Klockan i radion/navigation är död

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av C5 örebro »

Hej vänner,

Tänkte bara kolla om någon har råkat ut för samma problem som mig. Efter vintervilan så startade jag upp pärlan härom veckan, allt fungerar precis som det ska, FÖRUTOM att jag noterat att den digitala klockan på radion/navigationen är mörk. klickar på touchen för att ställa in klockan, men "knapparna" är inte klickbara (ljusgråa), kommer alltså inte upp någon tid alls. Förövrigt så fungerar radion, CD, navigation som det ska.

Kan det vara så att det finns nått batteri inuti radion? För jag minns efter förra vinterförvaringen, då behövde jag inte ens ställa in tiden, klockan gick rätt när jag startade upp efter vintern. Nu är den lilla rutan uppe i högre hörnet av skärmen, som visar tiden, svart. Om det nu är så att det finns ett batteri nånstans som är slut, så borde väl övriga inställningar också blivit rensat? Så som inställda kanalfrekvenser.

Tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Tack på förhand!

Mvh Martin
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av Torch Red »

Är det en GPS-klocka? Alltså har du en bil med en rektangulär box i överkant av rutan strax till höger om backspegeln. Eftersom du har navigator så verkar det så. Då borde ju klockan funka. Navigatorn är ju beroende av att klockan fungerar så kan det vara nån inställning?
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av Vettefan »

Hej,

Här är en zillion inlägg från Corvette forum i USA, orkade inte läsa allt, men du kan få en hint om vad det rör sig om.

https://www.corvetteforum.com/forums/c6 ... ect-2.html
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av C5 örebro »

tack för era tips. Det verkar som det är en del i USA som har liknande problem, men vad jag kan utläsa så kvarstår problemet.
Det låter ju logiskt att klockan går via GPS.en (för hur annars kan den veta tiden efter att jag kopplat bort batteriet i nästa sex månader. det varv därför jag tänket att det kanske sitter nått litet batteri i radion som endast har som uppgift att låta tiden vara rätt).

jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Allt verkar som sagt fungera, GPS:en visar rätt osv, så vad annat kan det vara?

Mvh Martin
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av Vettefan »

Lyssna med Anders, han kanske vet mer än det som står på forumen..
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av Torch Red »

Tydligen gäller det alla C6 årsmodeller till 2009 (eller 2010). Verkar vara nåt som behöver uppgraderas. Eventuellt kommer en uppgradering från GM. Exclusive Cars borde veta om den är färdig eller så får du vänta.
Veronica.Eriksson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån maj 06, 2019 9:44

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av Veronica.Eriksson »

Är oxå intresserad av de här har samma konstiga fel. Så är det någon som kommer på hur man fixar så är jag tacksam gör hjälp.
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av C5 örebro »

hej igen,

Ber om ursäkt för sent svar här. Problemet kvarstår, och jag har förstått att det är fler som har samma problem. Det var nån som skrev i tråden här om att det kanske måste ske en uppdatering från GMs håll. Nån som vet hur man kan kolla detta?

Som en lite parantes så har jag en sån där portabel GPS från Tom Tom, köpt 208, så den har några år på nacken nu. Men fram till nyligen så funkade den, för att sen nu i slutet av april sluta hitta GPS-signalen. Det krävdes en uppdatering via nätet. Där läste jag nånting om att man tydligen har gjort förändringar i GPS-satelliterna, som gör att man måste installera om. I det fallet så hade det inget med själva klockan att göra, som det var i min C6a, men det skedde i samma tidsperiod.

Vore som sagt trevligt om man kunde få veta om det finns nån uppdatering man kan göra, om det nu ska komma från GMs håll eller på nått annat sätt.

Mvh Marti
Användarens profilbild
Anqu
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön mar 23, 2014 18:08
Ort: Lyckeby

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av Anqu »

Hej!
Jag ville bara nämna att min klocka och GPS har också slutat fungera, efter att bilen varit strömlös en stund.
Min verkstad säger att de har varit inne på GM:s "servicesida" och GM är medvetna om felet. Det var tydligen något programfel i GPS:erna som drabbat bl.a. Corvetters GPS:er men har för mig man även nämnde Cadillacs gps:er. Man uppgav att GM jobbar på problemet och kommer med en uppdatering av programvaran....men ingen info om när detta kan ske.
Att det sedan kan vara en ändring som har skett "utanför" GPS:erna i bilarna, det vet man ju inte....och att man i bästa fall kan "justera" programvaran i GPS:en. Vi får hoppas på det bästa. Jag kör med min gamla fina Garmin (med "lifetime-uppdatering" på kartorna) så länge :D
Trevlig sommar alla

PS Jag har en C6 2007 DS
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av C5 örebro »

Hej på Er,

Bara lite nyfiken på om någon kommit på en lösning med klockan i radion? Den "slocknade" ju för flertalet av oss förra året, och nån skrev att GM var medvetna om problemet. Finns det någon ytterligare info kring detta? Det har ju gått ett år sedan snart, eller skiter GM i det kanske?

Mvh Martin
KlasG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 11, 2016 23:21
Ort: Rimbo

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av KlasG »

Hej!

Här finns lösningen!

This is the link you need. https://tis2web.akamai.gm.com/radio/cor ... 10_fix.zip

UNZIP THE FILE BEFORE you Burn the LOADING.KWI to a BLANK CD-R. Once this is completely burned and finished, go to your Corvette

The KWI file must be the only thing on the disk. No folders, no anything.
#1 Make sure the vehicle is outside and the engine is running.
#2 On the radio display, press the Open/Close Faceplate Key
#3 Eject the map disc by pressing DVD Map Database Eject Key.

#4 Insert the Software Update Disc in the DVD Map Database Slot

#5 Close face plate.

#6 Software will begin to load. Progress bar shows % complete on screen. The update will start automatically. The update takes about 2 minutes. The vehicle logo will be seen once the update is completed.
#7. Once you see the Corvette logo, remove the update disc and REINSTALL YOUR MAP DISC!

#8, Check your clock and reset time zone as required.
THIS IS NOT A MAP UPDATE< THIS IS ONLY FOR YOUR CLOCK BEING BLANK!
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av C5 örebro »

Hej Klas!

Tack för att du delar med dig. Är detta något du själv har testat? Jag gissar att du har fått beskrivningen och filen via nån sida i USA va? Tänker att man nog gärna vill veta om detta även funkar på våra Europa-bilar. Vore bra att få veta lite mer INNAN man ev. laddar ner något och laddar ner i programvaran i sin bil.

Inget misstänkt gentemot dig, vill bara var säker :)

Mvh Martin
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av C5 örebro »

Hej vänner!

Måste bara berätta, idag var jag ute och åkte i det fina vädret, vi åkte till en badplats och stod parkerade där i några timmar. Kommer tillbaka och ska köra hemåt, och kastar ett öga mot naven/radion för att ställa in en radiokanal. Ser helt plötsligt att klockan nu visas, och dessutom med exakt tid. Döm om min förvåning. Klockan har inte synts på ca 1,5 år, och nu är den som sagt tillbaka, helt otroligt!

Nån mer som har fått tillbaka sin klocka i dag? Är 99% säker på att klockan inte lyste i förmiddags när jag startade, så det måste ha skett nånting under dagen. Ska bli spännande att se om den syns imorgon. Nån som har nån idé om vad som kan ha gjort detta helt plötsligt har skett? :)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av Peter Anjou »

Hej!

"Plötsligt händer det! "

Det är inte alltid så lätt att förstå sig
på "teknikens under " ! :roll:
KlasG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis okt 11, 2016 23:21
Ort: Rimbo

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av KlasG »

Ursäkta långsamt svar.....jo jag har provat själv med rätt resultat! :)

mvh
Klas
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 254
Blev medlem: mån okt 18, 2004 14:03
Ort: Karlskrona

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av andsan »

Hej.

Har en 2009.a.

HAR också varit utan klockan, navigatorn har däremot fungerat.

Helt plötsligt utan att ha gjort något så fungerar klockan.

Naturligt positivt men har någon en förklaring????

Hörs.
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Klockan i radion/navigation är död

Inlägg av C5 örebro »

Anders!

Precis så där händer det för mig också, helt plötsligt noterade jag att klockan fungerade (och den gick dessutom rätt), från att ha varit "borta" i ca 1,5 års tid...märkligt, men naturligtvis skitbra! Hade som sagt varit intressant att veta vad som gjorde att det fungerar nu utan att man gjort något.

Mvh Martin
Skriv svar