Back To Freedom C5 projekt
Back To Freedom C5 projekt
Tja,
Dagen till ära så anlände ett släp med en bekant logga på, Vette Småland, innehållande en C5 -2003 med z51 pkt. Man blir ju som ett barn i glasskön, vill ha nu, vill köra nu!
Men de är en liten detalj som måste fixas först... Cockpiten måste byggas om... Varför?
Feb-05 så craschade jag med snowboarden i österrike o bröt nacken.. Resulterade i förlamning ifrån armhålorna o neråt o även i händer o handleder..
Motorfordon är ett stort intresse o har precis startat ett projekt att bygga om o anpassa en corvette c5 så trots min förlamning ska kunna köra den! Men det kommer behövas lite moddning av styrningen..
Istället för ratt kommer det bli ett "styre" som man svänger med. Med klykor på styrändarna sköts gas o broms. Växling på nåt annat sätt.. Blinkers o helljus blir i nackstödet..
Det är ett företag, JMT AB, som kommer hjälpa till med bygget. Vi kommer hjälpas åt och målet är att kunna ställa ut den på bilsport mässan i Elmia och köra på både gata och bana.
Mer info på min hemsida http://www.backtofreedom.se
Kommer lägga upp lite bilder om bygget mest på hemsidan men även lägga upp en del här. Ni är ,liksom mig, mer sålda och insatta i corvette!
Tips o trix mottages gärna! Nu kör vi!
Dagen till ära så anlände ett släp med en bekant logga på, Vette Småland, innehållande en C5 -2003 med z51 pkt. Man blir ju som ett barn i glasskön, vill ha nu, vill köra nu!
Men de är en liten detalj som måste fixas först... Cockpiten måste byggas om... Varför?
Feb-05 så craschade jag med snowboarden i österrike o bröt nacken.. Resulterade i förlamning ifrån armhålorna o neråt o även i händer o handleder..
Motorfordon är ett stort intresse o har precis startat ett projekt att bygga om o anpassa en corvette c5 så trots min förlamning ska kunna köra den! Men det kommer behövas lite moddning av styrningen..
Istället för ratt kommer det bli ett "styre" som man svänger med. Med klykor på styrändarna sköts gas o broms. Växling på nåt annat sätt.. Blinkers o helljus blir i nackstödet..
Det är ett företag, JMT AB, som kommer hjälpa till med bygget. Vi kommer hjälpas åt och målet är att kunna ställa ut den på bilsport mässan i Elmia och köra på både gata och bana.
Mer info på min hemsida http://www.backtofreedom.se
Kommer lägga upp lite bilder om bygget mest på hemsidan men även lägga upp en del här. Ni är ,liksom mig, mer sålda och insatta i corvette!
Tips o trix mottages gärna! Nu kör vi!
Senast redigerad av c5wheelie den sön jul 27, 2014 10:37, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Back To Freedom C5 projekt
Hejsan !
Ett stort , Lycka till !!
Ett stort , Lycka till !!
Re: Back To Freedom C5 projekt
HEJ! Välkommen i gänget
Ubbe
Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Back To Freedom C5 projekt
Hejs
Välkommen!
F-n va kul!
Lägg gärna upp lite bilder & text här så man kan följa ditt intressanta bygge!
Välkommen!
F-n va kul!
Lägg gärna upp lite bilder & text här så man kan följa ditt intressanta bygge!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Back To Freedom C5 projekt
Fränt!
Ja, man ska akta sig för att åka snowboard på huvudet. Kul att se att viljan sitter i.
Ja, man ska akta sig för att åka snowboard på huvudet. Kul att se att viljan sitter i.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Back To Freedom C5 projekt
Tackar för välkomnandet!
Ja, de är dumt att åka på huvudet.. Tips från coachen, åk på o landa på brädan!
Här kommer första bilder på den blå skönheten!
Ja, de är dumt att åka på huvudet.. Tips från coachen, åk på o landa på brädan!
Här kommer första bilder på den blå skönheten!
Senast redigerad av c5wheelie den lör feb 02, 2013 0:29, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Back To Freedom C5 projekt
Bilen ser ut som ny
Har du någon bild på inredningen?
Släpet skulle man vilja ha när det regnar
Ubbe
Har du någon bild på inredningen?
Släpet skulle man vilja ha när det regnar
Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Back To Freedom C5 projekt
Grattis till din nya bil och ett spännande projekt!
Enda i Sverige? Världen?
Mvh: Daniel
Enda i Sverige? Världen?
Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Back To Freedom C5 projekt
Du har ju en kollega i Alex Zanardi. Jag kommer ihåg när han smällde...
Han vek inte ner sig för det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Zanardi
Han vek inte ner sig för det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alex_Zanardi
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Back To Freedom C5 projekt
Hejs
Snygg blå bil!
På den senaste mörka bilden är det ett projekt till i bakgrunden, är den också din? Och/eller vad är det för något?
Snygg blå bil!
På den senaste mörka bilden är det ett projekt till i bakgrunden, är den också din? Och/eller vad är det för något?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Back To Freedom C5 projekt
Bilder på inredningen kommer! Men nära på nyskick, bara gått 5500 mil..
Projektet i bakgrunden tillhör de två killarnas som hjälper till med byggnationen, Carlons. Det är en super seven replica, riktigt läcker!
Ja jag såg Alex på paralymics, grymt duktig!!
Nu är bilen lastad för att åka till en bilfirma o koppla ur airbagen på mån...
Projektet i bakgrunden tillhör de två killarnas som hjälper till med byggnationen, Carlons. Det är en super seven replica, riktigt läcker!
Ja jag såg Alex på paralymics, grymt duktig!!
Nu är bilen lastad för att åka till en bilfirma o koppla ur airbagen på mån...
Re: Back To Freedom C5 projekt
Nu har det hänt lite men jag och fotandet.. Måste bli bättre på de.. Beskriver lite så kommer de fler bilder..
Vi har tagit ur en del inredning, stolar, stereo, mittfack... De som är positivt med amerikanska bilar är att de finns gott om utrymme! Bra när man ska lösa växling och broms anpassningen..
Hela org. styrningen är urmonterad. Sen monterades en provisorisk styrning av ett styre och en styruppväxlare på nya rattstången och ner in i org styrväxeln. Jag kommer bara använda ett halvt styrutslag som ska växlas upp till de 2,5 varv som är org. Tyvärr blev dt för tungt. Vi testade då att "stressa" upp hydraulpumpen och testa men det blev för känsligt. Man vill ha lite känsla i styrningen också plus att det sliter på pumpen om den får jobba max.
Huvudet spinner vidare..
Det nya förslaget som kommer funderas på över helgen är ett el servo.. Från en Opel Corsa..
Det sitter typ direkt efter ratten, innan torpedväggen.. Det används även i rallycross av dels Lasse Rosendahl, se http://www.janssonracing.com
Har någon någon erfarenhet el jobbat med el servo? Hur är känslan?
Det finns olika elservon. De ena är ett "vanligt" med olja o ack tank men istället för att drivas av motorn från bilen drivs det av en elmotor.
Det andra drivs enbart av en elmotor direkt på styrstången. Det är något sånt som hade funkat tror vi. Då har man kvar org servon som en backup om något av systemen kraschar... Måste tänka säkerhet också.
Bild på provisoriska rattstången.. Styret till vänster o utväxlaren sitter i städet...
Vi har tagit ur en del inredning, stolar, stereo, mittfack... De som är positivt med amerikanska bilar är att de finns gott om utrymme! Bra när man ska lösa växling och broms anpassningen..
Hela org. styrningen är urmonterad. Sen monterades en provisorisk styrning av ett styre och en styruppväxlare på nya rattstången och ner in i org styrväxeln. Jag kommer bara använda ett halvt styrutslag som ska växlas upp till de 2,5 varv som är org. Tyvärr blev dt för tungt. Vi testade då att "stressa" upp hydraulpumpen och testa men det blev för känsligt. Man vill ha lite känsla i styrningen också plus att det sliter på pumpen om den får jobba max.
Huvudet spinner vidare..
Det nya förslaget som kommer funderas på över helgen är ett el servo.. Från en Opel Corsa..
Det sitter typ direkt efter ratten, innan torpedväggen.. Det används även i rallycross av dels Lasse Rosendahl, se http://www.janssonracing.com
Har någon någon erfarenhet el jobbat med el servo? Hur är känslan?
Det finns olika elservon. De ena är ett "vanligt" med olja o ack tank men istället för att drivas av motorn från bilen drivs det av en elmotor.
Det andra drivs enbart av en elmotor direkt på styrstången. Det är något sånt som hade funkat tror vi. Då har man kvar org servon som en backup om något av systemen kraschar... Måste tänka säkerhet också.
Bild på provisoriska rattstången.. Styret till vänster o utväxlaren sitter i städet...
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Back To Freedom C5 projekt
Hejs
Det verkar lite trixigt det där... minst sagt! Kämpa på!
Det verkar lite trixigt det där... minst sagt! Kämpa på!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Back To Freedom C5 projekt
Ja, det är lite problem men de är ju till för att lösas!
De finns en lösning redan med en styrning som denna, jag kör med den till vardags.. Men den är rätt mycke grejjer med som vi funderar på att optimera och göra ännu bättre.. Men de andra anpssningarna är lösningarna klara. Vissa bitar nästan för bra, typ gas regleringen. Den styrs redan med en potentiometer vid pedalen, bara flytta upp de kablarna till styret..
De finns en lösning redan med en styrning som denna, jag kör med den till vardags.. Men den är rätt mycke grejjer med som vi funderar på att optimera och göra ännu bättre.. Men de andra anpssningarna är lösningarna klara. Vissa bitar nästan för bra, typ gas regleringen. Den styrs redan med en potentiometer vid pedalen, bara flytta upp de kablarna till styret..
Re: Back To Freedom C5 projekt
Välkommen till cluben , Kanske man kan få se bygget på clubmästerskapet nästa år.
Colt att du har valt Corvette
Mvh. Christer
Colt att du har valt Corvette
Mvh. Christer
/Christer
Re: Back To Freedom C5 projekt
Kolla på BMWs lösning med drive by wire. Då har du fritt med placering och utväxling.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Back To Freedom C5 projekt
Tackar för tipset! Ska kika o söka lite kring de systemet. Har för mig när du nämner de att de har olika utväxling beroende på hastighet.Hejdarn skrev:Kolla på BMWs lösning med drive by wire. Då har du fritt med placering och utväxling.
Här är en bild på inredningen...stolarna + lite annat..
Sen en fråga kring reflex/dimljus här bhak, hur sitter de fast? Någon som vet hur stort hål det är bakom? Förslag på snygg lösning, gillar inte dem någonstans..
Re: Back To Freedom C5 projekt
köp en ny bakdel.......en usa imp då slipper du dom där
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: Back To Freedom C5 projekt
Nu är el servon beställd, trots att den kommer från en opel..
Den bör komma på ons..
Bilder är på väg. Kameramannen åkte på influensan så de kommer bilder i veckan..
Den bör komma på ons..
Bilder är på väg. Kameramannen åkte på influensan så de kommer bilder i veckan..
Re: Back To Freedom C5 projekt
Det är ju i alla fall en GM bil...hade varit värre om det kom från en Ford...c5wheelie skrev:Nu är el servon beställd, trots att den kommer från en opel..
Kul att du lägger upp bilder på ombyggnaden.
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Re: Back To Freedom C5 projekt
Nu har Opel servon kommit. Den var lite större än väntat men efter lite funderande så bör den få plats precis på insidan av torpedväggen. Det hade varit bra och kunna använda tilt funktionen av styrservot också för att underlätta i och urstigning smidigare. Men orginaltilten kanske går att modda lite... Ju mer justeringsmöjligheter som möjligt är bra för att få till en så optimal sitt och körställning som möjligt.
Opel elektriska styrservot
Corvette rattstång
Opel elektriska styrservot
Corvette rattstång
Re: Back To Freedom C5 projekt
Sitter väl en styrpositions-givare på orginal rattstång. Om den inte fungerar som den skall kan active-handeling systemet plörsligt aktiveras under körning, inte så trevligt... Samt att datorn börjar slänga ur sig koder. Har ni koll på den funktionen ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Back To Freedom C5 projekt
Ja vi såg att det var en givare av något slag och anade att de hade med den funktionen att göra.. Vi funderar på hur man kan göra för att ha kvar givaren eller om man kan fixa dit den på den "nya" rattstången..?
Re: Back To Freedom C5 projekt
Fixa o fixa...
Vad jag förstått är rattvinkelmätaren kalibrerad i bilen, den känner av rattvinkelförändringar på en grad..
Här har du en tråd med lite info och även info om justering(inlägg 44).
http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... moved.html
Känns som ni har lite kul jobb där
Men stänger man av active handeling så kan man väl köra helt utan rattvinkelmätare, hur bra det nu låter..
Vad jag förstått är rattvinkelmätaren kalibrerad i bilen, den känner av rattvinkelförändringar på en grad..
Här har du en tråd med lite info och även info om justering(inlägg 44).
http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... moved.html
Känns som ni har lite kul jobb där
Men stänger man av active handeling så kan man väl köra helt utan rattvinkelmätare, hur bra det nu låter..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Back To Freedom C5 projekt
Ok..
Jag hoppas vi träffar rätt rattvinkel med den graden... Just nu ligger den givaren i tre delar + att vi råkade skruva lite på den den..
Vad jag förstod av den tråden så var den givaren trasig o svår att få tag på som reservdel... Hoppas kunna kalibrera om min när den är klar..nollställa ev felkod..
Jag hoppas vi träffar rätt rattvinkel med den graden... Just nu ligger den givaren i tre delar + att vi råkade skruva lite på den den..
Vad jag förstod av den tråden så var den givaren trasig o svår att få tag på som reservdel... Hoppas kunna kalibrera om min när den är klar..nollställa ev felkod..
Re: Back To Freedom C5 projekt
Hej kul projekt att följa.Den givaren som sitter på rattstången har jag bytt för en tid sedan,Tog lite tid att fina problemet med min bil men efter hjälp på forumet här så fick jag besked om att byta givaren sen har bilen gått kanon bra sen dess så den skall du nog behålla på bilen,kan säga att det var inte roligt att köra då den ballade ur.
Mats
Mats
Re: Back To Freedom C5 projekt
Funkade bilen direkt eller var du tvungen att nollställa el justera in rattläget?mpe skrev:Hej kul projekt att följa.Den givaren som sitter på rattstången har jag bytt för en tid sedan,Tog lite tid att fina problemet med min bil men efter hjälp på forumet här så fick jag besked om att byta givaren sen har bilen gått kanon bra sen dess så den skall du nog behålla på bilen,kan säga att det var inte roligt att köra då den ballade ur.
Mats
Nu har det hänt lite..
Efter lite strippande av el servot och rivit ut slutsteget och gaspedalen så fick vi in det. Fästen tillverkades för att få fast servot rejält.
En "ny" rattstång är tillverkad från delar av den gamla. Vi tog den nedre delen med torpedväggs fästet och givaren (ovan nämnda) sen skarvat på ett knutkors med splinsen passande till elservot. Efter servon kommer fäste och tiltfunktion från orginalrattstång.
Så ser det ut hittills. Iveckan blir det att leta rätt på en vinkelväxel med 1:5 el 1:6 utväxling. Ena bilden är när vi höll mot styret för att få en liten bild av de hela..
Gas, slutsteg o stereo.. Men stereon är väl under huven..
rattlägesgivaren...i delar..
Alla delar på operationsbordet
Ratt är ute... Nu är det styre som gäller! En liten försmak...
Senast redigerad av c5wheelie den lör feb 02, 2013 0:36, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Back To Freedom C5 projekt
Finns det utrymme att montera dit en ratt med airbag på styret eller något liknande för att ha airbag ?
Mvh. Christer
Mvh. Christer
/Christer
Re: Back To Freedom C5 projekt
Nej, det kommer inte få plats... Inga planer att ha någon... Visst, kommer få lite tänder utslagna vid krock men hoppas slippa testa.. För att få det godkänt får jag söka dispens hos transportstyrelsen. Det kommer bli lite olika dispenser när bygget är klart.Chrippe skrev:Finns det utrymme att montera dit en ratt med airbag på styret eller något liknande för att ha airbag ?
Mvh. Christer