Frekvenssökning 1/8

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Frekvenssökning 1/8

Inlägg av C5 örebro »

Hej vänner,

Det har ju blivit lite förändrade frekvenser på Radiokanalerna nu från 1/8, och när jag försöker ställa in den nya frekvensen för NRJ-kanalen som är 105,2 (Örebro), så upptäcker jag att siffan "2" inte finns, d v s den hoppar upp/ner med ojämna tal...1 3 5 7 osv. Jag misstänker att detta är en inställning från USA. Någon som vet hur man kan ändra så att det går att söka på alla sifforna...1 2 3 4 5 osv.

Tack på förhand,

Mvh Martin
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Frekvenssökning 1/8

Inlägg av malte »

Sök på jämna frekvenser så får du lite svar ! Omställning med Tech två instrumentet är nog vad som krävs. Drar då med sig andra saker du ej önskar.
Byte av stereo är en annan lösning !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Frekvenssökning 1/8

Inlägg av C5 örebro »

Tack för svar Malte.

Hur menar du att jag ska söka på jämna frekvenser? Det är ju det som jag upplever inte går. Just denna kanal ligger på 105,2. (det brusar på 105,1 och 105,3), som jag alltså inte får in p g a att den hoppar över "2:an". Om det innebär att det krävs ett större ingrepp i form av omställning med Tech2 så tror jag nog det får vara, det är ju trots allt inget jätteviktigt, men om det bara är nån inställning så vore det ju fint att få veta:)

Fortsatt fin sommar :)

Mvh Martin
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Frekvenssökning 1/8

Inlägg av malte »

Sök funktionen här på forumet ! Skriv jämna frekvenser i sökrutan uppe till höger :D
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Frekvenssökning 1/8

Inlägg av C5 örebro »

Tyvärr inga trådar i ämnet här på forumet. Men gogglade lite och hittade en annan tråd gällande Volvos USA-modeller, dessa verkar det som att man kan ställa om med ett antal knapp-moment på radion så att de fungerar för Europeiska förhållanden:

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi ... 35&t=26868

Hade ju hoppats på att det fanns en liknande lösning för våra bilar.

Martin
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Frekvenssökning 1/8

Inlägg av malte »

Märkligt ! När jag skriver jämna frekvenser i sökrutan o trycker på sök. Kommer det upp en hel radda med trådar som hel eller delvis handlar om ämnet ! En i raddan.

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ser#p70641
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Frekvenssökning 1/8

Inlägg av C5 örebro »

Ja ytterst märkligt! provade igen att söka och det enda jag får upp är denna tråden som vi skriver i just nu.

Tack ändå för att du delade med dig av det du hittade. Lite som jag misstänkte så kanske det enda lösningen är att göra omställningen med Tech2, något som jag hade hoppats slippa. Tänkte mer om det fanns en "knapp" på själva radion som gör att man ändrar frekvensintervallerna. Det är inte hela världen om en specifik radiokanal inte fungerar.
Skriv svar