Byta th350 mot th700!?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Byta th350 mot th700!?

Inlägg av Jonathan » sön jan 06, 2008 11:33

Hej!

Har en kompis som har en corvette coupe -72:a med csb 350 och th350.

Han är ute efter lägre varv vid motorvägsfart. Och undrar vad det är som krävs för att byta hans nuvarande th350 mot en th700 med lockup!?

Passar det rakt av eller vilka modifikationer behöver man göra?
-69, 502, Coupé

KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN » sön jan 06, 2008 11:51

Finns väl 350 med lockup också....borde u vara ännu lätare att byta till.

Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan » sön jan 06, 2008 12:05

Ok!

Vart hittar man en sådan låda?

Men då får han ju inte ner varvet i motorvägsfart. Mer än att den låser 3:e växeln. Han vill ha en 4:e växel!


Tack för svar..
-69, 502, Coupé

KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN » sön jan 06, 2008 13:03

Jag vet faktiskt inte i vilka bilar de satt. Men vet att det finns iallafall.

Användarvisningsbild
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1422
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray » sön jan 06, 2008 15:10

Jag har en 700 låda i garaget jag kan sälja billigt
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu

Användarvisningsbild
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 » sön jan 06, 2008 19:19

Jag är osäker på vilka modifikationer som måste göras.

...tror man måste flytta eller modda tvärbalken.

Kan ta detaljkort om du vill, för på min -79:a sitter det nämligen just en TH700
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79

Användarvisningsbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe » sön jan 06, 2008 19:49

Jag har för mig att man bör ha 3.08 utväxling bak , annars
har du ingen nytta av 4e växeln.
Samt kortare kardan axel.

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » sön jan 06, 2008 20:25

Chrippe skrev:Jag har för mig att man bör ha 3.08 utväxling bak , annars
har du ingen nytta av 4e växeln.
Samt kortare kardan axel.
c4an har ju 2.73 å th700
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan » sön jan 06, 2008 20:40

Kortare kardan är jag rätt övertygad om att jag måste fixa!

Varför har jag ingen nytta av 700 lådan om jag inte 3.08 3:an växel på 700 lådan har om jag inte är ute och cyklar 1:1 samma som 3:an på hans th350 låda!

Vilket borde resultera i markant lägre varvtal med en växel till!

Han har 3.70 i baken..

Hur mycket skiljer tvärbalken som lådan fäster emot?
-69, 502, Coupé

Användarvisningsbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe » sön jan 06, 2008 21:18

Det är rätt Jake till och med 2.73 ska det nog va annars får man
en väldigt lågt utväxlad 700 låda .
Håkan på Corvette sweden sa till mig att jag skulle behöva
byta bakaxel utväxling också.

Användarvisningsbild
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW » mån jan 07, 2008 0:17

Jake skrev:
Chrippe skrev:Jag har för mig att man bör ha 3.08 utväxling bak , annars
har du ingen nytta av 4e växeln.
Samt kortare kardan axel.
c4an har ju 2.73 å th700
Vet ej om ni syftar på den lägsta?
Men min orginal är 2.59 om någon undrar om den lägsta?

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com

Användarvisningsbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake » mån jan 07, 2008 22:07

Klart man kan ha nytta av att skaffa en OD låda oavsett utväxling.

Enligt matematikens under 8)

du har ex 3000 varv i 90 knyck och 3.8 i bakaxeln och TH350

med en TH700 och en OD ger dig en 1:0.75 istället för 1:1 och 0.75x3000 =2250 varv i 90 knyck

För att få samma totalutväxling på högsta växeln med en TH350 0.75x3.8=2.85. ALTSÅ om du byter bakaxelutväxlingen till 2.85 och behåller lådan kommer du att varva 2250 varv i 90 precis som du skulle med en th700 MEN bilen kommer att bli rejält slö i starterna på 1an

om du byter både bakaxel utväxling OCH lådan kommer det att ge 0.75^2*3000 = 1687 varv i 90..


Med lätthet inses att man genom att byta till en th700 alltid får ett lägre varvtal i motorvägsfart utan att det påverkar buskörningkapaciteten, oavsett bilken bakaxelutväxling mar har innan. samt att man inte kan gå hur lågt som helst i bakaxeln. Men vem med 2.11 i bakaxeln byter till en th700???
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... 430879.jpg
http://www.clubcorvette.se/forum/downlo ... php?id=707

Skriv svar