72.a - varvräknare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
bobbo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons dec 17, 2003 10:46

72.a - varvräknare

Inlägg av bobbo »

Hej
försöker komma åt varräknaren för att kolla wiren - har lossat
inredningen men den kommer inte fri. Är det meningen att hela
rattstången skall lossas ned - eller ska den rent av tas bort ????

991
Bo Ytterström
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Hej Bo!
Jag bytte själv varvräknarewire på min 70:a i somras, jag tog bara bort den lilla panelen under rattstången, men jag kommer inte ihåg om det var till någon hjälp. Med små fingrar, små händer och mycket tålamod kan man känna sig fram till där wiren sitter fast i varvräknaren. Där finns ett litet låsbleck, tryck detta mot varvräknaren samtidigt som du drar bort wiren (tag gärna hjälp av någon som kan trycka och dra i wiren från motorummet) sedan är det bara att omvänt sätta dit den nya.
/Janne
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Jag tror att det är mycket svårt att få loss vänstersidans panel utan att lossa rattstången. Jag har själv försökt få loss den men gav mig efter att ett litet plastfäste som håller kåpan runt hastighetsmätaren råkat gå av.

Jag tror att om du verkligen vill ha loss den så måste man nästan montera ner rattstången, och det är DEFINITIVT inget du vill göra om du har tilt och teleskopratt. Om du inte har gjort det förut vill säga.
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Hallo!
Man behöver inte lossa eller ta bort varken rattstång eller panel, men som jag skrev tidigare så är det bra med små fingrar.

/Janne
Skriv svar