Generatorremmen ylar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
cromwell
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 02, 2016 12:13

Generatorremmen ylar

Inlägg av cromwell »

Hej!

Fick en ny generatorrem installerad här för ett tag sen (borde vara rätt modell på remmen) och nu har den börjat yla när varven överstiger ca 3000/rpm. ..

For tillbaka till verkstaden och de sade att de vågar inte spänna remmen något mera för då riskerar man att vattenpumpen går sönder.

Frågade upp detta från en corvette sida i USA och där menar de att man nog kan spänna generatorremmen rejält...."lossa på bultarna och sätt en kofot emellan och spänn på remmen rejält bara..." var ett av svaren.

Vet inte riktigt om jag vågar göra detta...nån annan som haft liknande problem?
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Generatorremmen ylar

Inlägg av hasseh »

Är ingen "expert" på området men tycker att båda svaren är riktiga.
Spänner du för hårt tar lagret stryk i pumpen men samtidigt så behöver du ju lite hävarm för att få till det bra.
Använder faktiskt själv just en kofot på min men mest för att det är bekvämt.
Jag spänner tills jag kan röra remmen upp och ned ca 1-2 cm vilket min gamle far lärde mig. Han hade för övrigt 45 år i "branschen" så något ligger det väl i det.

Jag har också hört att de som haft kromade remhjul i plåt haft problem med just slirande remmar men det är iof andra hands info.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar