Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Sambon var på företagsmingel igår och sprang på en person som precis hade skaffat sin första Corvette (en C6) efter att ha sålt sin Folkvagn Sport och hon frågade efter lite tjatter om han var med i CCS.
Nä, han var nog inte så intresserad. Ganska dyrt och verkade inte ha något särskilt att erbjuda.
Så hon berättade lite om vårt arbete med att samla ihop och konkretisera racingverksamheten och då tändes lyktan, för bankörning och racing det var kul grejor och höll vi på med sådant så skulle han absolut vara med!

Klubben har en del att göra...
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Ricky »

Jag tror att man maste visa att klubben ar oppen "for alla" och visa fram att vi ivaratar medlemmarnas onskemal oavsett inriktning, hur man ser pa sin bilhobby och hur man sjalv vill anvanda sin bil. :)

Samtidigt maste man visa att klubben finns och ar aktiv sa att aven icke invigda kan fa upp ogonen for oss.

Som jag namnt tidigare undrar jag tex varfor inga motortidningar finns pa plats da vi kor KM? -Varfor maste allt ske i "hemlighet"?

Det finns ju manga satt att visa att man finns pa som sakerligen skulle hjalpa till att fa folk nyfikna. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, bra där Hejdarn & Ricky!
Jag vet inte varför det så sällan är något litet rapportage i tidningar (även vanliga dagstidningar) om CCS träffar & liknande, Kanske för dålig info från oss? Jag ska ta reda på detta! Vi har ett möte i morrn i Sydost distriktet.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av 745 »

Det vore nog bra om CCS kunde satsa mer på marknadsföra sig genom att satsa mer på att bjuda in & ta emot, skicka reportage & bilder. Finns det någon som känner sig manad :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Ricky »

Nu sticker jag ut hakan lite.. Igen.. :D

Enligt klubbens hemsida har vi 10st som sitter i styrelsen.

Vi har även 69st som jobbar i distrikten.

Vi har 15st "övriga" kontakter.

Vi har 10st Racing kontakter

Vi har 5st Oldies kontakter

Detta ger en nätt summa av 109st kontaktpersoner som vissa är distriktsansvariga, oldiesansvariga och racingansvariga.. (vissa sitter dock på flera poster).

Nästan som ett statligt verk.. :D

I tillägg har vi en proffesionell filmare i klubben..

Vore det inte lämpligt att dessa "ansvariga" samlade ihop (eller utsåg någon att samla ihop) material inför/under/efter varje träff och såg till att detta distribuerades till lämplig plats?

Det funkar inte om 1 ska viga sitt liv åt att samla ihop blider från 100 träffar i 8 distrikt per år.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Thure »

Hejsan,

Jag har tröttnat och kommer inte att betala in kommande medlemsavgift.
Har åkt med på en del träffar i Göteborg,som mer påminner om kaffe-rep
än träffar med gediget motor o bilintresserade personer.Verkar mer som det
handlar om att åka och visa upp sina corvetter än att träffa likasinnade och
snacka och byta erfarenheter gällande samma intresse.Jag har under dom här åren
haft flera corvetter från C4 zr1 till c6 och utan kanske något undantag sett något
intresse vad gäller teknisk information eller historik?.Jag har haft med en motorintresserad
kompis vid ett par tillfällen och har vid bägge tillfällen garvat och sagt
"Micke du passar inte in i det här sällskapet",och han hade så rätt fast jag snart är 50!.
Det liknar mer en convoj med gamla 50 tals glidare när ccs är ute på kaffe-rep än
corvetter som har rejält med effekt,dom här bilarna är ju byggda för att köras hårt
det är då dom kommer till sin rätt!.
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Vettemannen »

Thure skrev:Hejsan,

Jag har tröttnat och kommer inte att betala in kommande medlemsavgift.
Har åkt med på en del träffar i Göteborg,som mer påminner om kaffe-rep
än träffar med gediget motor o bilintresserade personer.Verkar mer som det
handlar om att åka och visa upp sina corvetter än att träffa likasinnade och
snacka och byta erfarenheter gällande samma intresse.Jag har under dom här åren
haft flera corvetter från C4 zr1 till c6 och utan kanske något undantag sett något
intresse vad gäller teknisk information eller historik?.Jag har haft med en motorintresserad
kompis vid ett par tillfällen och har vid bägge tillfällen garvat och sagt
"Micke du passar inte in i det här sällskapet",och han hade så rätt fast jag snart är 50!.
Det liknar mer en convoj med gamla 50 tals glidare när ccs är ute på kaffe-rep än
corvetter som har rejält med effekt,dom här bilarna är ju byggda för att köras hårt
det är då dom kommer till sin rätt!.
Micke
Håller med dig lite grann där Thure. Jag har fått en känsla att CCS är lite av en klubb för inbördes beundran ibland. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra med inbetalningskortet som kom i brevlådan nyligen, tycker att medlemsavgiften har skenat i höjden. Har för mig att när jag gick med i CCS hösten 2009 så kostade det 600 kr men kan ha fel och nu 745 kr....lite väl stor prisökning i så fall. Nästan 25-procentig ökning till dags dato. Så mycket kan väl inte saker och ting gått upp? Tidningen är näst intill full av dessa "Kafferep" som du talar om. Jag åker hellre till "Vanliga" bilträffar där det finns ett stort utbud av jänkare allt ifrån patinerade åk till 110 procentiga renoveringar.....mycket roligare än att åka och se bara Vettar. Nu blir jag säkert påhoppad av en massa människor som kommer att ifrågasätta varför jag är kvar i klubben men det jag skrivit är lite av en magkänsla jag fått. Gillar forumet till 110 procent, här får man hjälp av många duktiga människor. Tack till er!!!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Jag förstår er helt.
Jag tvekade själv innan jag betalade in över 1300 spänn för att vara med i en klubb som inte verkar ha någon verksamhet.
Jag lyfte frågan om att ta bort inträdespengen och det röstades ned med 100% av årsmötet.
Frågan om medlemsavgiften togs upp och den röstades för att den skall vara oförändrad.

En kommentar som jag regerade lite på under årsmötet var om klubben hade något egensyfte av att växa (svaret var nej). Okej, köper det. Man behöver inte växa för växandets skull.
Nästa kommentar var att avgiften var hög för att man "ville ha rätt folk i klubben". Entusiaster antar jag då.
Lite märklig inställning tycker jag och den kanske genomsyrar klubben i stort?
Man sorterar normalt ett klubbmedlemskap genom att man skall äga ett fordon av en viss typ. Inte att man skall ha en godkänd personlighet också. :?:
I en del klubbar finns inget krav på ägande utan man får vara med om man vill och där kanske man kan bygga ett intresse.

I år så kommer ett gäng i racingsektionen att försöka ändra på en hel del av det här.
Vi ska komma ut med tydlig information om "inte saft och bulle"-aktiviteter under 2013. (Inte för att att det är något fel på saft och bulle ibland men det finns fler aktiviteteter än så).
Vi ska sätta ihop en ban och racing kalender för 2013 som kommuniceras ut.
Vi ska skriva tekniska artiklar kring ban och racingrelaterade aktiviteter. Första kommer i nästa CM. :)

Kort och gott så ska vi kamma till oss och komma ur garderoben och det arbetet har redan startat och första informationen kommer ut i närmsta närtid.
Så mitt tips är att sug lite på det där inbetalningskortet så vi hinner komma med ett erbjudande om roliga Corvetteaktiviteter som inte innebär att åka och parkera. :D
Mvh
Thomas
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Vettemannen »

Hejdarn skrev:Jag förstår er helt.
Jag tvekade själv innan jag betalade in över 1300 spänn för att vara med i en klubb som inte verkar ha någon verksamhet.
Jag lyfte frågan om att ta bort inträdespengen och det röstades ned med 100% av årsmötet.
Frågan om medlemsavgiften togs upp och den röstades för att den skall vara oförändrad.

En kommentar som jag regerade lite på under årsmötet var om klubben hade något egensyfte av att växa (svaret var nej). Okej, köper det. Man behöver inte växa för växandets skull.
Nästa kommentar var att avgiften var hög för att man "ville ha rätt folk i klubben". Entusiaster antar jag då.
Lite märklig inställning tycker jag och den kanske genomsyrar klubben i stort?
Man sorterar normalt ett klubbmedlemskap genom att man skall äga ett fordon av en viss typ. Inte att man skall ha en godkänd personlighet också. :?:
I en del klubbar finns inget krav på ägande utan man får vara med om man vill och där kanske man kan bygga ett intresse.

I år så kommer ett gäng i racingsektionen att försöka ändra på en hel del av det här.
Vi ska komma ut med tydlig information om "inte saft och bulle"-aktiviteter under 2013. (Inte för att att det är något fel på saft och bulle ibland men det finns fler aktiviteteter än så).
Vi ska sätta ihop en ban och racing kalender för 2013 som kommuniceras ut.
Vi ska skriva tekniska artiklar kring ban och racingrelaterade aktiviteter. Första kommer i nästa CM. :)

Kort och gott så ska vi kamma till oss och komma ur garderoben och det arbetet har redan startat och första informationen kommer ut i närmsta närtid.
Så mitt tips är att sug lite på det där inbetalningskortet så vi hinner komma med ett erbjudande om roliga Corvetteaktiviteter som inte innebär att åka och parkera. :D
Kanske ett sätt att få bort alla Vetteägare som inte har sina Vettar i pedantskick och som åker racing. Man kanske vill ha bort oss "Vanliga Vetteägare". Nu är det ju inte tid till att "Suga" på inbetalningskortet så värst länge då förfallodagen är 15 nov annars kostar det 845 kr för ett år!!!!!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Eeee, 745 spänn = 1,5 paket cig i månaden....
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Jag hoppas vi kan komma ut med något på forumet inom en vecka då!
Vi jobbar så fort vi kan... 8)

Jag hör ofta resonemanget att 750 spänn är inte lika mycket som en fälg eller i relation till en bil som kostar 700.000:-
Men klubben har enl den statistik som visades på årsmötet tappat konstant i antalet nya medlemmar i flera år nu och oavsett om man tyckte att det var värt att lägga 700 papp på sin bil och 50 papp på fälgar och 100 papp på trimmning så hjälper det inte klubben om man inte tycker att det man får av CCS är värt 750:- om året.

Den negativa trenden i medlemstillströmningen talar sitt tydliga språk. I år var det om jag minns rätt fler som lämnade klubben än som kom in som nya medlemmar (Ordis får rätta mig om det är fel) och då måste vi göra något åt det. Mao, se till att klubben erbjuder de aktiviteter som medlemmarna (nya och gamla) vill ha till rätt pris.
Senast redigerad av Hejdarn den lör okt 27, 2012 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Medlemsavgifter i andra märkesklubbar. Jag bara tog några slumpmässiga.

Porscheklubben
Medlemsavgiften per kalenderår för en ordinarie medlem är 680 kronor

De som blir medlem efter den 30 september, betalar 680 kronor (ordinarie medlemskap). Denna avgift gäller då för resten av året samt hela nästkommande år. Dessutom tillkommer kostnaden för inträde (400 kronor).

http://www.porsche.nu/cldoc/29.htm

Miataklubben
Nytt medlemskap kostar 400:- under första året.
Därefter är årsavgiften 300:- / år

http://www.mx-5.se/vbulletin/content.php?9-Medlemskap

Svenska Ducatiklubben
300:- / år

http://www.ducatiklubben.se/index.php?o ... &Itemid=27

Jaguarklubben
Medlemsavgiften är endast 390 kronor per kalenderår. Om du anmäler ditt inträde i klubben under kvartal 4 gäller inbetalningen även kommande år.

http://old.jaguarklubben.se/medlem.shtml

Ferrariklubben
Det kostar 600 kr/år att vara medlem.

http://www.ferrariclubsweden.se/

Corvetteklubben är helt enkelt skitdyr. Inte ens Fefferoniåkarna är i närheten.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av hasseh »

En liten undra i debatten:

Nästa kommentar var att avgiften var hög för att man "ville ha rätt folk i klubben"

Vilka är rätt folk?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Vettemannen »

Hejdarn skrev:Jag hoppas vi kan komma ut med något på forumet inom en vecka då!
Vi jobbar så fort vi kan... 8)

Jag hör ofta resonemanget att 750 spänn är inte lika mycket som en fälg eller i relation till en bil som kostar 700.00:-
Men klubben har enl den statistik som visades på årsmötet tappat konstant i antalet nya medlemmar i flera år nu och oavsett om man tyckte att det var värt att lägga 700 papp på sin bil och 50 papp på fälgar och 100 papp på trimmning så hjälper det inte klubben om man inte tycker att det man får av CCS är värt 750:- om året.

Den negativa trenden i medlemstillströmningen talar sitt tydliga språk. I år var det om jag minns rätt fler som lämnade klubben än som kom in som nya medlemmar (Ordis får rätta mig om det är fel) och då måste vi göra något åt det. Mao, se till att klubben erbjuder de aktiviteter som medlemmarna (nya och gamla) vill ha till rätt pris.
Jag tror att man måste profilera sig bättre. Det räcker inte med att man träffas på "Slott och herresäten" med i stort sett bara Vettefolk. Näe, ut på vanliga träffar. Kom till Westerqvarn utanför Kolbäck där träffarna håller på nästan hela sommaren, kom till Persåker i Åkers Styckebruk som har träffar juni, juli och augusti eller kom till Vilstaträffarna i Eskilstuna där vi samlas under tio veckor under sommaren. En CCS-flagga under dessa träffar kanske skulle generera medlemmar. Jag gillar dessa träffar mycket bättre än de som sker på "Slott och herresäten"!!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Vettemannen »

hasseh skrev:En liten undra i debatten:

Nästa kommentar var att avgiften var hög för att man "ville ha rätt folk i klubben"

Vilka är rätt folk?
Kanske som jag skrev tidigare i tråden: Kanske ett sätt att få bort alla Vetteägare som inte har sina Vettar i pedantskick och som åker racing. Man kanske vill ha bort oss "Vanliga Vetteägare".


/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Nu kommer det ju konstruktiva förslag också. Kul! :D
Vi kan sjäva bestämma hur klubben skall fungera. Vi kan åka till årsmötet och rösta om verksamhet och avgifter och vi kan hälpa till med idéer och förslag.
I värsta fall kan man tom själv eller med hjälp av några likasinnade arrangera något man tycker är kul för sina klubbkompisar.

Vi som brinner för aktiv användning av våra Corvetter kommer att höra av oss så fort vi kan och vi måste hitta alla er andra som också gör det och se till att fixa arrangemang med den inriktningen och sedan hjälpa till att styra klubben i rätt riktning framöver. :D

Ni som vill köra Corvette, ni är inte ensamma och vi ska se till att vi blir fler.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av hasseh »

Vettemannen skrev:
hasseh skrev:En liten undra i debatten:

Nästa kommentar var att avgiften var hög för att man "ville ha rätt folk i klubben"

Vilka är rätt folk?
Kanske som jag skrev tidigare i tråden: Kanske ett sätt att få bort alla Vetteägare som inte har sina Vettar i pedantskick och som åker racing. Man kanske vill ha bort oss "Vanliga Vetteägare".


/Benny
Möjligen är det så Benny men det skulle vara intressant om någon i styrelsen ville utveckla detta lite innan man betalar in medlemsavgiften med tanke på att man kanske inte tillhör rätt folk.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Ricky »

Hejdarn skrev: Nästa kommentar var att avgiften var hög för att man "ville ha rätt folk i klubben".
Inte för att jag tror att avgiften i sig egentligen är det som avskräcker utan snarare det att man om man inte tycker aktiviteterna passar ens egna önskemål kanske uppfattar det som att man endast betalar för ett klistermärke och en bok..?

Åter igen skulle jag önska att klubben var tydlig med vad den menar med sådana uttalanden, ingen ju av förståliga själ inte betala medlemsavgift till en klubb som man inte känner sig välkommen i..

Antingen tillvaratar klubben medlemmarnas intressen eller så förlorar man medlemmar, så enkelt är det tyvärr.
Hejdarn skrev: I år så kommer ett gäng i racingsektionen att försöka ändra på en hel del av det här.
Vi ska komma ut med tydlig information om "inte saft och bulle"-aktiviteter under 2013. (Inte för att att det är något fel på saft och bulle ibland men det finns fler aktiviteteter än så).
Vi ska sätta ihop en ban och racing kalender för 2013 som kommuniceras ut.
Vi ska skriva tekniska artiklar kring ban och racingrelaterade aktiviteter. Första kommer i nästa CM. :)
Detta var rolig läsning! :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Ricky »

hasseh skrev: Möjligen är det så Benny men det skulle vara intressant om någon i styrelsen ville utveckla detta lite innan man betalar in medlemsavgiften med tanke på att man kanske inte tillhör rätt folk.
Det tycker jag är det minsta man kan begära! :)

Det är ju inte konstigt att folk drar sig för att bli medlemmar om sådana uttalanden ska leda vägen för verksamheten. :(
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Jag vill göra helt klart att det inte på något sätt behöver vara sittande styrelses åsikt utan att det kan vara någon gammal historia.
Det var inte heller styrelsen som ställde sig frågande till kring vilka sorters medlemmar man ville ha i klubben utan det var en annan medlem på årsmötet.

Men lämpligast är att styrelsen själv kommenterar klubbens inriktning. Ordis har lovat att läsa forumet och kommentera där det behövs.
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Kom till Westerqvarn utanför Kolbäck där träffarna håller på nästan hela sommaren, kom till Persåker i Åkers Styckebruk som har träffar juni, juli och augusti eller kom till Vilstaträffarna i Eskilstuna där vi samlas under tio veckor under sommaren. En CCS-flagga under dessa träffar kanske skulle generera medlemmar. Jag gillar dessa träffar mycket bättre än de som sker på "Slott och herresäten"!!

/Benny
Om vi fixar en CCS fana till dig Benny, hissar du den på träffarna då så det syns att vi finns? :D
Mvh
Thomas
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Vettemannen »

Hejdarn skrev:Jag vill göra helt klart att det inte på något sätt behöver vara sittande styrelses åsikt utan att det kan vara någon gammal historia.
Det var inte heller styrelsen som ställde sig frågande till kring vilka sorters medlemmar man ville ha i klubben utan det var en annan medlem på årsmötet.

Men lämpligast är att styrelsen själv kommenterar klubbens inriktning. Ordis har lovat att läsa forumet och kommentera där det behövs.
Det är ju bara tragiskt att det över huvud taget är någon på ett årsmöte som uttrycker sig så himla dumt som man bara kan göra. Jag och troligen ingen annan heller tror nog att man kan locka några nya medlemmar med sådana uttalanden.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Vettemannen »

Hejdarn skrev:
Kom till Westerqvarn utanför Kolbäck där träffarna håller på nästan hela sommaren, kom till Persåker i Åkers Styckebruk som har träffar juni, juli och augusti eller kom till Vilstaträffarna i Eskilstuna där vi samlas under tio veckor under sommaren. En CCS-flagga under dessa träffar kanske skulle generera medlemmar. Jag gillar dessa träffar mycket bättre än de som sker på "Slott och herresäten"!!

/Benny
Om vi fixar en CCS fana till dig Benny, hissar du den på träffarna då så det syns att vi finns? :D
Näe, jag är inte den typen men jag kommer gärna med lite förslag som man kanske kan tänka på.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Ricky »

Det har varit mycket negativt den sista tiden med önskemål om nedläggning av racing sektionen och att vissa typer av männisor inte skulle vara önskvärda i klubben osv..

Nu tycker jag vi fokuserar på att driva allt i rätt riktning i stället och fokuserar på det positiva.

Jag blir uppriktigt glad då jag läser Hejdarns inlägg om hur racingen ska utvecklas inför och under 2013 och jag tycker att vi bör stötta dom som arbetar FÖR gemenskap och ökad aktivitet i stället för att fokusera på enstaka bakåtsträvare. :)

Härligt att höra att det jobbas på Hejdarn! :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Mange_C5 »

Hejdarn skrev:Jag hoppas vi kan komma ut med något på forumet inom en vecka då!
Vi jobbar så fort vi kan... 8)

Jag hör ofta resonemanget att 750 spänn är inte lika mycket som en fälg eller i relation till en bil som kostar 700.000:-
Men klubben har enl den statistik som visades på årsmötet tappat konstant i antalet nya medlemmar i flera år nu och oavsett om man tyckte att det var värt att lägga 700 papp på sin bil och 50 papp på fälgar och 100 papp på trimmning så hjälper det inte klubben om man inte tycker att det man får av CCS är värt 750:- om året.

Den negativa trenden i medlemstillströmningen talar sitt tydliga språk. I år var det om jag minns rätt fler som lämnade klubben än som kom in som nya medlemmar (Ordis får rätta mig om det är fel) och då måste vi göra något åt det. Mao, se till att klubben erbjuder de aktiviteter som medlemmarna (nya och gamla) vill ha till rätt pris.
Många intressanta synpunkter i tråden.
Jag håller med i synpunkterna och bl.a Thomas påvisar pudelns kärna; värdet av medlemskap upplevs inte motsvara det man betalar för.

Corvette är en i sportbilsammanhang massproducerad bil som många upplever som mer exlusiv än den faktiskt är. Påståenden om att beloppsnivå används som selektivt instrument för att locka en viss socialgrupp är förödande och verkar springa ur individers behov att bibehålla illusionen av exlusivitet.

Att intresset för Corvette ökat bland yngre beror till stor del på den ökande insikten om bilen kapacitet och prestanda i förhållande till prisbild på både bil och tillbehör. Varifrån kommer då denna insikt? Jo genom att betrakta oss som använder Corvetten som den sportbil den är på banträffar mm.

CCS har som klubb i mitt tycke misslyckats i ambitionen att rekrytera de yngre Corvetteägarna, av vad jag tror, den enkla anledningen att man egentligen inte varit uppriktigt intresserad av att först skapa attraktiva produkter och först därefter kunnat motivera värdet av medlemskap.
Ingen är numera intresserad av att betala dyrt medlemskap för att enbart ingå i ett sällskap utan upplevt övrigt mervärde av medlemskapet.

Som det nämnts, det arbetas i bakgrunden för att s.a.s fixa första silen samt att utveckla nästa rus för dem som fastnat i tanken att Corvette skall användas aktivt och att ägarna skall trivas med vad man kan få ut av ett CCS medlemskap. :twisted:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Om vi fixar en CCS fana till dig Benny, hissar du den på träffarna då så det syns att vi finns? :D

Näe, jag är inte den typen men jag kommer gärna med lite förslag som man kanske kan tänka på.

/Benny
Det funkar bra det med. Kom med förslag så ska vi driva klubben framåt. :D
Den ska ju finnas till för medlemmarna.
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Ricky skrev: Jag blir uppriktigt glad då jag läser Hejdarns inlägg om hur racingen ska utvecklas inför och under 2013 och jag tycker att vi bör stötta dom som arbetar FÖR gemenskap och ökad aktivitet i stället för att fokusera på enstaka bakåtsträvare. :)
Ja, det rullar på riktigt bra. Första kompletta möte är i veckan som kommer. Däerfter kommer vi ut med information.
Vi måste hitta någon som vill ta hand om Oldisarna med... Vi kanske ska sätta in en annons i någon dagstidning eller nåt. :wink:
Mvh
Thomas
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Vettemannen »

Hejdarn skrev:
Om vi fixar en CCS fana till dig Benny, hissar du den på träffarna då så det syns att vi finns? :D

Näe, jag är inte den typen men jag kommer gärna med lite förslag som man kanske kan tänka på.

/Benny
Det funkar bra det med. Kom med förslag så ska vi driva klubben framåt. :D
Den ska ju finnas till för medlemmarna.
Som jag skrev så tror jag på att CCS skulle kunna profilera sig på träffar. Någon med lite driv och förmåga att prata skulle kunna dyka upp på någon eller flera träffar av dom jag nämnde. Givetvis bör den bo ganska nära så inte det blir hur jävla lång resa som helst för att ställa upp!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av 745 »

Hejdarn skrev:En kommentar som jag regerade lite på under årsmötet var om klubben hade något egensyfte av att växa (svaret var nej). Okej, köper det. Man behöver inte växa för växandets skull.
Nästa kommentar var att avgiften var hög för att man "ville ha rätt folk i klubben".
Det har nog blivit något missförstånd :?
Utdrag ur CCS stadgar:
1 § Ändamål
Föreningen, som är rikstäckande, har till uppgift att under ideella och opolitiska former samla ägare av bilmodellen Corvette, oavsett årsmodell, ägarsyfte och skick, för att tillvarata och främja intresset, ägandet och användandet av denna bilmodell.
Senast redigerad av 745 den lör okt 27, 2012 17:43, redigerad totalt 1 gånger.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Vill nya människor vara med i Corvette klubben?

Inlägg av Hejdarn »

Som jag skrev så tror jag på att CCS skulle kunna profilera sig på träffar. Någon med lite driv och förmåga att prata skulle kunna dyka upp på någon eller flera träffar av dom jag nämnde. Givetvis bör den bo ganska nära så inte det blir hur jävla lång resa som helst för att ställa upp!

/Benny
Äh, va fan. Jag gillar att ratta sportbil om det är fint väder så jag kan allt lalla förbi med en stor fet flagga och föra lite liv även om det är ett par mil. :D
Mvh
Thomas
Skriv svar