Hejsan!
Böt fälgar och däck till i år, till 18/19".
Jag tycker att bilen blivit segare efter detta.
Så tänkte höra vad ni har för 100-200 tider. Känns som en bra prestanda mätare då man slipper diverse förar faktorer som 0-100 ger.
Har en 2002 coupe med automat.
Alla tider av intresse, orginal som boltons
Med vänlig hälsning, Micke
Någon som har lite 100-200 tider? :)
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Någon som har lite 100-200 tider? :)
Hejs
Det där har kanske att göra med att däckets omkrets blivit större? Eller att slitbanan är bredare (går tyngre)? Eller att däcken har högre rullmotstånd än dina gamla?
Det där har kanske att göra med att däckets omkrets blivit större? Eller att slitbanan är bredare (går tyngre)? Eller att däcken har högre rullmotstånd än dina gamla?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Någon som har lite 100-200 tider? :)
50-150 känns mer safe att uppmuntra...
Min gör 0-117km/h på 5,3sek
Min gör 0-117km/h på 5,3sek
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Någon som har lite 100-200 tider? :)
Större fälgar = högre toppfart och lägre acceleration.
Mindre fälgar = lägre toppfart och högre acceleration.
Rent generellt då...
Som alltid när man räknar på vinkelacceleration och masströghetsmoment så är det många saker som spelar in i praktiken sedan.
Accelerationen beror på däcksdiameter samt tröghetsmomentet.
Däcksidiametern (inte fälgdiametern) påverkar den totala utväxlingen i drivlinan.
Ju tyngre hjul och ju längre från centrum massan är placerad desto lägre acceleration.
Ju större rullomkrets, ju lägre acceleration och desto högre toppfart och vice versa.
Mindre fälgar = lägre toppfart och högre acceleration.
Rent generellt då...
Som alltid när man räknar på vinkelacceleration och masströghetsmoment så är det många saker som spelar in i praktiken sedan.
Accelerationen beror på däcksdiameter samt tröghetsmomentet.
Däcksidiametern (inte fälgdiametern) påverkar den totala utväxlingen i drivlinan.
Ju tyngre hjul och ju längre från centrum massan är placerad desto lägre acceleration.
Ju större rullomkrets, ju lägre acceleration och desto högre toppfart och vice versa.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Någon som har lite 100-200 tider? :)
Finns en massa kul sätt att räkna på stora fälgar=mycket massa långt ut men en bra tumregel tycks vara : 1kg ofjädrad vikt motsvarar 2kg på bilen..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Någon som har lite 100-200 tider? :)
Hej
Utan skruva på http://www.garaget.org/video/12185
Med skruva på http://www.garaget.org/video/23988
Du kan kanske räkna sek själv
Utan skruva på http://www.garaget.org/video/12185
Med skruva på http://www.garaget.org/video/23988
Du kan kanske räkna sek själv
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: Någon som har lite 100-200 tider? :)
blåser lite liv i den här gamla tråden
testade en v-box racelogic igår....fan va fränt
100-150 3,0sek
100-200 6,9sek
0-100 5,1sek
testade en v-box racelogic igår....fan va fränt
100-150 3,0sek
100-200 6,9sek
0-100 5,1sek
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: Någon som har lite 100-200 tider? :)
Kör en budgetvariant: Racechronos app och en extern 10HZ gps puck till telefonen. Sedan kan man använda Racelogics fina programvara (gratis!) För att få fram olika tider, hastigheter mm. 100-150 tiden blev 2,85 sekunder som bäst. Ingen 100-200 tid.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder