Stingray -73 värdering?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Stingray -73 värdering?

Inlägg av Rackarfalk »

Hallo



Har hittat en corvette stingray 73 t-top som jag är lite smått intresserad av men har inte riktigt koll på va den kan vara värd


Det är en 454 från början men utbytt till 396a, manuel låda. Motorn renoverades för runt 8-10år sedan, ska enligt uppgift lämna runt 450hk och är körd ca 500mil efter det. Dom senaste 6åren har den stått still i kallgarage

Omlackad från orange till röd, har två mindre sprickor i fronten och lite rost på insidan av dörrarna. springorna vid dörrar och huv är inte hundra procent raka.


Inredningen är brun och rätt sliten. dörrsidor behövs bytas och har några sprickor i instrumentpanelen..

lite annat som behövs göras på den är byta lite bussningar, generator, handbroms och däck.. och självklart en grundlig service


Så ni som har lite koll på det här, Vad kan den vara värd? och har ni mer tips på vad som är viktigt att kolla?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Svårt att säga,men en gissning skulle va någonstans mellan 120-150K beroende på hur mycket pyssel det e. Tänk på att en komplett inredning kostar ca 20-30K,Lack ca 20K, alla bussningar med jobb ca 8K osv.
Men det e ju helt rätt årsmodell 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Utan att vara helt insatt:

*Motorbytet är ju en black om foten den bör sänka värdet en del.

*Inredningsdelar kostar en slant att ersätta.

*Skall den lackeras kostar det en skaplig slant.

*Att den har stått stilla i 6 år kan ju betyda lite oförutsedda överraskningar när den startas upp, bör tas med i värderingen om du inte kan få den väl provkörd innan affären.


Det springer snabbt till pengar när man börjar ersätta detaljer, det är svårt att stoppa någonstans och att byta en bussning men inte den bredvid är svårt.

Baserat lite på det du berättar så skulle jag nog inte gå över 120.000.
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

Ja själv tycker jag 73an e finast :P


Nått speciellt man ska tänka på innan uppstart? vi tog loss stiften och körde runt motorn för att få upp oljetrycket men mätarn rörde sig inte, kan ju va så att oljetrycksmätarn är trasig. Hur går man då tillväga för att kontrolera trycket?


Och hur är det med att dörrspringorna inte livar riktigt? Går sånt att justera, och är det vanligt?
Senast redigerad av Rackarfalk den tis mar 04, 2008 18:45, redigerad totalt 1 gånger.
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Inlägg av Mardigan »

Personligen hade jag inte kört runt motorn med startmotorn lite för att kolla om man får oljetryck utan lyft fördelarn och kört oljepumpen med borrmaskin först för att försmörja vad man får förmoda är en torr motor. Har själv gjort det efter en motorrenovering på en traktor och fick sedan höra att så fick man minsann inte göra utan man skulle starta motorn direkt utan att mala med startmotorn för att snappt nå fullt oljetryck.
Bara en liten reflektion.
Annars har jag dålig koll på värdet på bilen.
Fungerar bara bromssystemet som det ska så är resten lätt fixat, egen erfarenhet efter att jag ägt corvette i 3 år och mekat bromsar i 2 år :cry:
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

Bromssystemet fungerade bra när den ställdes av men som sagt kan det hända mycket på 7år....


Många visningar min få svar på denna tråd! kom igen nu alla corvettegurus hjälp en nykomling så jag får lyssna på v8muller i sommar :P
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det finns en massa trådar om värdering av bilar här på forumet som du kan läsa.

Summan av allt är att vill du ha bilen så köp den. Är det just din drömbil och den du vill helst av allt ha så spelar det ju mindre roll om den kostar 100,000kr eller 500,000kr förutsatt att du har råd. Själv köpte jag min för 220,000kr. Den va i riktigt bra skick. Efter att ha ägt den i 5 år så e jag nu uppe i ca 400,000kr i utgifter för bilen. Och det lär inte stanna där. Corvette e ingen bil utan en livsstil, en kamrat, ett nöje och en kk :lol:

vet inte vad jag har lagt på frugan å barnen men dom säger ju att ett barn kostar minst 1 mille innan dom flyttar hemifrån.

E du inte dödskär i just den bilen kanske du ska köpa en som e i bättre skick, förutsatt att du inte e en sån som hellre mekar än kör.
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Rackarfalk skrev:Bromssystemet fungerade bra när den ställdes av men som sagt kan det hända mycket på 7år....


Många visningar min få svar på denna tråd! kom igen nu alla corvettegurus hjälp en nykomling så jag får lyssna på v8muller i sommar :P
Bromsvätska är ju hygroskopisk och suger åt sig vatten så att det fungerade bra för 7 år sedan är ingen bra garanti.
Det springer snabbt iväg till seriösa pengar när man börjar byta grejor och har man ingen koll på vad som behövs från början är jag rädd att det snabbt sticker långt över vad man trodde från början.

Mitt förslag ligger kvar, 120´ om du inte vet mer om de viktiga (dyra) funktionerna.

För övrigt håller jag med om att 73´orna är helt OK och kanske sedda lite över axlen bland de som favoriserar krombumprarna... :wink:
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1425
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Har du inte bråttom så kan du ju köpa min 73a när den är klar, då har du möjlighet att själv vara med o bestämma utrustning osv och får hela bygget dokumenterat
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Så här skulle jag resonera.

Skulle jag köpa en bil osedd med din beskrivning så skulle jag inte tveka på 80 000. Då skulle jag kunna kosta på den bra mycket och känna det som ett fynd ändå.
För 120 000 skulle det svida lite och jag skulle tveka. Då skulle jag köpa den mer eller mindre bara för att jag tyckte det var så kul att skruva på en bil så jag skulle betala för det och en Corvette var enda utvägen.

130 000 börjar det bli dyrt, men vill man ha en BB-73 så.

Han som säljer vill väl heller inte känna sig som en förlorare. Varför vill han sälja nu. Snabba pengar eller bara trött på den. Kanske inte spelar någon roll om den står 7 år till. Det är ingen bil han kan tjäna en förmögenhet på. Han får igen sina pengar ialla fall.

Så här efter några års ägande av en Corvette kan man ju säga att
10-20 tusen hit eller dit inte spelar någon roll. De försvinner i allmän glädje yra ändå.

Själv köper jag hellre en som behöver skruvas på även om det trots allt i slutändan är mer ekonomi i att köpa en som redan är klar.

Svårt för mig att komma närmare ett "riktigt" pris.
Värd nåt blir den först vid försäljningstillfället. För tillfället finns inte många C3 till salu om man inte räknar med rena fantasipriser mot milijonen och då hamnar man bort emot 200 000 för en klar körbar av de tidigare årsmodellerna.
Som Frisk sa. Det spelar ingen roll vad den kostar om du har råd och tycker detta är BILEN. Köper du den vet du ju att du kommar att få kosta på den hur som helst. Men man kan göra sånt under många år och då kanske inköpspriset inte behöver styra så mycket.

Du har inte nämt ngt om nått riktpris från försäljaren.

Rekommenderar ett köp för att det är så kul :D
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

Tack för alla tipsen, nu känner jag mig lite mer hemma med prissättningen.....


Det som fortfarande oroar mig är dom snea dörrspringorna och huven... handlar om några mm. Kan det var så att den är ramsne eller är det dörrupphängning mm som behöver en genomgång? är det ett vanligt problem?


Sen att den är imoprterad 88 och har haft 8ägare..
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Finns nog ingen Corvette med raka springor. Orginal :roll:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Stingray73
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 253
Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
Ort: Hammarö / Värmland

Inlägg av Stingray73 »

Som det har sagts tidigare i tråden !
Köper man billigt så kostar det senare , det är bara när man vill och kan lägga ut pengarna.
Jag började vid 100´och är efter 3 år snart uppe i 200´ och då saknas det forfarande saker som jag vill göra med bilen.

Du verkar ju i alla fall ha valt rätt årsmodell ! 8)
Det man inte vet har man ingen aning om !
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Om du vill göra en bra affär så köp med hjärnan.
Men oftast köper man med hjärtat trots allt!
Fråga mig jag är inne på min 4e C3a.
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Hej

Mitt råd är att känner du att det är just en sådan här bil du vill ha så ska man kanske inte stirra sig helt blint på priset.Man får inte bli dum snål.Jag menar bara att det kostar ju enheldel att åka runt och kolla på bilar samt att det går bort en heldel tid(beroende hur långt man behöver åka).

Själv så köpte jag min för ett överpris tycker jag,Men eftersom att jag hade åkt ända ner till Hedemora för att köpa en "Bruksbil",och tydligen kan man ju ha väldigt olika syn på vad som är bra och dåligt.Så då det sen dök upp en corvette på nära håll så köpte jag den.Och det ångrar jag inte på det viset.

Men som vissa redan sagt,börjar man riva lite här och där så vill man ju byta den delen och den och den....
Så blev det för mig,och jag kunde aldrig tro att det skulle ta så mycket tid och pengar :cry: .
Fast så här i slutfasen av renoveringen så känns det riktigt bra :D .

Hoppas jag inte rörde till det allt för mycket för dig nu.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

som du beskriver bilen.
...det låter som en normal C3. linjespel har aldrig varit glasfiberns starka sida.
tror du kan räkna med 150+ o uppåt. köp en ny bil om du vill slippa äldre bilars charm.
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

tror att en inredning inte går på 20´om du privat importerar utan ett antal tusen under denna summa.

byta gummi busningar i alla leder och bärarmar etc. går nog på ett par tusenlappar mer än 8´

har svårt att tro att det finns en firma som tar på sig det jobbet för för mindre än 15´
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Rackarfalk »

Tack för alla svar!


Jag har förstått att pengarna lätt rinner iväg.. efter att ha suttit och kikat på alla amerikanska sidor på allt godis som finns :P

Är bussningsbyte så pass krävande att man måste lämna bort? och för runt 15" ingår matrial då?

Och hur står sig 396 mot övriga bigblocks, har förstått att det var bland dom första och det är många som säger att dom har för klent block?
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Bussningsbyte gör du själv. Kan vara lite krångligt om det sitter fast, men det går. Tillgång till en hydraulpress är fördel.

Ang 396 motorn så är det en skitbra motor. Körde med 402 i min tills nu, funkar kalas. Tycker 396/402 motorerna ör lite underskattade. Det är bra motorer! :D
Skriv svar