Bytt linser i helgen, lite tips....
Bytt linser i helgen, lite tips....
Har precis bytt ut linserna till strålkastarna. Ett riktigt lyft för bilen som genast ser mycket fräschare ut.
Före:
Efter:
Några tips om man går i samma tankar.
*Detta kanske inte är ett jobb för dig som inte har några mekarkunskaper.
*Ugnen måste vara minst en 70´s ugn. Tror standard är 60. (får precis plats med en lykta i en 70`s ugn)
*Fega inte med värmen...Körde första lyktan på 120 grader, men det är lite för lite. Instruktionerna säger 170 grader, men 150 går bra om man vill ha lite marginal.
*Jobba snabbt när du tar ut den, men stressa inte. Flera värmecykler krävs.
*Var väldigt väldigt noga när du ska sätta ihop dem igen. Torka av allt, eftertorka och blås rent. Lys sedan med en stark LED lampa från "lamphålet" så inga fingeravtryck eller dylikt finns kvar.
*Kontrollera allt innan du skruvar fast lyktan, att alla lampor fungarar osv.
*Har du plats och utrymme så är det mycket enklare att ta bort hjulen på båda sidorna. Då har man gott om plats. Själv hade jag bara utrymme och möjlighet att ta bort ena hjulet.
*kan även rekommendera att byta ut P-lampan till en LED lampa med 4000K nånting (matchar Xenonlyset och bildar i princip ingen värme)
Om nån funderar över nåt så är det bara att fråga.
Glömde att eftertorka halvljuslinsen på ena lyktan.....upptäckte detta vid "sista kollen". Räddade upp det hela med ett specialböjt bromsrör genom P-lampshålet och en putsduk
Lite random bilder på processen.
Före:
Efter:
Några tips om man går i samma tankar.
*Detta kanske inte är ett jobb för dig som inte har några mekarkunskaper.
*Ugnen måste vara minst en 70´s ugn. Tror standard är 60. (får precis plats med en lykta i en 70`s ugn)
*Fega inte med värmen...Körde första lyktan på 120 grader, men det är lite för lite. Instruktionerna säger 170 grader, men 150 går bra om man vill ha lite marginal.
*Jobba snabbt när du tar ut den, men stressa inte. Flera värmecykler krävs.
*Var väldigt väldigt noga när du ska sätta ihop dem igen. Torka av allt, eftertorka och blås rent. Lys sedan med en stark LED lampa från "lamphålet" så inga fingeravtryck eller dylikt finns kvar.
*Kontrollera allt innan du skruvar fast lyktan, att alla lampor fungarar osv.
*Har du plats och utrymme så är det mycket enklare att ta bort hjulen på båda sidorna. Då har man gott om plats. Själv hade jag bara utrymme och möjlighet att ta bort ena hjulet.
*kan även rekommendera att byta ut P-lampan till en LED lampa med 4000K nånting (matchar Xenonlyset och bildar i princip ingen värme)
Om nån funderar över nåt så är det bara att fråga.
Glömde att eftertorka halvljuslinsen på ena lyktan.....upptäckte detta vid "sista kollen". Räddade upp det hela med ett specialböjt bromsrör genom P-lampshålet och en putsduk
Lite random bilder på processen.
Re: Bytt linser i helgen, lite tips....
Bra tips med bra beskrivning av hur byte linser går till.
Mina har samma typ av "sprickor" som dina gamla hade.
Var köper man de nya linserna?
Mina har samma typ av "sprickor" som dina gamla hade.
Var köper man de nya linserna?
http://www.t121spica.se/ <---3 st Bristol-Siddeley gasturbiner á 4.250 hk/st
Re: Bytt linser i helgen, lite tips....
Kul om nån kan få användning det man tipsar om, det dräller ju inte direkt med aktivitet på forumet så det är kul med lite responsVrrooom skrev:Bra tips med bra beskrivning av hur byte linser går till.
Mina har samma typ av "sprickor" som dina gamla hade.
Var köper man de nya linserna?
Linserna köpte jag av RLSebring på http://forums.corvetteforum.com/index.php... det är även han som säljer på Ebay.
Jag köpte ECE-linser (E-märkta) tätningar och PUR-lim. Det gick lös på 500 Dollars med frakt. Inte billigt, men relativt billigt om man tänker på vad nya lyktor skulle kosta.
Om tätningarna runt strålkastarna ser hela ut (dom som skall täta mot karossen), så behöver man inte byta dom om man är försiktig när man tar av dem. Där kan man spara 100 dollar om man känner för det. Jag passade på att byta då jag hade en liten reva i ena tätningen.
Re: Bytt linser i helgen, lite tips....
Hej!
Jag håller på med mina linser just nu, dock var det lättare sagt än gjort att bara värma i ugnen och dra isär, jag har kollat runt på olika trådar och Youtube.
Men den gav sig inte, jag hittade ingen annan utväg en att såga sönder glasen.
Köpte ett multiverktyg med kap, den första lyktan tog väl ca 40 min då jag var ganska försiktig, den andra tog endast en kvart.
Jag skulle köpt kapen direkt istället för att försöka bända upp och dra isär.
Bifogar lite bilder.
Jag håller på med mina linser just nu, dock var det lättare sagt än gjort att bara värma i ugnen och dra isär, jag har kollat runt på olika trådar och Youtube.
Men den gav sig inte, jag hittade ingen annan utväg en att såga sönder glasen.
Köpte ett multiverktyg med kap, den första lyktan tog väl ca 40 min då jag var ganska försiktig, den andra tog endast en kvart.
Jag skulle köpt kapen direkt istället för att försöka bända upp och dra isär.
Bifogar lite bilder.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Bytt linser i helgen, lite tips....
Behövde du ändå värma lamporna för att få bort det sista, eller gick det kallt?Petter skrev:...jag hittade ingen annan utväg en att såga sönder glasen.
Köpte ett multiverktyg med kap, den första lyktan tog väl ca 40 min då jag var ganska försiktig, den andra tog endast en kvart.
Jag skulle köpt kapen direkt istället för att försöka bända upp och dra isär...
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Bytt linser i helgen, lite tips....
Hej.
Har hört att bl.a Ditec har nån metod att slipa/polera linserna. Någon som testat?
Mvh
Kenneth
Har hört att bl.a Ditec har nån metod att slipa/polera linserna. Någon som testat?
Mvh
Kenneth
Corvette convertible C6.
Re: Bytt linser i helgen, lite tips....
Hej!Corinthian skrev:Behövde du ändå värma lamporna för att få bort det sista, eller gick det kallt?Petter skrev:...jag hittade ingen annan utväg en att såga sönder glasen.
Köpte ett multiverktyg med kap, den första lyktan tog väl ca 40 min då jag var ganska försiktig, den andra tog endast en kvart.
Jag skulle köpt kapen direkt istället för att försöka bända upp och dra isär...
Ja, jag värmde på den i ca 10 minuter på 150 grader efter att den största delen av "glaset" var borta som på bild, då gick det i ett att ta bort, tog 5 min.
Nu är mina nya ihoplimmade och väntar på att monteras på bilen!
Re: Bytt linser i helgen, lite tips....
Hej!vette427 skrev:Hej.
Har hört att bl.a Ditec har nån metod att slipa/polera linserna. Någon som testat?
Mvh
Kenneth
Jag har också sett det, men, det som många andra verkar ha är små krackeleringar på insidan av glaset.
Har du det är det bara att byta glas helt.
Re: Bytt linser i helgen, lite tips....
Nån som vet om man kan få linserna bytta på nån firma i mellansverige och vad det isf kan kosta?