Bromsar C3

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 27, 2003 15:49
Ort: Sölvesborg

Bromsar C3

Inlägg av Günter »

Hej.
Har köpt en "ungdomsdröm". En 69:a, 427:a, 390 HP, mycket original. Antar att bilar som har stått ett tag inte är utan problem och den här har inte gått de senaste 4-5 åren. Det är bl.a. problem med bromsarna, de tar dåligt och man kan trycka ner pedalen till botten. Jag har kommit så långt att jag tror att det är huvudcylindern. Har köpt en ny + nya bromsbelägg. Och naturligtvis en massa literatur omkring C3:an. Frågan är om det är något särskilt jag skall tänka vid bytet på utöver avluftning?

Nästa problem är förgasaren,(?) när jag gasar på vid 1500-2000 varv så först vill den nästan sacka ner och så kommer den ganska bra, men inte så snabbt som den borde. Vid ca 4000 rpm är det slut. Någon som har något gott råd att ge mig?

Finns det någon som är bra på att skruva på Corvetter i trakten av Sölvesborg-Karlshamn-Kristianstad, har lite svårt att tro att jag kommer att klara allt själv.. (Bättre att betala för hjälp än att stå med ett sönderskruvat vrak i garaget!)
Tackar på förhand/Günter H
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Tjenare och grattis till köpet!

När det gäller bromsarna så har C3 Corvetterna vissa "egenheter". Jag har dock sett en del riktiga "mardrömmar" där bromsvätskan inte bytts på många många år, så min gissning är att du kommer ganska långt med en ny cylinder, ny bromsvätska och ny belägg.

Den stora "egenheten" är själva bromsoken. Kolvarna i oken har en "egen" konstruktion. Dom är relativt smala och rör sig mycket lätt ut och in i oket jämfört med "vanliga" skivbromsar. Det sitter också en fjäder bakom varje kolv som trycker kolven utåt med ett lätt tryck (för att beläggen ska ligga an mot skivan lite lätt hela tiden och på så sätt hålla vatten borta).

Ett direkt resultat av fjädrarna är att du behöver ett litet enkelt "specialverktyg" för att hålla kolvarna intryckta då du monterar de nya beläggen. Verktyget består av två stycken plåtbitar bockade som en hästsko som du trär över ena bromsokshalvan i taget. Tryck in kolven, sätt dit ena verktyget, tryck in andra kolven och sätt dit det andra verktyget, montera det nya belägget, dra bort båda verktygen.

Det andra resultatet av fjädrarna är att bromsarna är känsliga för dåliga hjullager och skeva bromsskivor, dvs. pulserar skivan på grund av någon av dessa anledningar så följer kolvarna den pulsationen på grund av fjädrarna. Luft sugs då in via kolvtätningarna = du får lufta systemet hela tiden.

När du byter beläggen, kontrollera också väldigt noga att det inte är något läckage kring kolvarna, då detta inte är helt ovanligt på gamla Corvetter.

Huvudbromscylindern måste du också lufta INNAN du monterar den i bilen. Den lutar nämligen lite uppåt då den är monterad vilket gör att luft blir kvar i cylindern vid luftningen. Montera den i ett skruvstäd horisontellt, fyll på bromsvätska och sug sedan ut bromsvätska/luft genom bromsrörsanlustningarna. Här får du hitta på någon lösning. Vissa huvudbromscylindrar leveraras med små plastnipplar som skruvas på plats och som sedan har en anslutning för en liten plastslang som du antingen kan ansluta till en liten spruta eller som du kan trä ner i bromsvätskebehållaren igen. I första fallet suger du ut vätska luft med sprutan, i andra fallet får du tryck in kolvarna i bromscylindern, nypa åt om slangen, släppa tillbaka kolvarna försiktigt, släpp slangen, tryck in kolvarna igen osv. Till sist måste du sätta tillbaka smuts/dammskydden i bromsrörsanslutningarna innan du monterar cylindern i bilen (för att inte bromsvätskan ska rinna ut!).

Själva luftningen i sig för övriga delar av systemet är "som vanligt". Dock bör du lyfta upp bakdelen på bilen. Hjulcentrum på bakhjulen ca 40 cm ovanför garagegolvet med hjulen hängande fritt. Detta för att inte luft ska fastna i bromssystmet.

Stainless Steel Brakes Corporation har ett enkelt A4 häfta som beskriver detaljer kring bromssytemet etc. Gå in på www.stainlesssteelbrakes.com.

Nåja, detta börjar bli väldigt långt nu, men hittar du läckage, dåliga hjullager mm. så kontakta mig gärna direkt på bjorn.leidelof@telia.com så kan jag ge dig mera information/hjälp.

En snabb gissning beträffande förgasaren är att du kan ha en dålig accs.pump. Vad sitter det för förgasare på den??

Mvh, Björn
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

tjenare Günter...
det verkar som du har samma bekymmer som jag hade...
när jag köpte min -71:a var bromsarna helt kass... pedalen gick i botten...
då hade bilen stått i 6-7 år... trodde det var luft i systemet men sen såg jag att ena oket fram var blött av bromsolja.... bara på ena sidan... det andra var torrt... hörde mig för och bästa alternativet var ett renoverat utbytesok... beställde hem ett nytt och monterade å luftade å hade mig men det blev inte bra ändå.... efter många nedlagda timmar tog jag ner oket på andra sidan.... då visade det sig att det var kass också... fast det inte hade gått igenom på gummitätningarna... lite lömska ok faktiskt....
bytte på den sidan också.... å nu har jag inga problem.... har hört flera som haft problem med oken när bilen stått länge..... så ta en titt å kolla så inte det läcker i oken innan du byter huvudcylindern...

mvh Magnus Fredriksson
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 27, 2003 15:49
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Günter »

Hej igen.

Tackar för råden. Jag skall försöka fixa bromsarna i helgen. Angående förgasaren så är det en Rochester Qadrajet (det står i alla fall så på den). Enligt Haynes så skall det vara en Rochester 4MV, antar att det är samma.
Så vitt jag kan se så är den endera ny eller renoverad får nog fråga förra ägaren, han bytte just innan jag köpte bilen. Den gamla ligger i låda och väntar på "analys och doktor".

Mvh
Günter

2003-11-02
Nu är bromsarna överhalade. Det blev bättre men inte helt bra. Lite olja på bromspadsen hittade jag så jag blir tvungen att överhala bromsoken också. Det får bli ett av vinterjobben. Är det någon som har erfarenhet av siliconbaserad bromsolja. man kanske skulle byta när man ändå river i det?
Men nu är det 5 veckors jobb på sjön som gäller.
Tack för hjälpen!
Günter
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Använd INTE silikonbaserad bromsolja (DOT 5) i din Corvette. För det första så ska inte den oljan blandas med den "vanliga" bromsoljan, dvs du får ett "helvete" om du först ska göra hela systemet rent. Det andra problemet är att det inte är helt säkert att alla gummitätningar i systemet är kompatibla med silikonoljan. Det sistnämnda var dock mest ett problem med tidigare typer av silikonolja.

OM jag kommer ihåg RÄTT så är det också så att silikonoljan inte tar åt sig vatten/fukt. I och för sig bra då det är just funkten i vanlig bromsolja som gör att kokpunkten sänks med tiden, men det gör att kondensfukt i bromssystemet ligger kvar som vattenansamligar och kan orsaka korrosion i systemet, dvs det krävs att man byter oljan ofta för att hålla funkten borta.

Mvh, Björn
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Bromsar

Inlägg av Janne Malmgren »

Hej. jag har pysslat med Corvettebromsar och mestadels oken,som är
största problemet ,i 12 år och jag vill påstå att ingen konstruktör fått
någon utmärkelse för konstruktionen. Ett problem med originaloken
är korrosion i cylindern,oftast beroende på att det slarvas med broms-vätskebyten. Bromsvätska absorberar fukt. Originalok kan vara mycket
svårt att hitta,så alternativet blir renoverade och då till 95% pressar man in en tunn rostfri "sleeve" i cylindern, och där börjar problemen igen,
det är problem att få tätt mellan "sleeven"och cylinderväggen, det kan gå
flera månader innan läckaget kommer krypande genom dammskyddet
förmodligen på grund av dels bromsvätsketrycket och även
kapillärkraften. Senaste två åren har jag köpt från några olika
bromsspec. i USA 10 st renoverade OK med rostrfria "sleeves", två st ok
började läcka redan vid första luftningen,sju st ok började läcka efter en
tids körning något varierande körsträcka. Nu har jag äntligen hittat ny-
tillverkade ok.men med "sleeves" så man får hålla tummarna.
Skriv svar