motor (350, ca 400hk)och sänkte direkt förbrukningen med 3 dl/mil.
Jag vet att det råder delade meningar om förgasare, men jag är nöjd iallafall.
Om du vill spara soppa så borde du ha köpt en Nissan Micra istället :-)

F.ö så hamnar jag på ca 1,5 l/mil med min 750 HP Holley (med ägg under gaspedalen)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

gbak skrev:
Don Tomaso skrev:Jag körde med Holley 600dp förut på en original 350hk 350 och låg ungefär på din förbrukning, mixtrade en hel del med olika munstycken men lyckades aldrig få ner förbrukningen. Bytte till en Rochester (bestyckad till min motorspec. av Kent) i samband med min nya motor (350, ca 400hk)och sänkte direkt förbrukningen med 3 dl/mil.
Jag vet att det råder delade meningar om förgasare, men jag är nöjd iallafall.
Om du vill spara soppa så borde du ha köpt en Nissan Micra istället :-)

F.ö så hamnar jag på ca 1,5 l/mil med min 750 HP Holley (med ägg under gaspedalen)
gbak, det första anser jag vara ett klassiskt dåligt råd. Skulle aldrig önska mig en nissan micra oavsett hur mycket mindre den drog, det handlar inte alls om det utan det handlar om att få den att dra så mycket/lite som det är tänkt att den ska göra.

Om du kan köra din 460hp 388 med th400 (2400 stall, 3.39) och holley 750 DP på 1.5 l/mil så ska jag kunna köra min 250hp 350 med th350 (original stall, 3.08) och edelbrock 600 billigare och inte dyrare. Allt jag vill åt är bilens fulla potential, både i prestanda och bränslekonomi.

Mvh Axel
Senast redigerad av axelg89 den tor mar 22, 2012 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Nä, Gbak, det är roligare om bilen går som f-n, mullrar gott och ändå drar lite soppa!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Jerka »

Sluta snåla nu :lol:
I USA får presidenten gå för soppan är så dyr 6kr/l
och här kostar den snart 16kr/l.............
Men när man åker Corvette så är den värd vart enda öre
så det är inte mindre bensin/km som är viktigt utan
effekt/l 8) 8) 8)

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Don Tomaso »

Hade 600:an på samma motor först och bara ett byte gjorde 3 dl/mil. det tycker jag är bra + betydligt bättre gasrespons och 1,5 l/mil är inte med "ägg under pedalen". 8)
Sparar bränsle gör jag med min bruksbil MB C220 CDI den går på knappt 0,6 l/mil (3000 mil/år) så får jag pengar över till Corvetten.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av gbak »

Det jag försöker säga är att man inte skall tro att man kan få en 5-6l V8'a att dra lika lite soppa som en modern bil med 2l motor.
Det är helt enkelt mer luft och bränsle som skall in i motorn och det kostar i form av bränsle!

Don Tomaso:
Vad var din förbrukning innan du bytte förgasare?

axelg89:
Att få både prestanda och bränsle ekonomi samtidigt låter svårt med de gamla motorer och den gamla tekniken som de bygger på.
Man kan visserligen bättra på tekniken lite genom att hänga på prylar som MSD tändning, speciella förbränningsrum i topparna, matchporta insug mm men endast till en viss gräns.

Antingen får man prestanda och då hamnar en V8'a på 1,5-2 l/mil.
Eller får man bränsle ekonomi och då kan man köra under 1,5 l/mil, men till priset av att man tappar att antal hk och prestanda.

Låt säga att en 450 hk motor kostar 60' att ställa ordning, inkl "törstig" Holley, anta att den drar ca 1,7 l/mil. Orginal motorn på 300 hk kostar nada och drar 1,5 l/mil.
Om man kör 250 mil/år så är bränsleökningen ca 60l, vilket motsvarar ca 800:-
Det är ju bara småpotatis i förhållande till allt annat man kommer att investera i sin motor/bil.

"Hur mycket man än borstar på en gris så är det ändå en gris" :?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Jerka skrev:Sluta snåla nu :lol:
I USA får presidenten gå för soppan är så dyr 6kr/l
och här kostar den snart 16kr/l.............
Men när man åker Corvette så är den värd vart enda öre
så det är inte mindre bensin/km som är viktigt utan
effekt/l 8) 8) 8)

/Jerka
det kan jag absolut hålla med om, effekt/liter hellre än mil/liter (eller kanske borde säga m/liter). Inget mår ju dock bra av att gå för fett, snålt eller trögt!

gbak, håller helt med dig och min nya motor har inga bränsleambitioner. Tycker dock inte att man kan generalisera begreppet v8 och den drar 1.5 - 2l/mil, tror det beror mycket mer på trimmningsgrad och inställningar än då. En 250hp 350 ska helt enkelt gå billigare än en 500hp 350, speciellt när man ändrar utväxlingar osv.

Så lite som man ändå kör med entusiastbilarna så gör det ingen större skillnad. Det handlar bara om att få allt att gå som det ska göra!
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Don Tomaso »

Håller med dig helt ock hållet gbak, gamla V8:or drar bränsle punkt.
Sedan kan man ju försöka att få ner förbrukningen så gott det går även om det inte är några stora pengar på ett år. Finns ju ingen anledning att bränna 3 dl/mil extra utan att få något av det. Bilen går ju mycket bättre (rappare) med nya förgasaren till mindre bränsle.

Hade svårt att komma under ca 1,8 l/mil och då var det originalmotorn.
Kör med AF-mätare och den går lite fett även med nya förgasaren.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Efter en lång väntan (3.5 månader) blev det idag äntligen julafton (en varm sådan 8) ).

Scat vevpart med kolvar från Mahle och ringar från Clevelite
Bild

Bild

Bild

Ser även att jag missat att lägga upp bilder på de här konstverken. AFR 195cc 65cc CNC:
Bild

Bild

Bild

Nu börjar det roliga :D :D
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Ricky »

Fina dom där AFR-topparna. :D

Spelar det någon roll vad en motor i en prestanda-hobbybil drar "per mil"?

Är det inte AF-ratio som är det intressanta? :?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Ricky skrev:Fina dom där AFR-topparna. :D

Spelar det någon roll vad en motor i en prestanda-hobbybil drar "per mil"?

Är det inte AF-ratio som är det intressanta? :?

//Ricky.
De är helt fantastiska. Måste säga att jag tycker de är billiga sett till alternativen och sett till vad man får.

Exakt min åsikt, så länge den går "rätt" så drar den precis lagom mycket sås! Och vem vill ha massa gammal soppa ligga och ruttna i tanken :lol: :lol:
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Fina prylar, Axel!
Blir nog både fröjd för ögat & själen!
Bränsleförbrukning: Det ska inte dra mer bränsle än nödvändigt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

I Axels garage... händer det inte mycket :oops: :x :(

Skämt åsido så försöker jag skriva av en väldig massa tentor i skolan för tillfället, snart är det dock dags att krypa in i garget :)

Men lite ljus i mörkret ska man allt ha, igår kom mamma uppkörande från Småland, så här inbjudande såg det ut när hon kom brännande längst vallhallavägen:
Bild

En mycket nöjd Mamma, mix megapol skrälar i högtalarna (hoppas inte de får bestående men..) och hon har tagit sig upp på en halvtank i hellregnet vilket är bra mycket bättre än vad jag gör i sol haha
Bild

På torsdag blir det till att köra syster till vårbal och på lördag ska jag ut till vaxholm på fest. Helt otroligt skönt att njuta lite av bilen :)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Trevliga regn bilder!
Soppa förbrukning: Det har hänt ett under i min lilla värld: Förra årets snitt förbrukning 2,2 liter/mil, detta års snitt förbrukning 1,35 liter/mil :D
Vad har jag gjort då? Jo, jag har bytt avgassystem! Absolut inget annat! Gamla systemet bestod av bockhorns grenrör, 2" rör med maskin dragna böjar (är förmodligen lika med 1,5" diameter i böjarna) & ljuddämpare som inte var av rakt igenom typ.
Nytt system: Headers, 2,5" hemma svetsade rör utan skarpa böjar & rakt igenom ljuddämpare.
Nu börjar jag bli lite små nöjd :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Här är en liten tråd om kalluftsinsug:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=3&t=9890
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Hej Magnum,

Det låter ju nästan för bra för att vara sant med skillnaden i bränsleförbrukningen :). Dock har jag väldigt små modifikationsmöjligheter när det kommer till just avgasrör 8). Gällande kalluftsinsug så är det något som jag måste lösa på den nya motorn, tills vidare blir det dock till att linda headers och täppa till förvärmningen i insuget, tror det kommer ta mig en bit på vägen iaf..

Imorgon är det åter corvette-dags. När den finns så här nära är det konstant abstinens som gäller!
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jo, det är sant med soppa förbrukningen! Inga andra ändringar är gjorda sedan förra året! Bockhornsgrenrör: Det första som händer när avgaserna lämnar topparna så slår dom rakt in i en vägg! Sedan klena rör och motståndet i ljuddämparna.
Min motor är en lätt trimmad 350" med enligt uppgift från föregående ägare 340 din hästar.
Har du kollat kalluftstråden? Inte göra fula hål i huven...eller scoop.
Hyfsat väder är = Corvette repa!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: I Axels Garage, Corvette 1969 mm

Inlägg av axelg89 »

Hej Kjell,

Jo, går faktiskt konstant i funderingarna hur jag ska lösa mitt luftproblem. Ska försöka hålla mig borta från hål i huven!
Skriv svar