Fylla på lyft i däcken och TPMS

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Gusteman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 26, 2016 13:17
Ort: Gustavsberg

Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av Gusteman »

En ”dum” fråga, har en C6 -09 som jag nyss köpt och det sitter ju TPMS i den, kan jag fylla på luft utan att jag måste ha nån slags dosa för att spara det nya lufttrycken i bilens dator?
Vad jag vet så kan man inte trycka på nån knapp i bilen för att spara det nya lufttrycket som det är i ”vanliga” bilar.
Så vad måste jag göra om jag skall höja lufttrycket i mina däck? Jag har typ 2,0 i nu och det ska ju vara 2,1 - 2,2.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av Corinthian »

Du luftar däck med TPMS precis som med vanliga ventiler.
Gusteman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 26, 2016 13:17
Ort: Gustavsberg

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av Gusteman »

Jo men om jag ändrar lufttrycket från nuvarande 2,0 till 2,2, kommer tpms systemet då visa felmeddelande pga att lufttrycket ändrats? I min andra bil så när jag fyllt i luft så trycker jag på en knapp för att spara det nya lufttrycket, nån sån finns inte i Corvetten vad jag vet. Eller har Corvetten ett spann som är lagrat i bilen och sålänge lufttrycket ligger inom spannet så tycker bilen det är ok och visar inga felmeddelanden?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av Corinthian »

Gusteman skrev: sön mar 15, 2020 15:27 Jo men om jag ändrar lufttrycket från nuvarande 2,0 till 2,2, kommer tpms systemet då visa felmeddelande pga att lufttrycket ändrats? I min andra bil så när jag fyllt i luft så trycker jag på en knapp för att spara det nya lufttrycket, nån sån finns inte i Corvetten vad jag vet. Eller har Corvetten ett spann som är lagrat i bilen och sålänge lufttrycket ligger inom spannet så tycker bilen det är ok och visar inga felmeddelanden?
vad jag vet så visar systemet bara aktuellt lufttryck, utan några extra funktioner.
jag har kört utan sensorer senaste 8 åren typ men innan dess så gjorde jag inte något speciellt när jag luftade innan/efter ex. bankörning
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av Vettefan »

Har däcken trycksensorer så visar bilen aktuellt tryck i varje däck. Med bilar som har annat system som kräver att man " godkänner " att däckstrycket är rätt har inte TPMS sensorer. Byter du sensorer i Corvetten så måste dessa registreras in i datorn för att fungera, här är jag ute på hal is eftersom jag inte har bytt mina....
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av Corinthian »

Vettefan skrev: mån mar 16, 2020 23:47 Har däcken trycksensorer så visar bilen aktuellt tryck i varje däck. Med bilar som har annat system som kräver att man " godkänner " att däckstrycket är rätt har inte TPMS sensorer. Byter du sensorer i Corvetten så måste dessa registreras in i datorn för att fungera, här är jag ute på hal is eftersom jag inte har bytt mina....
det är korrekt. byter man sensorer så måste de nya aktiveras och registreras. men sedan behöver man inte göra någonting när man luftar.
(jag har en TPMS-registrerings enhet till salu om någon behöver)
Gusteman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 26, 2016 13:17
Ort: Gustavsberg

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av Gusteman »

Då kan jag lufta utan att vara orolig för felmeddelanden. Tack för svaren!
Användarens profilbild
C5 örebro
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: mån apr 23, 2012 8:00

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av C5 örebro »

Hej på er,

Bara som lite tilläggs information så säger sensorerna/datorn ifrån om däcktrycket är för högt. Jag råkade nämligen trycka i för mycket luft härom veckan, ca 2,3 fick för mig att det var den "rätta" nivån, men så fort jag startade så kom det upp felmeddelande om att däcktrycket var för högt. Den visade för vart och ett av däcken, "high preasure R Tire". Så med andra ord, som nån också skrev här i tråden, finns det ett visst spann, för när jag sänkte till 2,3 så försvann meddelandet, sen sänkte jag ytterligare lite.

Mvh Martin
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av Vettefan »

Det var konstigt, har en C6 2008 och har kört på bana, då stiger trycket med värmen, och jag har haft mer än 2,3 vid vissa tillfällen när jag har kollat lufttrycket, men ingen varning i bilen.
Håller på att sondera marknaden vad som gäller för våra bilar och TPMS sensorer då min bil har börjat "krångla" lite på höger fram, att köpa orginal ACDelco sensorer kan väldigt dyrt, så det finns alternativ, tex Schrader EZ sensorer, har införskaffat nödvändig utrustning och det verkar funka bra, finns det intresse att byta din sensorer så skicka ett PM.
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 03, 2004 14:24
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Fylla på lyft i däcken och TPMS

Inlägg av pgstoy »

Gick det bra med sensorerna jag behöver nog byta mina
Skriv svar