Söker info om hur man justerar en LT1
Söker info om hur man justerar en LT1
Hej! Köpte en -92 cab med lite trimmad motor innan vintern och nu är det snart dax att få fart på den.
Motorn skall vara en 396ci med "550hk" https://www.golenengineservice.com/engi ... 396ci550hp
Har problem med att när man kört lite hårdare med den och stannar eller vid en korsning så vill den bara dö om man inte håller gas.
Om den dör så går den klockrent när man startar den igen. Motorlampan tänds när den håller på o dö, slocknar när den går bra igen.
Har satt i en ny tomgångsventil nu utan förbättring.
behöver veta hur man ställer in TPS och hur man mäter bränsletryck och vad det ska vara, misstänker att det kan vara något sånt.
Sitter nån tryckmätare i motorrummet som går ner bakom motorn under bilen, ligger på 6bar på tomgång. vad kan det vara? inte hunnit hissa upp bilen än.
Tycker den går väldigt ryckigt vid jämn hastighet, kanske normalt med så pass trimmad motor?
Finns det någon bra kabel och program så man kan kolla ärvärden och sånt?
Jobbar mest med felsökning på jobbet men detta är inte i min specialitet
EDIT: det jag sökte stod ju på deras sida..
om det stämmer allting vad kan det vara för fel istället?
hur mkt volt ska det vara på TPS på en -92? det skriver dom inte
Motorn skall vara en 396ci med "550hk" https://www.golenengineservice.com/engi ... 396ci550hp
Har problem med att när man kört lite hårdare med den och stannar eller vid en korsning så vill den bara dö om man inte håller gas.
Om den dör så går den klockrent när man startar den igen. Motorlampan tänds när den håller på o dö, slocknar när den går bra igen.
Har satt i en ny tomgångsventil nu utan förbättring.
behöver veta hur man ställer in TPS och hur man mäter bränsletryck och vad det ska vara, misstänker att det kan vara något sånt.
Sitter nån tryckmätare i motorrummet som går ner bakom motorn under bilen, ligger på 6bar på tomgång. vad kan det vara? inte hunnit hissa upp bilen än.
Tycker den går väldigt ryckigt vid jämn hastighet, kanske normalt med så pass trimmad motor?
Finns det någon bra kabel och program så man kan kolla ärvärden och sånt?
Jobbar mest med felsökning på jobbet men detta är inte i min specialitet
EDIT: det jag sökte stod ju på deras sida..
om det stämmer allting vad kan det vara för fel istället?
hur mkt volt ska det vara på TPS på en -92? det skriver dom inte
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Jag skulle tro att det när mappningen som behöver ses över. Är det alpha-n eller tps system som sitter i?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Hur vet man vad som är vad?
fick höja bränsletrycket lite då det var lågt till 46psi, TPS stod även fel. stallde in det på 0,50v som det skall vara om jag förstått rätt?
Så nu går den utan att den dör däremot är mina avgasvärden lite dåliga, ibland var det bra och ibland inte, HC kom nog aldrig under 200
ska göra ett bättre test imorgon igen, har ny maskin på jobbet som jag inte riktigt förstår mig på ännu.
Sitter några race-kattar i 3" på, bilen var besiktigad senast -06 så misstänker att det varit strul med avgasvärdena..
såhär står det om min bil, vad mäter dom och vad är godkänt?
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT BILAGA 3 PUNKT 1.1 OCH 1.2
TILL FÖRORDNINGEN (2001:1085) OM MOTORFORDONS AVGASRENING.
Har även problem att generatorn slutar ladda ibland och då går motorn jävligt illa, den ska vara ny men får nog pröva att byta den, kan man göra något för o skydda den från värmen?
fick höja bränsletrycket lite då det var lågt till 46psi, TPS stod även fel. stallde in det på 0,50v som det skall vara om jag förstått rätt?
Så nu går den utan att den dör däremot är mina avgasvärden lite dåliga, ibland var det bra och ibland inte, HC kom nog aldrig under 200
ska göra ett bättre test imorgon igen, har ny maskin på jobbet som jag inte riktigt förstår mig på ännu.
Sitter några race-kattar i 3" på, bilen var besiktigad senast -06 så misstänker att det varit strul med avgasvärdena..
såhär står det om min bil, vad mäter dom och vad är godkänt?
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT BILAGA 3 PUNKT 1.1 OCH 1.2
TILL FÖRORDNINGEN (2001:1085) OM MOTORFORDONS AVGASRENING.
Har även problem att generatorn slutar ladda ibland och då går motorn jävligt illa, den ska vara ny men får nog pröva att byta den, kan man göra något för o skydda den från värmen?
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Hejsan !
Generatorn borde gå att skydda med nån form av "värme skyddsduk ", det finns
ju sån till startmotorn ! Du kan ju oxå prova med avgasbandage !
Generatorn borde gå att skydda med nån form av "värme skyddsduk ", det finns
ju sån till startmotorn ! Du kan ju oxå prova med avgasbandage !
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
kollat lite idag, dom 2 bakersta cyllindrarna blir bara 50grader på grenröret medans dom andra ligger på 100-110
har gnista på stiften utanför motorn iaf, vad kan det vara för fel?
har gnista på stiften utanför motorn iaf, vad kan det vara för fel?
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Det är inte så enkelt så att två tändkablar är swichade?
Vad sitter det för styrsystem i bilen? Är det en uppskrämd orginalbox eller något eftermarknads system.
Ang avgassvärden, vad sitter det för cam i? Har du osis så är den helt enkelt för vass.
Vad sitter det för styrsystem i bilen? Är det en uppskrämd orginalbox eller något eftermarknads system.
Ang avgassvärden, vad sitter det för cam i? Har du osis så är den helt enkelt för vass.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
känns konstigt att 7an och 8ans kan vara skiftade då det är optispark fördelare men ska kolla så allt sitter rätt och sätta i nya stift till och börja med.
Det är ett uppskrämt original system
Har ingen aning om vad det är för kam i.
har 2600 i HC, 0,78 lambda på ena sidan och 5-700HC 0,9-1 lambda på andra
Det är ett uppskrämt original system
Har ingen aning om vad det är för kam i.
har 2600 i HC, 0,78 lambda på ena sidan och 5-700HC 0,9-1 lambda på andra
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Hejsan !
Har du kollat så att alla spridare är OK !
Med dom höga HC värdena så verkar det som den får alldeles för mycket soppa !
Eller i alla fall för mycket oförbränd soppa !
Det kan ju oxå finnas nån givare som "tror" att motorn går kallt, och därför
skickar på mera soppa !? Kolla oxå så att Lambda sonderna är OK, är dom dåliga
eller trasiga så kan den ju oxå få för mycket soppa !
Har du kollat så att alla spridare är OK !
Med dom höga HC värdena så verkar det som den får alldeles för mycket soppa !
Eller i alla fall för mycket oförbränd soppa !
Det kan ju oxå finnas nån givare som "tror" att motorn går kallt, och därför
skickar på mera soppa !? Kolla oxå så att Lambda sonderna är OK, är dom dåliga
eller trasiga så kan den ju oxå få för mycket soppa !
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
inte konstigt det är högt HC då den inte verkar tända på 2cyllindrarPeter Anjou skrev:Hejsan !
Har du kollat så att alla spridare är OK !
Med dom höga HC värdena så verkar det som den får alldeles för mycket soppa !
Eller i alla fall för mycket oförbränd soppa !
Det kan ju oxå finnas nån givare som "tror" att motorn går kallt, och därför
skickar på mera soppa !? Kolla oxå så att Lambda sonderna är OK, är dom dåliga
eller trasiga så kan den ju oxå få för mycket soppa !
Hur testar man spridarna bäst? Har bara Ohm mätt dom och alla är lika.
och hur testar man sonderna? är det oscilloskop som gäller?
Ska göra kompprov och byta tändstift i helgen
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Hejsan !
Är värdena på spridarna lika, då borde dom ju vara OK !
Hur man kollar Lambda sonderna vet jag inte !
Men jag vet att är dom inte OK, då kan bilen gå hur illa som helst
och stanna när den själv vill ! Jag hade en VW Transporter som firmabil
förut och när Lambda sonderna på den var trasiga, då gick den ungefär
som din har uppfört sig ! Det kan ju vara värt att kolla, byter du stift
och Lambda sonderna är trasiga, då kommer den fortfarande att gå dåligt !
Lycka till, hoppas att du får ordning på bilen !
Är värdena på spridarna lika, då borde dom ju vara OK !
Hur man kollar Lambda sonderna vet jag inte !
Men jag vet att är dom inte OK, då kan bilen gå hur illa som helst
och stanna när den själv vill ! Jag hade en VW Transporter som firmabil
förut och när Lambda sonderna på den var trasiga, då gick den ungefär
som din har uppfört sig ! Det kan ju vara värt att kolla, byter du stift
och Lambda sonderna är trasiga, då kommer den fortfarande att gå dåligt !
Lycka till, hoppas att du får ordning på bilen !
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Det är jätte lätt hänt att switcha två tändkablar särskilt på LT1an då det är så bedrövligt trångt. Börja med att switcha dessa innan du byter stift. Det stiiter garanterat skapligt fräscha och stora spridare för att få ut effekten ur den motorn 50lb/Hr? Sedan undrar jag hur mycket över 300 graders duration den där cammen har. Kombinationen herrejösses cam och stora spridare ger ofrånkomligen högt HC och instabilt lambda på tomgång.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Nya stift i, motorn går på alla, har mellan 11-12kg i komp, tändföljden är rätt. har inga felkoder.
mätte lambdasonderna, gick upp till 0,2v när motorn gick sen hände det inget, motorn kanske måste vara varm för den ska justera?
dock var dom inte så dyra så tänkte pröva och byta dom sen ger jag upp
mätte lambdasonderna, gick upp till 0,2v när motorn gick sen hände det inget, motorn kanske måste vara varm för den ska justera?
dock var dom inte så dyra så tänkte pröva och byta dom sen ger jag upp
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
En varm fungerande lambdasond pendlar mellan 0,1-1,0 volt ligger den still på 0,2 är den defekt !
Obs ! Varm är en förutsättning för funktion.
Obs ! Varm är en förutsättning för funktion.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
6-7 km låter lite i minsta laget för att få upp driftstempen på kattarna. Kör en längre sträcka (med ordentliga varv på motorn) så att allt är rejält varmt och sotet i motorn urblåst.Pontus_C4 skrev:Såhär såg det ut vid 2500rpm efter byte av lambdasonderna sen kört 6-7km
ena sidan är ju bra men inte den andra.. ska bränna ur kattarna lite mer och kolla igen men det ska nog gå o få iorning påt iaf
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Hejsan !
Den ena catten kanske inte är OK ! Dom kan ju gå sönder så att det blir
stopp i dom, eller i alla fall sämre flöde !?
Är båda lambdasonderna nya och OK, då borde ju värdena vara lika på båda sidor !
Det är väl bara att fortsätta med " felsökandet " !
Den ena catten kanske inte är OK ! Dom kan ju gå sönder så att det blir
stopp i dom, eller i alla fall sämre flöde !?
Är båda lambdasonderna nya och OK, då borde ju värdena vara lika på båda sidor !
Det är väl bara att fortsätta med " felsökandet " !
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
körde lite mera och bytte olja och filter, oljan var nog 80% bensin...
avgasbandagen som är lindat runt kattarna börjar ryka nå jävligt så kattarna lär vara varma iaf.
mäter jag värdena på tomgång så händer det att värdena sjunker och blir bra men efter 2sek så skenar det iväg igen..
avgasbandagen som är lindat runt kattarna börjar ryka nå jävligt så kattarna lär vara varma iaf.
mäter jag värdena på tomgång så händer det att värdena sjunker och blir bra men efter 2sek så skenar det iväg igen..
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
ingen runt örebro som har en dator dom kan koppla upp och kolla lite?
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
Är den tunad för nya motorn?
när tomgångsvarvet går ner kompenserar den upp tändningen för att få upp varvet, detta kan vara orsaken till höga avgasvärden.
När kammen är vass har jag i några fall fått köra ett program för bäst gång och ett annat för SBP för att få ner värdena men gången har varit skit.....
men scanna av den är en bra idé.
när tomgångsvarvet går ner kompenserar den upp tändningen för att få upp varvet, detta kan vara orsaken till höga avgasvärden.
När kammen är vass har jag i några fall fått köra ett program för bäst gång och ett annat för SBP för att få ner värdena men gången har varit skit.....
men scanna av den är en bra idé.
Re: Söker info om hur man justerar en LT1
boxen ska vara "vässad" men vet inte hur exakt det är gjort för just denna motorn