Sparcostolar i C6

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
StefanG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor sep 01, 2016 21:14
Ort: Stockholm

Sparcostolar i C6

Inlägg av StefanG »

Hej,

Jag har köpt ett par sparcostolar jag tänkte stoppa i min C6 Z06.

Fungerar på om jag ska montera dem på ordinarie underreden eller på andra race-underreden? Frågetecknet är vad som händer med passagerar airbagen, jag kör ibland sonen i framåtvänd barnstol i den och vill veta den är avstängd vilket jag gissar den inte är om man sätter i en "airbag-adapter"?

Har googlat mig fram till att det är en vit platta, se bifogad bild som känner av vikten? Skulle det fungera att ha den plattan ikopplad men lägga den under sparcostolen, under dynan i sparcostolen eller hur har alla ni andra löst det problemet?

Tacksam för lite idéer såhär mitt i vinterplanerandet av säsongen 2017 :)

Mvh
Stefan
Bilagor
Skärmavbild 2016-12-03 kl. 21.08.47.png
Ralph
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: fre feb 01, 2008 20:23
Ort: Skåne

Re: Sparcostolar i C6

Inlägg av Ralph »

Mycket bra fråga!!
Hoppas det är OK om jag hänger på med följdfrågor...?

Bilen har ett avancerat säkerhetssystem som man måste manipulera för att byta till skalstol, finns mycket på US forum om detta men inga klara besked tycker jag ...

Har också en skalstol men har tvekat med montering i C6:an av följande skäl:
- Airbagens aktivering (hur den löser ut) styrs också av läget på stolen plus ratten (om bilen har justerbar ratt...)
- Bältessträckarna är integrerade i säkerhetssystemet.
- Jag undrar mao om det finns ngn verifierad eftermarknadslösning som kan de-aktivera dessa system utan att det innebär en ökad risk vid eventuell olycka (bortsett naturligtvis från risken med att köra utan airbag :? )
- Det kan ju också leda till försäkringsfrågor att manipulera dessa system? Vad händer om det sker en olycka och man deaktiverat vitala system?
- Det är inte kul att sitta fast i 6 punkstbälte när en airbag löser ut...
- För bankörning är frågan mindre relevant men eftersom man inte kan koppla i och ur en stol var gång man kör på gatan så blir det ju ngt komplicerat.
- För mig räcker det inte att koppla in en dongel som släcker airbags lampan för att kunna besiktiga!!

Vore bra med en seriös diskussion om detta, hur har ni gjort som bytt stol?

Mvh
Ralph
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Sparcostolar i C6

Inlägg av Corinthian »

StefanG skrev:...Fungerar på om jag ska montera dem på ordinarie underreden eller på andra race-underreden? Frågetecknet är vad som händer med passagerar airbagen, jag kör ibland sonen i framåtvänd barnstol i den och vill veta den är avstängd vilket jag gissar den inte är om man sätter i en "airbag-adapter"?

Har googlat mig fram till att det är en vit platta, se bifogad bild som känner av vikten? Skulle det fungera att ha den plattan ikopplad men lägga den under sparcostolen, under dynan i sparcostolen eller hur har alla ni andra löst det problemet?

Tacksam för lite idéer såhär mitt i vinterplanerandet av säsongen 2017 :)

Mvh
Stefan
Jag har "kudden" kvar i racestolen på passagerarsidan... den känner av vikten och om den inte känner av barnstolen så kommer inte airbagen lösa ut.
du kan se på indikatorn i backspegeln huruvida den känner av barnstolen eller ej.

Förarstolen har jag på ett hardbar-underrede (lägsta som finns tillgängligt) medans passagerarstolen sitter på ett Sparco-underrede.
Båda är fast monterade och kan inte skjutas fram/bak.
Ralph skrev:... Har också en skalstol men har tvekat med montering i C6:an av följande skäl:
- Airbagens aktivering (hur den löser ut) styrs också av läget på stolen plus ratten (om bilen har justerbar ratt...)
- Bältessträckarna är integrerade i säkerhetssystemet.
- Jag undrar mao om det finns ngn verifierad eftermarknadslösning som kan de-aktivera dessa system utan att det innebär en ökad risk vid eventuell olycka (bortsett naturligtvis från risken med att köra utan airbag :? )
- Det kan ju också leda till försäkringsfrågor att manipulera dessa system? Vad händer om det sker en olycka och man deaktiverat vitala system?
- Det är inte kul att sitta fast i 6 punkstbälte när en airbag löser ut...
- För bankörning är frågan mindre relevant men eftersom man inte kan koppla i och ur en stol var gång man kör på gatan så blir det ju ngt komplicerat.
- För mig räcker det inte att koppla in en dongel som släcker airbags lampan för att kunna besiktiga!!

Vore bra med en seriös diskussion om detta, hur har ni gjort som bytt stol?
Jag har kvar bältessträckarna då jag använder vanliga bältet på gata men kör 6-punkts på bana.
Om man ska ha skalstolar BÖR man även ha riktigt bälte.. 3-punktsbältet gör sig inte på bana.
(Jag har inte airbag i ratten... kör med snap-off för att kunna ta mig ut ekipaget fort om det behövs)
Airbag-lampan ska lysa när tändningen är på men slockna vid motorstart... tränade besiktningsgubbar märker om man kopplar ur indikatorn.
koppla förbi airbag-kuddarna istället men motstånd.
Kudden i passagerarstolen har jag inte lyckats koppla förbi... men vet andra C6or som kör bana utan passagerarstol
Jag kan inte se att detta kan bli ett försäkringsärende då inga försäkringar gäller på bana.
Skulle man bli påkörd på gata blir jag hellre det i sklstolar med sidoskydd.. men det är min synpunkt.

bilder på min installation (har även dokumenterat installationen så det finns bilder steg-för-steg nånstans)
https://www.garaget.org/?car=162626&image=3450147
https://www.garaget.org/?car=162626&image=3450148
https://www.garaget.org/?car=162626&image=3450150
Användarens profilbild
StefanG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor sep 01, 2016 21:14
Ort: Stockholm

Re: Sparcostolar i C6

Inlägg av StefanG »

Toppen tack!
Skriv svar