kamaxelförslag

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
amazon
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre okt 31, 2003 14:07

kamaxelförslag

Inlägg av amazon »

Är på väg att renovera min 454 från -71. den skall vara på 365 hp i original utförande. Komp förhållande skall vara 8,5 eller 9,1.

Nu till min fråga och önskan om råd eller erfarenheter. Vilken kamaxel skall jag investera i? Jag vill ha ett bra botten och mellanregister. Jag inbillar mig att en kam med bra effekt på högre varvtal endast nyttjas i undantagsfall. (även om det kan vara j-ligt roligt just då). Komp förh. kommer att bli ca 10 eller lite drygt. Jag har funderat på en vanlig hydralkam med ordinära hydrallyftare annars rusar pengarna iväg. Insug och förgasare är inte heller bestämt ännu

Tacksam för råd.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hejsan,

Om du har runt 10 i komp samt gjutjärnstoppar bör du ha en kam som har 240 duration vid .050 lyft, vilket gör att du har relativt bra botten drag.

Jag la mej på 9.1 i komp och tog en hydrallisk rulllyftarkam på 226 dur@.050. Fungerar jättebra och har ett grymt bottendrag från 2500. Spinner loss 295 sulorna på tvåansväxel utan att använda koppling etc. vid 2500 rpm och uppåt. Nackdel som sagt pris....

Har du alu-toppar kan du gå upp ca 0.5 i komp och klara dej från spikningar, då aluminiumet leder bort värmen bättre.

När det gäller insug finns det mer eller mindre bara ett val om man har plats på höjden; Edelbrock Air-Gap RPM. Har du inte L88 huv eller motsvarande så måste du välja ett lägre tex Edelbrock Torkel II. Air-Gap RPM insuget är ett dual-plane insug vilket prioriterar ett något lägre varvregister, upp till ca 6.000 rpm, och det är väl det man använder på gatan..

Detta finns i min maskin: http://w1.212.telia.com/%7Eu21203717/st ... rdelar.xls

Bild

Lycka till med bygget!
Skriv svar