Byta ut radio och CD spelaren

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Hej

Jag har en 1992 års Corvette C4 som Cd spelaren är trasig i. Jag funderar på att försöka mig på att försöka byta ut den. Men först behöver jag samla på mig massor av kunskap och information om hur jag ska göra. Jag har förstått att det inte bara är att byta ut den.

Hur går man tillväga? Vad behöver jag tänka på ?
Finns det några färdiga kablar och monteringssatser att köpa ?
I sådana fall var?

Jag tarv tacksamt i mot tips.'

Med vänlig hälsning "Brickan"
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det finns firmor som du kan lämna den till så fixar dom så att CD funkar, det är nog
oftast "linsen" till CD läsaren som har pajat !
Ska du byta ut den så är det ganska mycket jobb, du får förmodligen byta alla högtalare
för det sitter ju förstärkare i varje högtalare original !

Original stereon är ju Bose och ljudet är ju helt OK om allt funkar !
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Det finns firmor som du kan lämna den till så fixar dom så att CD funkar, det är nog
oftast "linsen" till CD läsaren som har pajat !
Ska du byta ut den så är det ganska mycket jobb, du får förmodligen byta alla högtalare
för det sitter ju förstärkare i varje högtalare original !

Original stereon är ju Bose och ljudet är ju helt OK om allt funkar !

Jaha OK. Men jag har ju läst inlägg där flera har bytt ut stereon? Var de också tvungna högtalarna menar du?

Någon som har gjort detta förut??
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Om inte jag är helt ute och cyklar ska det fungera med det här kitet till exempel


http://www.zip-corvette.com/catalog/pro ... gory/7893/


Vad tror ni??
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Den här borde väl också fungera?

http://www.parts123.com/corvettecentral ... ukey=25506
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Som sagt. Det vore guld att få hjälp av någon som kan det här och gärna av någon som själv har bytt stereon i sin Corvette.

Är lite skraj för att ta mig an det då jag läst om andra som fått problem efter att de gjort det. Men med färdiga kit borde det väl gå bra? !?
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej. Finns att få tag i det som du söker.

http://www.ebay.ca/itm/1990-1991-1992-1 ... 0934369576

Annars kan du kontakta Vette Småland dom hjälper dig säkert.

// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Leif Eriksson skrev:Hej. Finns att få tag i det som du söker.

http://www.ebay.ca/itm/1990-1991-1992-1 ... 0934369576

Annars kan du kontakta Vette Småland dom hjälper dig säkert.

// Leif
Njae. Den länk du gav skickar inte till Sverige. Den känns inte pålitlig heller.

Jag vet att det inte bara är att byta ut stereon.
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Någon som bytt stereon och som kan ge lite tips?
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av MickeW »

Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Mekial skrev:hej jag upplever det här problemet nu efter knappt en vecka, jag köpte bilen av en schysst lirare på blocket som informerade mig om att det var lite missljud bland högtalarna. Nu till problemet hur fixar jag detta och vart?
Hallo där. detta var ju min tråd där jag vill ha svar, hjälp och tips med hur jag byter ut stereon i min Corvette 1992.

Starta gärna en egen tråd vet jag :-/
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej. Klart Brickan du ska ha en egen tråd ... Men om du söker här på forumet så får du komplett information hur du ska göra ... Plocka bort fronten över radion så löser det sig automatiskt ... Börja med att skruva bort luftintaget med två skruv över panelen så jobbar du dig neråt ... Lossa sedan på panelen runt växelspaken ... Sedan drar du lätt bort frontpanelen ...

// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Leif Eriksson skrev:Hej. Klart Brickan du ska ha en egen tråd ... Men om du söker här på forumet så får du komplett information hur du ska göra ... Plocka bort fronten över radion så löser det sig automatiskt ... Börja med att skruva bort luftintaget med två skruv över panelen så jobbar du dig neråt ... Lossa sedan på panelen runt växelspaken ... Sedan drar du lätt bort frontpanelen ...

// Leif
Hej och tack

Men jag har läst att det kan ställa till med en hel del problem att bara plocka ur den gamla stereon och sätta in en ny. Jag har läst inlägg som beskriver att olika lampor för felindikation kan börja lysa i kontrollpanelen i bilen och att man får problem. Enligt de inläggen måste man löda in ett motstånd av något slag när man byter ut stereon för att det ska fungera bra och utan problem. Har du bytt stereon och har erfarenhet av det här?

Själva det mekaniska med att plocka ur stereon ska nog lösa sig, men resten känns väldigt osäkert och något jag inte ger mig på bara så där utan att veta först.

Med vänlig hälsning "Brickan"
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Ingen som har bytt ut den och har erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsning Brickan
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av Don Tomaso »

Har inte bytt själv men min bil har en nyare stereo och vad jag vet originalhögtalarna, där låg ett par gamla felkoder som gällde stereon kvar i minnet på bilen som jag raderat och de har inte kommit tillbaka.
Sök här på forumet så hittar du precis hur du skall göra. Finns trådar om hur du skall gå till väga. Är ju inte det "fysiska" som är speciellt utan det "elektriska".
Här är en länk https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10393

Alla kablar, interface mm som behövs finns att köpa hos de olika corvettefirmorna i USA och de i Sverige tar säkert hem åt dig om du inte vill köpa själv från "overthere"
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Don Tomaso skrev:Har inte bytt själv men min bil har en nyare stereo och vad jag vet originalhögtalarna, där låg ett par gamla felkoder som gällde stereon kvar i minnet på bilen som jag raderat och de har inte kommit tillbaka.
Sök här på forumet så hittar du precis hur du skall göra. Finns trådar om hur du skall gå till väga. Är ju inte det "fysiska" som är speciellt utan det "elektriska".
Här är en länk https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10393

Alla kablar, interface mm som behövs finns att köpa hos de olika corvettefirmorna i USA och de i Sverige tar säkert hem åt dig om du inte vill köpa själv från "overthere"

Tack

Den tråden har jag läst och det verkar enligt den väldigt krångligt. Jag har läst om andra som bytt där det verkar mycket enklare och det är därför jag gärna vill höra från någon som själv bytt stereon eller som säkert vet hur man ska och bör göra. Tack för visat intresse :-)
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av Hot Rod »

Det är min tråd som länkades till tidigare idag. Det som krånglar till det är att det är trångt, originalstereon består av 2 delar, Bose-högtalarna inte har samma typ av signal som en "vanlig" stereo och att du måste löda in motstånd på 90-93 för att inte få en blinkande SYS-lampa.
Det kanske finns smidigare sätt att lösa det på men så gjorde jag, har även gjort samma jobb på den -96 jag har idag.
Om du bara är ute efter en fungerande radio/CD så är nog det enklaste att fixa originalgrejerna.
Lycka till :D
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Hot Rod skrev:Det är min tråd som länkades till tidigare idag. Det som krånglar till det är att det är trångt, originalstereon består av 2 delar, Bose-högtalarna inte har samma typ av signal som en "vanlig" stereo och att du måste löda in motstånd på 90-93 för att inte få en blinkande SYS-lampa.
Det kanske finns smidigare sätt att lösa det på men så gjorde jag, har även gjort samma jobb på den -96 jag har idag.
Om du bara är ute efter en fungerande radio/CD så är nog det enklaste att fixa originalgrejerna.
Lycka till :D
Halloj

Kul att få kontakt med någon som bytt ut den. Jag vill nog gärna ha en nyare och bättre stereo men har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Vad för slags motstånd behöver man löda in och vart?

Funderar annars på något sådant här kit som borde vara enklare.

http://www.parts123.com/corvettecentral ... ukey=25506

http://www.zip-corvette.com/catalog/pro ... gory/7893/

Vad tror du om det? Det borde väl lösa problemen. Men det blir ju rätt dyrt :-(
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av Hot Rod »

Hej igen.
Båda kiten du länkar till har en "grön box" på bilderna, den ser exakt ut som den Peripheral SVEN4 som jag använde, se bild.
Syns dock inget av några motstånd i dina länkar som behövs på 1990-93. De kanske har löst det på nåt annat sätt?
Vad det är för motstånd (med Elfa-nummer) finns i min tråd om stereobyte som länkats ovan.
Har du bytt stereon än?
3.jpg
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Hot Rod skrev:Hej igen.
Båda kiten du länkar till har en "grön box" på bilderna, den ser exakt ut som den Peripheral SVEN4 som jag använde, se bild.
Syns dock inget av några motstånd i dina länkar som behövs på 1990-93. De kanske har löst det på nåt annat sätt?
Vad det är för motstånd (med Elfa-nummer) finns i min tråd om stereobyte som länkats ovan.
Har du bytt stereon än?
3.jpg

Nej, Jag ´har inte tordats ge mig på det än. Läser vidare.

Jag är inte bra på elektronik och vet inget om motstånd och sånt
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Hot Rod skrev:Hej igen.
Båda kiten du länkar till har en "grön box" på bilderna, den ser exakt ut som den Peripheral SVEN4 som jag använde, se bild.
Syns dock inget av några motstånd i dina länkar som behövs på 1990-93. De kanske har löst det på nåt annat sätt?
Vad det är för motstånd (med Elfa-nummer) finns i min tråd om stereobyte som länkats ovan.
Har du bytt stereon än?
3.jpg
Nä. Jag gissar på att ett motstånd behövs. Men vilket och vart löder man in det? I strömförsörjningen förstår jag. Men vart hittar jag ett sådant och var precis löder jag in det.

Förstår jag rätt kostar kitet jag länkade till flera tusen kronor och då måste jag ändå ha ett motstånd. Lyckas jag bara lista ut var motståndet ska lödas in samt vilket motstånd och var jag hittar det borde det gå att hitta billigare kopplingskit.

En Pioneer stereo kostar ju inte mycket på Netonnet.
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av Hot Rod »

Om du läser här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10393 så står det ganska tydligt om motstånden i stycket som börjar med "SYS-lampan tänds…"
Du kan köpa dom ex på ett företag som heter Elfa, partnummer står i länken ovan. Du kan nog hitta dom även på andra elektronikfirmor.
Bifogar en bild på kontakten där motstånden är fastlödda.
kontakt.jpg
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
brickan
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: sön maj 03, 2015 22:16
Ort: Fagersta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av brickan »

Hot Rod skrev:Om du läser här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10393 så står det ganska tydligt om motstånden i stycket som börjar med "SYS-lampan tänds…"
Du kan köpa dom ex på ett företag som heter Elfa, partnummer står i länken ovan. Du kan nog hitta dom även på andra elektronikfirmor.
Bifogar en bild på kontakten där motstånden är fastlödda.
kontakt.jpg
Suvuränt :-) Tack

Jag antar att det är till stereons strömförsörjning?? Plus och minus= (jord) ??
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av Hot Rod »

Nej, det där har inget med strömförsörjningen att göra.
Kontakten med dom 2 motstånden har bara ett syfte: Att "lura" SYS-lampan så den inte tänds.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Användarens profilbild
q3slowhand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 03, 2015 13:43

Re: Byta ut radio och CD spelaren

Inlägg av q3slowhand »

Jag köpte ny vanlig stereo Kenwood "enkeldin" (avser höjden) det finns enkel, en och en halv, dubbeldin osv. Sen beställde jag en ny monteringsram enkeldin, Corvette 90-96, pris 598 kr, artikelnr 400993051 från http://www.brl.se/

På youtube hittade jag en film https://www.youtube.com/watch?v=wQj_MB2-6Y0 om att demontera den befintliga stereon.
Kan tillägga att det finns adapter att köpa för att montera ihop den nya stereokontakten med orginalkontakten om det skulle behövas

Mvh
C4 -91
Skriv svar