95 oktan bensin med 10 % etanol

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarvisningsbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bensinkvalitet

Inlägg av Hasse c5 » tor feb 17, 2011 20:39

Hej jag har en nyinköpt c5 2002 modell eu.

vad tankar jag ?

Nu kommer ju m95 försvinna till våren och ersättas av e10 som innehåller 10 pct ethanol
mot tidigare 5 pct.


klarar våra motorer det ?

Någon kvalificerad som kan svara ?

dannec5
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: mån jan 19, 2009 21:26
Ort: Alfta

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av dannec5 » tor feb 17, 2011 21:43

Tankar alltid 98 okt i mina motorfordon..Gör det du med! :)

Användarvisningsbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Hasse c5 » tor feb 17, 2011 22:09

märker du ngn skillnad ?

det är ju inte direkt raket bränsle som säljs på tapparna...

jänkarna kör väl på 91 oktan ?

varför betala mer än nödvändigt ??

Användarvisningsbild
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 182
Blev medlem: sön maj 28, 2006 23:38
Ort: Sthlm

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av TJ » tor feb 17, 2011 22:56

Jag brukar oxå tanka 98. Motorn går mycket bättre ju högre oktanhalt. Att de i USA kör på 91 betyder inte att man ska köra på 95. Dessutom drar bilen mindre med 98 vs. 95.
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ

Användarvisningsbild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Mange_C5 » tor feb 17, 2011 23:27

Hasse c5 skrev:märker du ngn skillnad ?

det är ju inte direkt raket bränsle som säljs på tapparna...

jänkarna kör väl på 91 oktan ?
Man kan inte riktigt jämföra oktantalet hos oss och jänkarna rätt av, eftersom de grundar sig på olika värden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Hasse c5 skrev:varför betala mer än nödvändigt ??
De få mil jag kör om året är med 98-99 oktan i tanken, merkostnaden tror jag är försumbar i sammanhanget.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong

vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av vette.se » fre feb 18, 2011 9:18

Hasse c5 skrev:Hej jag har en nyinköpt c5 2002 modell eu.

vad tankar jag ?

Nu kommer ju m95 försvinna till våren och ersättas av e10 som innehåller 10 pct ethanol
mot tidigare 5 pct.


klarar våra motorer det ?

Någon kvalificerad som kan svara ?
98 eller v-power är det som gäller om man är intresserad av prestanda, ska man bara glida spelar det ingen roll.

En dag med normal temperatur/körning så är det ingen effektskillnad mellan 95 eller 98/99, kör du bilen hårt så den blir riktigt varm eller det är väldigt varmt ute så spelar oktantalet väldigt stor roll för hur mycket effekt du får ut.
Anledningen är att 95 oktanen börjar knacka mycket tidigare än 98/99, med mer etanol blir det ännu värre. När motorn börjar knacka(spika) vilket den gör långt innan du ens kan höra det så drar insprutet tillbaks tändningen rejält vilket medför en stor effektförlust.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se

Användarvisningsbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Hasse c5 » fre feb 18, 2011 10:53

Klarar motorn utan konvertering den ökade ethanolinblandningen ?
Något som kan ta skada mer denna 10 ptctiga inblanding.

Och tack vette för lektionen.

Användarvisningsbild
Vettig
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 128
Blev medlem: sön sep 05, 2010 8:10
Ort: Stockholm/Söder

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Vettig » fre feb 18, 2011 17:15

Och,,,knackar motorn innebär det att den självtänder före tändpunkt.
Det kan bli ödestigert för kolvar och ventiler. :evil:
C5 Z06
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586

Användarvisningsbild
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 182
Blev medlem: sön maj 28, 2006 23:38
Ort: Sthlm

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av TJ » fre feb 18, 2011 17:17

Vettig skrev:Och,,,knackar motorn innebär det att den självtänder före tändpunkt.
Det kan bli ödestigert för kolvar och ventiler. :evil:

Så sant!
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ

Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Conan999 » fre feb 18, 2011 17:53

Jag kör alltid 99 oktan
MVH Conan999

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Jake » fre feb 18, 2011 19:11

Masskakafonin är nära DETTA ÄR ETT ICKE PROBLEM.
Idag har vi 5% sprit i soppan och det kommer inte att bli mer än 6.5% pga hur reglerna är utformade. Det är kopplat mot systemet med utsäppsrätter och ett högt etanolpris.

Här är en lista över vilka bilar som fixar E10 rakt av...
http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax ... hment=True

Gillar vad det står om GMs bilar, har med ett lagkrav om etanoltålighet i motorfordon i staterna att göra :)

Så hispa inte upp er som ett gäng höns nu och lägg pengar på den ena eller andra mirakelkuren, Köp soppa för pengarna och kör istället :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Användarvisningsbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Chrippe » fre feb 18, 2011 19:28

Hur blir det för oss C2-C3 ägare med E10 ?

/Christer
/Christer 8)

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Jake » fre feb 18, 2011 19:35

Chrippe skrev:Hur blir det för oss C2-C3 ägare med E10 ?

/Christer
Jake skrev:Idag har vi 5% sprit i soppan och det kommer inte att bli mer än 6.5% pga hur reglerna är utformade.
DETTA ÄR ETT ICKEPROBLEM 1.5% mer sprit gör ingen skillnad
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Användarvisningsbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 125
Blev medlem: fre dec 03, 2010 17:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bensinkvalitet

Inlägg av Hasse c5 » fre feb 18, 2011 19:54

ok så konklusionen är normal glidar åkning e10 och sedan 98 när det är varmt o lite tuffare tag.

tack för alla svar det verkar vara ett hett ämne nästan i klass med motoroljor :D

jularp
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 26, 2009 10:36

95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av jularp » fre feb 18, 2011 20:58

Ny 95 oktan bensin skall öka sin etanolinblandning från 5 % till 10 %.
Klarar våra Corvetter denna nya blandning.

mvh Jularp

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av Jake » fre feb 18, 2011 23:37

"EDIT"

Trådar sammansagna, och editerade för att gå att läsa ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Användarvisningsbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av Bengt » lör feb 19, 2011 14:40

0% Etanol ger Stoich AFR 14,61:1
5% Etanol ger Stoich AFR 14,33:1
10% Etanol ger Stoich AFR 14,05:1

En ORGINAL C5-2000 kör som mest lean med PE AFR satt till 12.74 vid 3600 varv och PE AFR 11.66 vid 6000varv.
(Motsvarar Lamda 1,146 resp. 1,253) (PE = FULLGAS, OPEN LOOP)
Inte speciellt tufft mappat. Man räknar med skitbensin från Mehiko..
Jag kör trimmat med AFR strax under 13 hela vägen. Får man dock hålla koll på sitt AFR..

Om min matte är korrekt kommer orginalbilen i PE mode i praktiken köra med 13.25:1 - motv E0
(får 4% för lite soppa) vid 4000 varv om man häller i 10% 95 oktanig bensin o inte gör något mer....

En C5 Z06 -04 har AFR 12.62:1 vid 3200rpm och 12.1:1 vid 6000rpm (0% etanol..)
En C6 Z06 -08 har AFR 12.43:1 vid 3500rpm och 11.46:1 vid 6250rpm (0% etanol..)

Så fort man börjar snacka Etanol för man förstås glömma ALLT vad AFR heter och istället snacka Lambda.
Annars skiter sig det fort :mrgreen:

Summa summarum så borde ORGINAL bilarna inte rasa pga E10/95 oktan soppan men kanske gå lite
lean runt 3500varv oftare o därmed KANSKE spika lite mer o så ställer datorn tillbaka tändningen...
Vid fullgas o +6000varv verkar man köra ganska safe rätt över så där gäller väl samma resonemang.
Etanolen kanske t.o.m bidrar till att motorn ger lite högre effekt med E5/98 oktan än E0/98 oktan
p.g.a. att Etanolen kyler samt att motorn ger maxeffekt vid högre AFR än fabriksinställningen...

För att få ordning på allt detta i en orginal bil ändrar man bara Stoich AFR - tar 5 min - o sen
sköter datorn resten...

Nu är jag ute på halare is men eftersom datorn tillsammans med O2 sensorarna justerar fuel trims så att
LAMDA 1 hela tiden skall erhålls i Closed Loop(O2 sensorerna skiter i om det är E10 eller E85), så kommer
de att ADDERA bränsle med fuel trims(STFT/LTFT) FÖR ATT ERHÅLLA LAMBDA 1.
När man sedan gasar full gas(PE) kommer datorna att LÄGGA TILL fuel trims korrigeringen till PE
tabellens statiska beräknade soppmängd. O då går motorn inte lean längre... Tänker jag fel ?

Trimmar man o ligger man på marginalerna så ändra man givetvis Stoich AFR i datorn och tänker LAMBDA.
Ser fram emot lite käbbel :wink:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final

camacho
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jun 02, 2009 21:52
Ort: Stockholm

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av camacho » lör feb 19, 2011 18:09

Eller hur !
Vit C-6 Coupé

Användarvisningsbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av Bengt » lör feb 19, 2011 21:14

:wink:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final

bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: sön aug 10, 2008 14:32

E 10

Inlägg av bigmoose » lör mar 05, 2011 18:06

är det någon som vet om man kan köra äldre vettar på det nya bränslet E 10 utan att skada motorn :?: eller ska man tanka 98 oktan för att vara säker.Har själv en -84 med TBI-insprut.

Användarvisningsbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Re: E 10

Inlägg av Stroker383 » lör mar 05, 2011 19:28

Hittade på nätet,ska man våga tro på det så:

GM, amerikanska bilar
E10 kan användas i personbilar och paketbilar tillverkade av General Motors (GM) i Amerika från och med årsmodell 1980. Dessa bilar är av märkena Buick, Cadillac, Chevrolet US, Corvette, GMC, Hummer, Oldsmobile, Pontiac och Saturn.

Känns inte som om lite etanol till skulle vara så skadligt? (det är ju redan idag 5% och blir nu 10% om jag har fattat det rätt)

Kommer själv dock köra med 98 oktan så länge det går :)
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92

Plingen
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön apr 11, 2010 9:41
Ort: ÖSTERSUND

Re: E 10

Inlägg av Plingen » lör mar 05, 2011 20:24

Mitt erfarenhet av detta med spritblandat bränsle är....

tanka på JET om du vill ha dålig kräm i chevan...tanka på shell (v-power) för att få ut så mkt som möjligt....undvik e10n...

Jag märker skillnad om jag växlar mellan 95 och 98 på samma mack! Den lilla extrakostnaden är det värt..
/Plingen

Användarvisningsbild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: E 10

Inlägg av Ingo » sön mar 06, 2011 13:16

Har man kört på blyfri 95 utan problem kvittar det nog,för sommartid lär man ha spetsat med mer sprit förr om åren också!!
läser man på etanolforumet så verkar det ju som om de flesta insprutningsbilar klarar närmare 50% E85 sommartid utan större problem så att öka från 5 till 10% torde inte göra just någon skillnad..
En del skryter väldeliga om shells 98 soppa ,en del sägar att man märker ingen som helst skillnad :D
Jag tankar mest på Statolil för det passar bäst,och den närmaste har inte 98 ens,och när jag tankat 98 oktan tycker jag snarare att bilen gått ojämnare med mer sursmällar.. :roll:

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: E 10

Inlägg av Jake » sön mar 06, 2011 21:03

EDIT: tråd finns redan i ämnet.
bigmoose skrev:är det någon som vet om man kan köra äldre vettar på det nya bränslet E 10 utan att skada motorn :?: eller ska man tanka 98 oktan för att vara säker.Har själv en -84 med TBI-insprut.
Inget du behöver bry dig om din bil är tro det eller ej byggt för att gå på 100% etanol med en mindre ombyggnad.

Har själv kört E85 i min vette (till och från beroende på vad som varit billigast) sedan 2004. Inga problem att rapportera.

I sommar ser det dock ut att blir E85 igen då det har blivit billigt :twisted:
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Användarvisningsbild
GTA
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: fre okt 31, 2003 8:52
Ort: Trönödal

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av GTA » tor mar 17, 2011 14:38

är bilen trimmad & mappad för 98 så ska man ju tanka det.

vanligtvis så är bilarna mappad från fabrik för 95, & då är det ganska omöjligt att få mer hästar ur 98 eller v-power.

men får man en placeboeffekt av att tanka 98 så är det ju ett billigt trimm :lol:
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk

Zeb
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: tor jun 25, 2009 11:33

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av Zeb » tis apr 05, 2011 10:13

Som det skrivits ovan så tror jag inte någon skall oroa sig över att det blandas in 10% etanol i bensinen. Jag kör med upp till 40% etanol ibland för att få ner bränslekostnaden på min året runt bil. På vintern inte mer än 20-30%. Då det krävs lite mera energi för att antända etanolet.

Av vad jag fått lära mig så vid en konventering till etanol innebär att du får byta ut bränslepumpen till en större då det krävs mera etanol än bensin.
Sammt att etanolen kyler bättre, som nån skrivit längre upp, vilket är en fördel vid hårt trimmade bilar.

Jag har inte märkt nån större skillnad på att köra ren bensin eller blanda ut 20-30%.
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )

Användarvisningsbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av Bengt » tis apr 05, 2011 12:56

Problemet ligger i när man trampar fullgas med delvis Etanol i tanken och med en motor som i alla corvetter är STATISKT mappad för AFR XX .
Motorn kommer att gå mycket magert och det finns definitivt risk för motorskador. Särskilt mager blandning + hög tändning är en dålig kombination.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final

Användarvisningsbild
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

E10, hur går det för oss?

Inlägg av Vettemannen » sön apr 10, 2011 18:57

Kanske det har skrivits om detta nånstans här inne men väcker frågan. Efter beslutet om att tillföra 10% etanol i bensinen, hur fungerar våra Vettar med detta bränsle? Sedan ska ju 98 oktan fasas ut på några års sikt. Hur klarar jag mig med min 86:a? Det pratas om nån gräns på 90 och äldre som inte riktigt går bra på detta djävulens påfund.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av Jake » sön apr 10, 2011 20:49

EDIT: tråd finns redan i ämnet.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Användarvisningsbild
jerkee
Rookie
Rookie
Inlägg: 80
Blev medlem: sön jun 17, 2007 22:05
Ort: Partille

Re: 95 oktan bensin med 10 % etanol

Inlägg av jerkee » ons apr 13, 2011 22:01

För oss med äldre Corvetter läs mer på MHRF http://www.mhrf.se/e10

/Erik
1970 350/350

Skriv svar