CSB 383 vs CSB 421

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej
Har nu kört med en CSB 383 i två år som jag har fått till att gå helt ok på gata. Har även kört en del 201m lopp o fick bästa tid 8,2 med 145 i sluthastighet. Som vanligt vill man nu ha mer och har då fått möjlighet att köpa en CSB 421 med Dart block och AFR toppar som är seriöst byggd skall vara ca 600HK i denna.
Fortfarande skall den köras mest på gatan men det skall väl även bli några 402m race.
Har i dag TH350 som renoverad med TCI Pro kit. Har även en Bowtie 2004R level 2 låda men misstänker att jag i så fall måste byta utväxling eftersom jag har 3,43 i dag. Vad jag kan se har jag redan dom grövre varianten av drivaxlar.
Har inte tänkt köra med så breda däck, max 255 men typ ET Street radial.
Vad skulle jag behöva uppgradera för att klara 421 an ? Vad är dom svaga punkterna ?
Red Corvette -76
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av StingrayRacing »

Skoj,

Jag skulle börja med att komplettera med en kardanring, för att vara lite mer på säkra sidan. (Om du inte redan har en förstås).

https://www.google.se/search?q=c3+drive ... 20&bih=942

En sån här byggde jag. Som tur är har jag sluppit kolla om den är bra nog... ;-)

Bild
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Stingrayracing

Fin främre kardanring! Har du en i bak också?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av Red Corvette -76 »

Låter vettigt, borde vara något man kan knåpa ihop.
Red Corvette -76
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av StingrayRacing »

magnum skrev:Hejs Stingrayracing

Fin främre kardanring! Har du en i bak också?
Nix, har inte sett nån sån på C3:an, har du? Kanske skulle vara nåt.
Kardanen är dock rätt kort, så det är möjligt att den jag har kan hålla i då också.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ä, jag har ju bara en liten mopedmotor i min bil så jag har ingen kardanring.. än..
Men om jag skulle hitta lite hästar så vore det väl inte helt fel att gardera sig med en kardanring eller två!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av Corv1-Micke »

Jag hade nog också uppgraderat med solida knutkors och investerat i en riktigt bra och för din bil/kombination anpassad converter.
Glöm inte heller se över bränslesystemet så att det levererar vad som krävs.

Jag kör en 434:a csb och kan bara rekommendera att gå upp i storlek. 8)

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej
Jag har redan en Holley Blå elpump ,den tror jag räcker men däremot är jag lite mer tveksam till bränsleledningen från tank o framåt, den ser lite klen ut. Är förmodligen en hel del jobb att uppgradera detta. Man måste väl plocka ned tanken osv.
Converter har jag en B o M Holeshot 3000 stall. Kanske kan funka även för 421 an ?
Solida drivknutar, vad är det ??
Red Corvette -76
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av Corv1-Micke »

Bra med elpump till så många hästar i en smallblock!
Då är det även enklare att testa också (ifall du vill). Kör pumpen med regulatorn på rätt tryck ner i en hink/dunk en viss tid, räkna med ca 35-40 liter/h per 100hk i motorn om du vill vara säker att du har tillräckligt flöde. (240 liter / timme i ditt fall om du vill vara säker).

Vad gäller convertern kan du ju alltid testa. Kan ju bli hur bra som helst, men också att du inte får ut den kraft/karaktär du vill åt.. Kolla med någon som kan eller bygger convertrar, finns flera i Sverige. Var beredd på att svara på information om motorn så som komp,kamaxel, insug, toppar och avgassystem, samt låda, utväxling och bakdäck. Och inte minst bilens vikt och vad du ska ha den till primärt.

Solida knutkors är dem utan smörjnippel. De är starkare.

Men vad vet jag, bara en glad amatör :wink: .
Lycka till, blir en riktigt vass bil!
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Re: CSB 383 vs CSB 421

Inlägg av Red Corvette -76 »

Testade pumpen o ledningen som den är i dag. Den fixade 5 liter på 50 sek. Då gick den via regulator o två filter.
Borde teoretiskt räcka om det räcker med 40 liter/h / hundra hästar.
40 liter borde motsvara 0,66cl/min x600 hästar = 4 liter/min
Red Corvette -76
Skriv svar