För högt HC och CO vid besiktning idag

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Besiktigade min 92:a LT1 idag och fick ombes. på för högt HC (280) samt för hög CO (0,37) vid förhöjd tomgång och 0,45 vid tomgång. Lambda 1,03
Bilen klarade besiktning i våras av tidigare ägaren och jag har kört runt 650 mil med den sedan jag köpte den i maj.
Vad kan vara orsaken? Inget trimmat utan allt är original.
Senast redigerad av Don Tomaso den tor okt 08, 2015 19:27, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Tersan »

Hur länge sen var det du servade bilen (gammal olja och igensatt luftfilter är stora bovar när HC-halten spökar)?
Var den ordentligt varmkörd vid besiktningen?
Har du kört dina 650 mil lugnt och försiktigt eller blåst ur bilen ordentligt så att all skit försvinner från olja och stift? :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Meatos »

Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Tersan skrev:Hur länge sen var det du servade bilen (gammal olja och igensatt luftfilter är stora bovar när HC-halten spökar)?
Var den ordentligt varmkörd vid besiktningen?
Har du kört dina 650 mil lugnt och försiktigt eller blåst ur bilen ordentligt så att all skit försvinner från olja och stift? :wink:
Tidigare ägaren bytte olja och oljefilter i våras, har 4 mil till stan där jag besiktigade så bilen var varm.
Skall testa att byta luftfilter på den + att bilen tycker det är dags att byta olja o filter igen (change oil lampan tänd).

Har ju inte kört bana med den men de där runda skyltarna längs vägarna ser jag som lägsta rekommenderad hastighet. :wink:
Senast redigerad av Don Tomaso den tor okt 08, 2015 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Ja, läste idag. Nu har jag ju ingen vanlig fördelare utan en optispark som tidigare ägare bytte ut till en ny i våras.
Skall kolla stiften mm och kanske testa med lite E85 i tanken.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Kolla så att "luftpumpen" som sitter framför vänster hjulhus, den ser ut som en svart plastboll, funkar !
Den ska starta när motorn är kall och gå tills den blir lite varm, funkar den inte så kanske den gör så att
avgasvärdena blir för höga ?! :roll:

Change Oil lampan kanske inte blev "resettad"/ nollställd när den förra ägaren bytte olja ?!
Eftersom den börjar att lysa så tidigt efter oljebytet i våras.
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Tersan »

Don Tomaso skrev:Har ju inte kört bana med den men de där runda skyltarna längs vägarna ser jag som lägsta rekommenderad hastighet. :wink:
Bra där! 8)
Jag kommer ju från sportbilsvärlden, med förkärlek för Italien, och där finns nåt som kallas för "Italian Tune-Up". Det innebär att man tar ut bilen och kör som ett sv... gasar utav h-e, bromsar fullt och balanserar på gränsen när det svänger. Förutom att det är väldigt kul hjälper det till att motionera bromsar och motor. :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Har en felkod som kommer tillbaka och det är "26 Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve Circuit" men den fanns redan när jag köpte bilen + några andra som jag lyckats fixa/nollställa. Skall kolla om det dykt upp några nya koder då servis engine soon lampan alltid tänds efter några minuter.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Aspen gräsklippar soppa är jättebra för detta problem, sisådär 50/50.
Ha inte för mycket olja i motor, gärna ner mot ministrecket så slipper du att motorn kastar ur sig motorolja.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Aspen är ju inga problem att få tag på i Växjö då granngården har en pump.
När jag tänker efter så ligger nog oljenivån lite väl högt, skall tappa ur lite.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Har pratat lite med förra ägaren, han har bytt:
Tändkablar
Tändstift
Optispark
Bränslefilter
Luftfilter
Lambdasonder
Olja och filter

Allt detta i våras så börjar undra om inte en eller båda kattarna har blåst ut då det skramlar lite mysko från avgassystemet på vänstra sidan.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag tror att jag har original cattarna kvar från min LT1 -93, liggandes på jobbet !
Finns det intresse att ev köpa 1 eller 2, så kan jag kolla på måndag när jag jobbar !
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Jag tror att jag har original cattarna kvar från min LT1 -93, liggandes på jobbet !
Finns det intresse att ev köpa 1 eller 2, så kan jag kolla på måndag när jag jobbar !
Låter intressant, du får gärna kolla.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag var in till jobbet igår och kollade, dom fanns där !
Höger och vänster båda kompletta med lambda sonder och fästen.

Jag kollade i den ena, cellerna i catten såg fina ut ! Den andra är det
svårare att se in i.

PM a ett schysst bud så får du köpa dom, jag själv behöver dom inte !
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Har en känsla av att jag hittat felet, vänstra katten såg inte riktigt ut som den borde på insidan.
IMG_1507.JPG
Låg lite rester ända borta i bakre vänstra ljuddämparen också.

Ett annat litet problem som följd av demonteringen är att jag behöver en pinnbult till höger grenrör då naturligtvis två st lossnade som de skulle men nr 3 satt som f..n trots ett par dagar med rotstlösare. Är det någon som kan ha en dylik liggande?
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det ser ut som att nästan hälften av "catten" är borta, så det är nog säkert felet !

Det är 2 bättre beg på väg, paketet gick iväg i fredags, det borde vara hos dig
på måndag eller tisdag. Hoppas att det går bättre vid nästa besiktning ! :D
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: För högt HC och CO vid besiktning idag

Inlägg av Don Tomaso »

Både borta + att allt ligger löst.
Paketet kom idag och de såg bra ut. Nu skall de bara dit också.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Skriv svar