Kontrollera bränslenivågivare på passagerarsidan.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Magnus Martinsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jul 05, 2007 14:54
Ort: Segmon
Kontakt:

Kontrollera bränslenivågivare på passagerarsidan.

Inlägg av Magnus Martinsson »

[/b]Delar med mig av hur jag gjort och hur det ser ut när man plockar ut givaren från tanken.
Upp med bilen, bort med hjulet och ta bort skyddsplåten.<br />Man kommer enkelt åt bultarna som håller givaren på plats och slangarna som är anslutna.
Upp med bilen, bort med hjulet och ta bort skyddsplåten.
Man kommer enkelt åt bultarna som håller givaren på plats och slangarna som är anslutna.
Det finns såklart verktyg för kopplingarna till slangarna men en bit trådgårdsslang går bra det med.<br />Dra ner bensinslangen samtidigt som du trycker in verktygen mot kopplingen. Dra sedan upp hela rasket.<br />För mig droppade det lite bensin ur den slangen som är markerad med svart. Inte mycket alls.
Det finns såklart verktyg för kopplingarna till slangarna men en bit trådgårdsslang går bra det med.
Dra ner bensinslangen samtidigt som du trycker in verktygen mot kopplingen. Dra sedan upp hela rasket.
För mig droppade det lite bensin ur den slangen som är markerad med svart. Inte mycket alls.
Ha ett uppsamlingskärl redo när bultarna lossas. Innan jag ställde av bilen i höstas såg jag till att köra slut slut  <br />så mycket som möjligt av bränslet. Reserven hade varit tänd ett par mil.<br />Trots det fick jag ur ca 4 liter ur tanken när jag lossade bultarna. När jag sedan tog ur givaren kom det en skvätt till.
Ha ett uppsamlingskärl redo när bultarna lossas. Innan jag ställde av bilen i höstas såg jag till att köra slut slut
så mycket som möjligt av bränslet. Reserven hade varit tänd ett par mil.
Trots det fick jag ur ca 4 liter ur tanken när jag lossade bultarna. När jag sedan tog ur givaren kom det en skvätt till.
Givaren var lite tråcklig att få ur men ingen större fara.<br />Man ser tydligt att ytan är smutsig.
Givaren var lite tråcklig att få ur men ingen större fara.
Man ser tydligt att ytan är smutsig.
Ta bort den svarta bygeln och armen som flytämnet sitter på så kommer man åt att göra rent lätt.
Ta bort den svarta bygeln och armen som flytämnet sitter på så kommer man åt att göra rent lätt.
När ytan är rengjord ser man tydligt att den är sliten. När jag Ohm mäter ser jag att jag tappar signalen i vissa lägen på skalan. Så i mitt fall måste jag byta ut givaren.<br />Packningen kan man återanvända. Kolla hålbilden på packningen, den passar bara på ett sätt. Gör det  innan återmontering så blir det lättare. Det dräller ut lite bränsle när givaren ska in igen.
När ytan är rengjord ser man tydligt att den är sliten. När jag Ohm mäter ser jag att jag tappar signalen i vissa lägen på skalan. Så i mitt fall måste jag byta ut givaren.
Packningen kan man återanvända. Kolla hålbilden på packningen, den passar bara på ett sätt. Gör det innan återmontering så blir det lättare. Det dräller ut lite bränsle när givaren ska in igen.

Hoppas detta hjälper någon.

//Magnus