Check engine lampan har tänds på bilen, så jag passade på att gå igenom alla felkoder som jag hittade med hjälp av C5forum.com (min är en -01 men hitta bara upp till-00, kanske inte har någon betydelse?)
Fick upp följande koder med förstår inte riktigt vad dem innebär.
DTC P1416 Secondary Air Injection (AIR) System Bank 2
(däcktrycks givare?)
DTC C2100 Left Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2105 Right Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2110 Right Rear TPM Sensor Malfunction
DTC C2115 Left Rear TPM Sensor Malfunction
DTC B2282 Battery #1 Circuit
DTC B2283 Battery #1 Circuit
DTC B2284 Battery #2 Circuit
DTC B2285 Battery #2 Circuit
Alla koderna va "H" utom den första som va både "C" och "H"
Felkoder + check engine
Felkoder + check engine
C5-00
C5-01
C6-05
C6-06
C6-08
C5-01
C6-05
C6-06
C6-08
Re: Felkoder + check engine
Kolla Air anslutningen till passagerarsidan på motorn.Micke-c5 skrev:Check engine lampan har tänds på bilen, så jag passade på att gå igenom alla felkoder som jag hittade med hjälp av C5forum.com (min är en -01 men hitta bara upp till-00, kanske inte har någon betydelse?)
Fick upp följande koder med förstår inte riktigt vad dem innebär.
DTC P1416 Secondary Air Injection (AIR) System Bank 2
(däcktrycks givare?)
DTC C2100 Left Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2105 Right Front TPM Sensor Malfunction
DTC C2110 Right Rear TPM Sensor Malfunction
DTC C2115 Left Rear TPM Sensor Malfunction
DTC B2282 Battery #1 Circuit
DTC B2283 Battery #1 Circuit
DTC B2284 Battery #2 Circuit
DTC B2285 Battery #2 Circuit
Alla koderna va "H" utom den första som va både "C" och "H"
Från AIR pumpen som sitter nedanför strålkastaren på förarsidan går det en slang upp till en T-koppling vid grenröret på förarsidan, ena änden på T:t går till en backventil och sen till grenröret, den andra änden går upp bakom motorn där det sitter ytterligare en backventil och sen går den till grenröret på passagerarsidan av motorn.
Kolla anslutningen på grenröret så den inte läcker (du borde se sot vid anslutningen i så fall), kolla sedan backventilen(tyvärr sitter den bakom insuget så det är 'lite' jobbigt. Du måste självklart kolla så att det inte är igenpluggat nånstans.
Det andra är bara däckstryckgivare och de för batteriet brukar komma upp ibland när man kopplar in/ur batteriet eller att du har ett dåligt batteri.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Det sitter en elektrisk luftpump som trycker in luft i grenrören under de första stunden som motorn startas för att kompensera att Lambdasensorerna inte är uppe i temperatur ännu.Micke-c5 skrev:Hej!
Tack för ditt svar, jag är kanske ute och cyklar helt, men vad menar du med AIR pumpen? Vad är de för något?
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Felkoder + check engine
Hej!
Lyfter tråden igen..
Är det någon som vet svaret på sista frågan?
Vart hittar man en backventil till ett skäligt pris? Har hittat att det är en gammal Saab-ventil
Är detta något man kan byta ut själv?
Mvh
Marcus
Lyfter tråden igen..
Är det någon som vet svaret på sista frågan?
Vart hittar man en backventil till ett skäligt pris? Har hittat att det är en gammal Saab-ventil
Är detta något man kan byta ut själv?
Mvh
Marcus
Torch red Corvette C5 cab 2001