Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Hejs ssickan
Det kommer att bli jätte snyggt
Det kommer att bli jätte snyggt
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Blir jäkligt snyggt det där!
Ser att du får samma problem med fjädern som mig, jag förstår inte varför de gör kompositfjädrarna med en båge som gör att bilarna får värsta raggarstuket. Alla verkar ju få samma problem med att få ner baken igen.
Jädrigt schysst med dina sidepipes, upplevs det som obehagligt med tanke på risken för brännskador?
Peter
Ser att du får samma problem med fjädern som mig, jag förstår inte varför de gör kompositfjädrarna med en båge som gör att bilarna får värsta raggarstuket. Alla verkar ju få samma problem med att få ner baken igen.
Jädrigt schysst med dina sidepipes, upplevs det som obehagligt med tanke på risken för brännskador?
Peter
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Tack ska ni ha, kul att smörja sitt ego lite
Peter, jag är väldigt nöjd med sidepipesen. Både när det gäller ljud och look. Har inte upplevt något problem med brännskador, än
Men jag är står över 1,9m lång. Så jag har långa ben att kliva över med.
Det enda negativa jag kan säga är ju att det kan bli lite drygt med ljudnivån på längre motorvägs turer. Undviker det istället och håller mig på landsvägarna.
Peter, jag är väldigt nöjd med sidepipesen. Både när det gäller ljud och look. Har inte upplevt något problem med brännskador, än
Men jag är står över 1,9m lång. Så jag har långa ben att kliva över med.
Det enda negativa jag kan säga är ju att det kan bli lite drygt med ljudnivån på längre motorvägs turer. Undviker det istället och håller mig på landsvägarna.
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Dags för en uppdatering.
Vintern har varit ganska lugn vad det gäller projekt med bilen. Men lite har det ändå hunnits med. Komptest, nya stift, bytat fjädrar i dörrhandtagen. Lärt mig hur man ställer in tändning och förgasare med känsla. Och bytat ut lite slitna detaljer i dörrlås mekanismen.
Har även hälpt farsan med att byta vattenpump, solskydd och trixat lite med helljus/halvljus på hans C5a.
Men igår var det den stora dagen för mig då det var dags att köra upp bilen till http://www.eatab.com/ för uppradering till en förstärkt TH700 låda.
Vi prickade in dagen ganska bra med torra fina vägar och sol alla 17 mil till södra småland. Men utan värme paketet i bilen en tidig mars dag så kan jag intyga att det blir jäkligt kallt i bilen ändå. Trots solen. Men det är det ändå värt för att få ligga o glida med en v8 så tidigt på året =)
Vintern har varit ganska lugn vad det gäller projekt med bilen. Men lite har det ändå hunnits med. Komptest, nya stift, bytat fjädrar i dörrhandtagen. Lärt mig hur man ställer in tändning och förgasare med känsla. Och bytat ut lite slitna detaljer i dörrlås mekanismen.
Har även hälpt farsan med att byta vattenpump, solskydd och trixat lite med helljus/halvljus på hans C5a.
Men igår var det den stora dagen för mig då det var dags att köra upp bilen till http://www.eatab.com/ för uppradering till en förstärkt TH700 låda.
Vi prickade in dagen ganska bra med torra fina vägar och sol alla 17 mil till södra småland. Men utan värme paketet i bilen en tidig mars dag så kan jag intyga att det blir jäkligt kallt i bilen ändå. Trots solen. Men det är det ändå värt för att få ligga o glida med en v8 så tidigt på året =)
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Sent ska syndaren vakna.
Under sommaren i stort sett hela sommaren gick min motor lite varm och jag blev av med kylarvatten.
Fick fylla på 1liter på bara ett fåtal mil.
Vi misstänkte att topp packningarna hade gått.
När vi hade rivit av topparna och inspekterade packningarna så var där inget så där jätte tydligt fel på dom.
Men beslutat togs att plana topparna och smälla ihop motorn med nya packningar och lite rengörning.
När topparna var på blocket igen och momentspända så jag en konstig sak på den ena bulten för vipporna.
På något sätt hade både jag farsan och de jag lämnade iväg topparna för planing missat att den ena vippan hade skavt rejält mot bulten.
se bild nedan.
Fick lämnat iväg topparna för prisuppgifter om totalrenovering. Med byte av diverse delar och arbete skulle det hamna på 8000 kr i runda slängar.
Tyckte att det var ganska mycket pengar med tanke på att skicket på topparna inte lär vara så mycket bättre än själva blocket och antagligen också behövde renoveras. Kan tillägga att den har dragit mer olja än vad kan ses som normalt.
Då jagade farsan tag på en ny motor till mig istället från en annan skribent på denna sida.
Han hade själv bytt motor nyligen och hade ju då en över. Dock hade han inte tänkt sälja den nu direkt.
Men det slutade med affär och nu står den motorn i vårt garage och väntar på montage.
Så just nu ser det ut så här i garaget.
Under sommaren i stort sett hela sommaren gick min motor lite varm och jag blev av med kylarvatten.
Fick fylla på 1liter på bara ett fåtal mil.
Vi misstänkte att topp packningarna hade gått.
När vi hade rivit av topparna och inspekterade packningarna så var där inget så där jätte tydligt fel på dom.
Men beslutat togs att plana topparna och smälla ihop motorn med nya packningar och lite rengörning.
När topparna var på blocket igen och momentspända så jag en konstig sak på den ena bulten för vipporna.
På något sätt hade både jag farsan och de jag lämnade iväg topparna för planing missat att den ena vippan hade skavt rejält mot bulten.
se bild nedan.
Fick lämnat iväg topparna för prisuppgifter om totalrenovering. Med byte av diverse delar och arbete skulle det hamna på 8000 kr i runda slängar.
Tyckte att det var ganska mycket pengar med tanke på att skicket på topparna inte lär vara så mycket bättre än själva blocket och antagligen också behövde renoveras. Kan tillägga att den har dragit mer olja än vad kan ses som normalt.
Då jagade farsan tag på en ny motor till mig istället från en annan skribent på denna sida.
Han hade själv bytt motor nyligen och hade ju då en över. Dock hade han inte tänkt sälja den nu direkt.
Men det slutade med affär och nu står den motorn i vårt garage och väntar på montage.
Så just nu ser det ut så här i garaget.
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Spännande med ett till projekt! Motorn ser rätt seriös ut, några uppgifter om innehåll och effekt?
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Jag gillar motorn starkt. Ser frän ut och med lite tur ska jag väl kunna bränna lite däck med den. Ev. En vakaxel med .
Ja jag fick en hel mapp om det som bytats ut i motorn. Ska lägga in lite fakta om det när tid finnes.
Blev mycket nu i början på det nya året. Flytt, skidsemester, hämta motor, renovera lägenhet och planera 30års för sambon nu på lördag. Efter det lugnar det kanske ner dig lite
Ja jag fick en hel mapp om det som bytats ut i motorn. Ska lägga in lite fakta om det när tid finnes.
Blev mycket nu i början på det nya året. Flytt, skidsemester, hämta motor, renovera lägenhet och planera 30års för sambon nu på lördag. Efter det lugnar det kanske ner dig lite
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Efter många månaders uppehåll har jag nu kommit igång lite i garaget igen.
De senaste dagarna har spenderats på att förbereda motorutrymmet för målning.
I samband med detta kommer jag byta kabelstammarna till motorn, framlysena och instrumentpanelen.
Någon gång i tiden när de breddade skärmarna på bilen så var de väldigt generösa med glasfiber, spackel och annat gojs. Har nog lagt 1,5 dagar bara på att slipa bort överflödiga klumpar och rester från deras arbete.
Jag har även tagit bort hela värmepaketet med alla tillbehör. Bilen var i orginalutförande med AC. Men den är sedan länge borta. Jag har docj framtidsplaner på ett Vintage air system till bilen. Någon som har erfarenheter av detta så tar jag gärna emot åsikter om detta.
Här kommer lite bilder från de senaste dagarna.
Idag har jag maskerat av allt som inte ska målas, samt byggt ett litet målar-tält så at inte allt i hela verkstaden ska bli svart prickigt.
Imorgon så tänkte jag måla det hela. Så vi får se om jag kanske drar upp lite fler bilder då. Om det blir bra vill säga
De senaste dagarna har spenderats på att förbereda motorutrymmet för målning.
I samband med detta kommer jag byta kabelstammarna till motorn, framlysena och instrumentpanelen.
Någon gång i tiden när de breddade skärmarna på bilen så var de väldigt generösa med glasfiber, spackel och annat gojs. Har nog lagt 1,5 dagar bara på att slipa bort överflödiga klumpar och rester från deras arbete.
Jag har även tagit bort hela värmepaketet med alla tillbehör. Bilen var i orginalutförande med AC. Men den är sedan länge borta. Jag har docj framtidsplaner på ett Vintage air system till bilen. Någon som har erfarenheter av detta så tar jag gärna emot åsikter om detta.
Här kommer lite bilder från de senaste dagarna.
Idag har jag maskerat av allt som inte ska målas, samt byggt ett litet målar-tält så at inte allt i hela verkstaden ska bli svart prickigt.
Imorgon så tänkte jag måla det hela. Så vi får se om jag kanske drar upp lite fler bilder då. Om det blir bra vill säga
1970 SB 350 Cupe
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
härligt när det rör sig i garagen och riktigt snyggt lacktält!
Angående vintage air finns det väldigt många som monterar dem i södra USA då ACn behövs mer där om sommaren. Om du söker på corvetteforum.com får du upp trådarna.
Mvh
Angående vintage air finns det väldigt många som monterar dem i södra USA då ACn behövs mer där om sommaren. Om du söker på corvetteforum.com får du upp trådarna.
Mvh
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
hahah ja det där tältet blev fin fint =)
Fick idag gå iväg och skaffa nytt filter till min andningsmask. Jag hade bara ett partikelfilter på den när jag började måla men kom snart underfund med att det funkade inte. Jäklar vad skarpt det blir i näsa och mun av den sprayfärgen.
Ja jag får googla lite om det. Vill minnas jag har läst någon tråd om det på det amerikanska corvette forumet.
Nu var det iaf färdigmålat här. Jag blev mycket nöjd so far. Får se imorgon när jag granska det lite mer noggrant.
Men där var inga läckor i tältet åtminstone, så tummen upp för det =)
Fick idag gå iväg och skaffa nytt filter till min andningsmask. Jag hade bara ett partikelfilter på den när jag började måla men kom snart underfund med att det funkade inte. Jäklar vad skarpt det blir i näsa och mun av den sprayfärgen.
Ja jag får googla lite om det. Vill minnas jag har läst någon tråd om det på det amerikanska corvette forumet.
Nu var det iaf färdigmålat här. Jag blev mycket nöjd so far. Får se imorgon när jag granska det lite mer noggrant.
Men där var inga läckor i tältet åtminstone, så tummen upp för det =)
1970 SB 350 Cupe
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Hejs
Ser ju helt klart väldigt trevligt ut det där!
Jobba på Ssickan!
Ser ju helt klart väldigt trevligt ut det där!
Jobba på Ssickan!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
En vanlig torsdag i garaget =)
Idag har jag plockat bort den gamla kabelstammen bakom instrumentpanelen och började så smått att montera in den nya.
Det visade sig att jag var lite snabb att dra bort allt. Har nu 2 kabelkopplingar som jag inte vet vart de ska bli av.
Jag undrar om någon känner igen denna kontakt på bilden nedan. Den går i samma stam som door ajar och courtesy light för passagerare.
Även denna undrar jag över. 2 svarta kablar i en oisolerad kabelsko. Detta är i stammen som viker ner mot centerkonsollen där styrning för ac och dyl sitter.
Idag har jag plockat bort den gamla kabelstammen bakom instrumentpanelen och började så smått att montera in den nya.
Det visade sig att jag var lite snabb att dra bort allt. Har nu 2 kabelkopplingar som jag inte vet vart de ska bli av.
Jag undrar om någon känner igen denna kontakt på bilden nedan. Den går i samma stam som door ajar och courtesy light för passagerare.
Även denna undrar jag över. 2 svarta kablar i en oisolerad kabelsko. Detta är i stammen som viker ner mot centerkonsollen där styrning för ac och dyl sitter.
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Hej,den första är väl till resistorn som sitter bakom "värmepaketet"
HejHopp
Stefan
HejHopp
Stefan
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Tack för tipset. Sko kolla upp det när jag kommer till garaget ikväll.
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Hej,
och den andra är väl jorden som skruvas fast på AC bracketen............
// Håkan
och den andra är väl jorden som skruvas fast på AC bracketen............
// Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)
http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Farsan gissade det med håkan. Men jag hittar inte den på mitt elschema. Men med tanke på att det är svarta kablar så måste det ju vara jord iaf.
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Sakta men säkert så börjar nya el stammar och vakum slangar trilla på på plats igen.
Väntar på lite bussningar och genomföringar in mot kupen för att komma vidare just nu.
Har stött på lite patrull med jordanslutningar framme vid lysena. Vet inte riktigt var dessa ska bultas fast.
Finns det kanske någon som kan förklara eller visa på bild?
Har skaffat en lite större elfläkt till kylaren och tänker skaffa en ställbar termostat till denna.
just nu lutar det år en sån här http://dalhems.com/sv/p/2fef1d5399ce4d2 ... -till-116C
Denna hade jag tänkt sätta i något liknande denna http://shop.klracing.se/sv/artiklar/giv ... slang.html
Hur har ni andra gjort med batterifrånskiljare?
Jag köpte denna för ett bra tag sedan på biltema. Men den kommer inte funka för mig.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... pol-80516/
Väntar på lite bussningar och genomföringar in mot kupen för att komma vidare just nu.
Har stött på lite patrull med jordanslutningar framme vid lysena. Vet inte riktigt var dessa ska bultas fast.
Finns det kanske någon som kan förklara eller visa på bild?
Har skaffat en lite större elfläkt till kylaren och tänker skaffa en ställbar termostat till denna.
just nu lutar det år en sån här http://dalhems.com/sv/p/2fef1d5399ce4d2 ... -till-116C
Denna hade jag tänkt sätta i något liknande denna http://shop.klracing.se/sv/artiklar/giv ... slang.html
Hur har ni andra gjort med batterifrånskiljare?
Jag köpte denna för ett bra tag sedan på biltema. Men den kommer inte funka för mig.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... pol-80516/
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Hej,
Jordkabeln till vänster, den korta, skall sitta på framsidan av kylarramen med en plåtskruv. Du borde hitta ett hål där om du kollar på ramen.
Kabeln i mitten av bilden sitter skruvad i den ingjutna plåtbalken som vakumreläerna sitter skruvade i ( bör nog tillägga, åtminstone på min 69:a...). Den syns ju tydligt på bilden (balken alltså). Se till att du har ordentlig kontakt i alla jordpunkter bara.
Vad gäller batterifrånskiljare så har jag satt min i utrymmet för batteriet på en rostfri plåt jag skruvat fast i plastbaljans bakre vägg.
Det är en gastät brytare för båtbruk som pallar höga strömmar. Kostar 3-400 spänn men är fina grejjor. Finns säkert andra men detta kör jag med och det funkar fint!
Jordkabeln till vänster, den korta, skall sitta på framsidan av kylarramen med en plåtskruv. Du borde hitta ett hål där om du kollar på ramen.
Kabeln i mitten av bilden sitter skruvad i den ingjutna plåtbalken som vakumreläerna sitter skruvade i ( bör nog tillägga, åtminstone på min 69:a...). Den syns ju tydligt på bilden (balken alltså). Se till att du har ordentlig kontakt i alla jordpunkter bara.
Vad gäller batterifrånskiljare så har jag satt min i utrymmet för batteriet på en rostfri plåt jag skruvat fast i plastbaljans bakre vägg.
Det är en gastät brytare för båtbruk som pallar höga strömmar. Kostar 3-400 spänn men är fina grejjor. Finns säkert andra men detta kör jag med och det funkar fint!
Senast redigerad av Smuggler den tor jan 22, 2015 9:47, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Har en likadan ställbar termostat och det har funkat perfekt
Min huvudströmbrytare sitter mitt emellan sätena. Då blir den synlig men tycker det är bra att den är så lättåtkomlig ifall nåt skulle hända.
Min huvudströmbrytare sitter mitt emellan sätena. Då blir den synlig men tycker det är bra att den är så lättåtkomlig ifall nåt skulle hända.
Medlemsnummer 3955
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Hejs
Hmm, den där Biltema grejen verkar ha utgått..
Hmm, den där Biltema grejen verkar ha utgått..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Jag köpte en liknande produkt från kl-racing i storlek 36-38 mm i diameter. Den funkar inte alls, mer för 34-36 mm. Max!
Men jag har en svart fin liggandes. dock utan jordplint. Men jag tänker använda denna nu. Blir det några problem så får jag byta ut den senare.
Fick i tisdags en leverans med bussningar och tätningar från corvette centralen. Beställde i stort sett en eller 2 av varje grommet i deras sortiment.
I slutändan kunde jag använda 2st. Så totalt ca 1000 sek för 2 tätningar. Helt klart värt det! ;P Hahahaha
Idag har jag beställt ett gäng svarta sk. hönsa-rövar i rätt dimensioner så jag kan få tätt mellan mototutrymmet och kupén.
Snidade även till en liten hållare till batteriavskiljare som ska bo i samma låda som batteriet. Är inte helt nöjd med denna lösning. Men nu får jag iaf en huvudbrytare, och det i säg är ju bra
Men jag har en svart fin liggandes. dock utan jordplint. Men jag tänker använda denna nu. Blir det några problem så får jag byta ut den senare.
Fick i tisdags en leverans med bussningar och tätningar från corvette centralen. Beställde i stort sett en eller 2 av varje grommet i deras sortiment.
I slutändan kunde jag använda 2st. Så totalt ca 1000 sek för 2 tätningar. Helt klart värt det! ;P Hahahaha
Idag har jag beställt ett gäng svarta sk. hönsa-rövar i rätt dimensioner så jag kan få tätt mellan mototutrymmet och kupén.
Snidade även till en liten hållare till batteriavskiljare som ska bo i samma låda som batteriet. Är inte helt nöjd med denna lösning. Men nu får jag iaf en huvudbrytare, och det i säg är ju bra
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Här är en liten time lapse video på när vi fick i min nya motor i bilen och bultat ihop den med växellådan. Tack för filmen Stefan.
https://www.youtube.com/watch?v=_0oBNsc6OMs
https://www.youtube.com/watch?v=_0oBNsc6OMs
1970 SB 350 Cupe
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Kul film!
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Jaha, som filmen ovan visar så spenderades lördagen i garaget med med att trycka ner motorn i bilen igen.
Allt som allt gick det över förväntan. Jag hade fått för mig att det skulle vara ett rent helvete att få motor och växellåda att passa ihop.
Men det var i stort sätt inga problem alls. Sakta men säkert var metoden som användes.
Det ända som jag kommer på nu som inte blev så bra var olje stickan till växellådan som fick böjas undan och knäckas lite för att gå fritt från edelbrock ventilkåporna som är markant högre än mina gamla.
I framtiden få det bli till att byta den mot någon lite trevliga. Den som sitter där nu ser mer ut att höra hemma i en volvo 240 eller liknande.
Med den nya ministartern på plats och inshimsad så kom jag fram till att jag inte vet vart alla kablar ska kopplas in.
Hittade ett kopplingschema som gör mig lite klokare men inte löser alla min frågor.
Enligt den ritningen ska det då kopplas på RÖD: Här vet jag inte vad jag ska koppla?
GRÖN: Switch, vilket jag gissat är en signal från tändningslåset
GUL: + Från batteriet och + som går till generatorn
Detta är du kablaget som går ner till startmotorn.
Röd kabel går som jag förstår till generatorn.
Men gul och lila vet jag inte vad de är. Antar att en av dom är den som ska gå till "switch". Någon som vet vad de är?
Sen har vi ju vår lilla svarta jord med. Den vet jag inte var den ska bli av. Hittar inget på startmotorn till den.
Utöver detta har vi ju då en 35mm2 kanel som går till + på batteriet. Den vet jag vad jag ska göra med =)
Allt som allt gick det över förväntan. Jag hade fått för mig att det skulle vara ett rent helvete att få motor och växellåda att passa ihop.
Men det var i stort sätt inga problem alls. Sakta men säkert var metoden som användes.
Det ända som jag kommer på nu som inte blev så bra var olje stickan till växellådan som fick böjas undan och knäckas lite för att gå fritt från edelbrock ventilkåporna som är markant högre än mina gamla.
I framtiden få det bli till att byta den mot någon lite trevliga. Den som sitter där nu ser mer ut att höra hemma i en volvo 240 eller liknande.
Med den nya ministartern på plats och inshimsad så kom jag fram till att jag inte vet vart alla kablar ska kopplas in.
Hittade ett kopplingschema som gör mig lite klokare men inte löser alla min frågor.
Enligt den ritningen ska det då kopplas på RÖD: Här vet jag inte vad jag ska koppla?
GRÖN: Switch, vilket jag gissat är en signal från tändningslåset
GUL: + Från batteriet och + som går till generatorn
Detta är du kablaget som går ner till startmotorn.
Röd kabel går som jag förstår till generatorn.
Men gul och lila vet jag inte vad de är. Antar att en av dom är den som ska gå till "switch". Någon som vet vad de är?
Sen har vi ju vår lilla svarta jord med. Den vet jag inte var den ska bli av. Hittar inget på startmotorn till den.
Utöver detta har vi ju då en 35mm2 kanel som går till + på batteriet. Den vet jag vad jag ska göra med =)
1970 SB 350 Cupe
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Kommer inte ihåg allt men:
Röd ring skall du inte koppla något alls till.
Gul ring är röd kabel
Grön ring är den jag inte riktigt kommer ihåg men det är bara en kabel du skall koppla in där. Den andra behövs inte längre.
Har du inget elschema?, för jag förutsätter att det nya elsystemet har rätt färger på alla kablar.
I originalsystemet är en av den lila eller gula en extra kabel som gav stabil 12V till startmotorn medan man startar. Kolla elschemat för att se vilken kabel som kommer från tändningslåset.
Röd ring skall du inte koppla något alls till.
Gul ring är röd kabel
Grön ring är den jag inte riktigt kommer ihåg men det är bara en kabel du skall koppla in där. Den andra behövs inte längre.
Har du inget elschema?, för jag förutsätter att det nya elsystemet har rätt färger på alla kablar.
I originalsystemet är en av den lila eller gula en extra kabel som gav stabil 12V till startmotorn medan man startar. Kolla elschemat för att se vilken kabel som kommer från tändningslåset.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Hej idet blå
Jag skulle satsa på att koppla den lila till switch kontakten, den kommer från tändningslåset.=din gröna ring
Den gula kopplar du till plus, på lika vis som den den röda, batteriet. = din gula ring, och den feta batterimatningen.
Den gula kopplas i andra sidan in i Heifördelarens plus. Någon annan kabel skall inte sitta i fördelaren.
Den lilla svarta är egentligen jord, och går normalt till minus på tändspolen, men den används inte till Heifördelare. Koppla den till en jordpunkt bara, så är du av men.
För visst använder den Heien?
Jag skulle satsa på att koppla den lila till switch kontakten, den kommer från tändningslåset.=din gröna ring
Den gula kopplar du till plus, på lika vis som den den röda, batteriet. = din gula ring, och den feta batterimatningen.
Den gula kopplas i andra sidan in i Heifördelarens plus. Någon annan kabel skall inte sitta i fördelaren.
Den lilla svarta är egentligen jord, och går normalt till minus på tändspolen, men den används inte till Heifördelare. Koppla den till en jordpunkt bara, så är du av men.
För visst använder den Heien?
ssickan skrev:Jaha, som filmen ovan visar så spenderades lördagen i garaget med med att trycka ner motorn i bilen igen.
Allt som allt gick det över förväntan. Jag hade fått för mig att det skulle vara ett rent helvete att få motor och växellåda att passa ihop.
Men det var i stort sätt inga problem alls. Sakta men säkert var metoden som användes.
Det ända som jag kommer på nu som inte blev så bra var olje stickan till växellådan som fick böjas undan och knäckas lite för att gå fritt från edelbrock ventilkåporna som är markant högre än mina gamla.
I framtiden få det bli till att byta den mot någon lite trevliga. Den som sitter där nu ser mer ut att höra hemma i en volvo 240 eller liknande.
Med den nya ministartern på plats och inshimsad så kom jag fram till att jag inte vet vart alla kablar ska kopplas in.
Hittade ett kopplingschema som gör mig lite klokare men inte löser alla min frågor.
Enligt den ritningen ska det då kopplas på RÖD: Här vet jag inte vad jag ska koppla?
GRÖN: Switch, vilket jag gissat är en signal från tändningslåset
GUL: + Från batteriet och + som går till generatorn
Detta är du kablaget som går ner till startmotorn.
Röd kabel går som jag förstår till generatorn.
Men gul och lila vet jag inte vad de är. Antar att en av dom är den som ska gå till "switch". Någon som vet vad de är?
Sen har vi ju vår lilla svarta jord med. Den vet jag inte var den ska bli av. Hittar inget på startmotorn till den.
Utöver detta har vi ju då en 35mm2 kanel som går till + på batteriet. Den vet jag vad jag ska göra med =)
Senast redigerad av PG-son den tis feb 10, 2015 10:58, redigerad totalt 1 gånger.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Du ska ju även ha en kabel till Amp-mätaren som sitter mellan tutrelät och startmotorn.
Kasta inte bäver i trähus.
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Ja just det ja.
Undrar om det är de röda som är byglade som går till tutrelät.
Borde vart en bara
Den skall till plussen också, i så fall.
Undrar om det är de röda som är byglade som går till tutrelät.
Borde vart en bara
Den skall till plussen också, i så fall.
Peter skrev:Du ska ju även ha en kabel till Amp-mätaren som sitter mellan tutrelät och startmotorn.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Corvette C3 1970 Cupé, SB 350.
Hejs
Om ett gammalt tändsystem används med "lös" tändspole med förkopplingsmotstånd så ska en kabel gå från din röda ring till tändspolens plus, den ska ge tändspolen lite extra spänning i startögonblicket! Nu vet jag inte om den kabeln är med i din kabelsats eller inte..
Om ett gammalt tändsystem används med "lös" tändspole med förkopplingsmotstånd så ska en kabel gå från din röda ring till tändspolens plus, den ska ge tändspolen lite extra spänning i startögonblicket! Nu vet jag inte om den kabeln är med i din kabelsats eller inte..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981