Tändningslås

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
släggan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 07, 2013 22:44
Ort: Stallarholmen
Kontakt:

Tändningslås

Inlägg av släggan »

Går ej att vrida till "lock" läge. i dagsläget behövs ingen nyckel för att starta
kan det vara så enkelt att nyckeln är sliten
har demonterat allt fram till blinkers switchen.
vet inte hur jag skall fortsätta om låset skall bytas

Tacksam för info/kommentarer
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Tändningslås

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Årsmodell? Aut/manuell?
Om du har en automat så måste det finnas något länkage eller elektriskt från lådan/spaken som "talar" om för t-låset att lådan är i p-läge! Innan dess om t-låset har riktig funktion så går det inte att få ur nyckeln förrän lådan är i p-läge, d.v.s. går inte att vrida tillbaks till lock!
I alla fall var det så på min nästan nya C3:a..
Jag har faktiskt tagit dän skiten!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
drClasse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 26, 2015 23:35
Ort: Lidingö

Re: Tändningslås

Inlägg av drClasse »

Jag har haft två 73:or, en cab. med automat på 80-talet och nyinförskaffade coupén med manuell låda där tändningslåskontakten lagt av. På sista bilen hade man kopplat förbi t-låset och anbringat en startknapp nära batteriet, väldigt användarovänligt och märkligt att den passerat besiktningarna i detta skick :? . Det är själva tändningskontakten uppe på rattstången som beckat igen den står via en liten arm i förbindelse med själva tändningslåset, jag demonterade mina plocka isär dem torkade av stiften rengjorde kontaktytorna och se'n funkade dom oklanderligt, annars kan man köpa ny låskontakt för 350 kr. Emellertid är det bökigt att få bort kontakten. 1. lossa rattstångsbultarna i torpedväggen, 2. skruva av rattstångsfästet mot karossen, 3. ta bort ratten, jag tog även bort instrumenten eftersom de inte lyste.

Tid. bilar: 69 cab 454, 72 cab 454, 73 coupe 454, 80 coúpé 305, 73 cab 454, 82 coupé 350
släggan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 07, 2013 22:44
Ort: Stallarholmen
Kontakt:

Re: Tändningslås

Inlägg av släggan »

Tack alla,
Helt rätt att låset var slitet, har köpt nytt. Det var mycket att demontera, gör inget måste ha lite kul innan våren kommer
Skriv svar