Lite som pågår hos vette.se

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

Det är väl kanske inte alltid så roligt som med alla jobb. T ex när man får stå och banka en hel dag på min bil för att en tillverkare skickat en felgjord bit. :?
Men en eloge till Anders som alltid löser problemen (jag har haft lite otur två gånger nu) och alltid levererar högsta kvalitet! Jag har ju 50 mil fram och tillbaka till Vette.se men det är det värt när man vet att det blir perfekt varje gång. :D
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

En alltför vanlig syn på C5orna, en läckande packbox på utgående axel
Bild

En nyrenoverad och förstärkt låda till en C5a som vi monterat kompressor i - försök inte ens att överladda med 4-växlad automat utan att förstärka lådan !
Bild

Nya GM Cup fälgarna som finns som option till 2012 Z06 och ZR1, självklart finns de tillgängliga för alla andra också, som denna uppsättning som vi ska sätta på en -09 ZR1
Bild

Ska du köra riktigt fort när det svänger så är Hoosier R6or ett väldigt bra alternativ !
Bild

En Edelbrock kompressor som vi ska montera på en -08 Z06 - 657hk säger Edelbrock, vi får väl se :)
Bild

Montering av Edelbrock kitet påbörjat, du ser lite av värmeväxlaren till intercoolern
Bild

Det mesta klart uppe på och runt omkring motorn innan vi lyfter på kompressorn
Bild

Kompressorn på, imorgon ska den upp på dynon och mappas, vi får se vad det slutar med :D
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.

Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar. :D
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Hejdarn skrev:Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.

Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar. :D
Beklagar det, vi har haft tele/internet strul hela dagen idag så idag har det nog inte varit lätt, annars har vi en tjej som tar alla samtal mellan 10:00-17:00 så vi ska i normala fall inte missa några samtal, övriga tider svarar vi om vi har möjlighet.

Jag har tyvärr ungefär 80 mail i inkorgen nu som jag försöker beta av men det hinns tyvärr inte så mycket varje dag då det är helt fullt i verkstan sju dagar i veckan. Jag har nu kommit till 19 maj så snart så :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Z06an med Edelbrock uppstartad med en enkel grundmapp, fick stå ute ett tag på tomgång för att bränna av oljefilmen på nya headersen, det blir så rökigt inne annars :) Imorgon ska den upp på dynon.

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

vette.se skrev:
Hejdarn skrev:Ja, vad är det som pågår hos Vette.se?
Har mailat, inget svar.
Har mailat igen, inget svar.
Har ringt, inget svar.
Har ringt igen, inget svar.

Får sätta in en annons: Kund söker leverantör. Delar bytes mot pengar. :D
Beklagar det, vi har haft tele/internet strul hela dagen idag så idag har det nog inte varit lätt, annars har vi en tjej som tar alla samtal mellan 10:00-17:00 så vi ska i normala fall inte missa några samtal, övriga tider svarar vi om vi har möjlighet.

Jag har tyvärr ungefär 80 mail i inkorgen nu som jag försöker beta av men det hinns tyvärr inte så mycket varje dag då det är helt fullt i verkstan sju dagar i veckan. Jag har nu kommit till 19 maj så snart så :)
Det är lugnt. Jag vet att ni har mycket göra. Hör av dig när det passar så gör jag en beställning. :)
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

Jag har svarat på ditt mail. :D
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av puramuk »

vette.se skrev:Z06an med Edelbrock uppstartad med en enkel grundmapp, fick stå ute ett tag på tomgång för att bränna av oljefilmen på nya headersen, det blir så rökigt inne annars :) Imorgon ska den upp på dynon.

Bild




och? vad blev d för siffror :roll: :D
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

puramuk skrev: och? vad blev d för siffror :roll: :D
Den gick från ca 420hp på bakhjulen till 530hp med 4.5psi laddtryck :) Detta är alltså Edelbrock versionen med det lägre laddtrycket som inte kräver att man byter bränslepump.

[EDIT]
Glömde skriva,

GM säger 505hp i motorn på Z06an, vi mätte ca 420hk på denna. 420*20,3% är 505hp
Med Edelbrock kompressorn 530hp. 530*20,3%=638hp så det är ganska nära de 657hp som Edelbrock säger om man använder GM's sätt att räkna.
Senast redigerad av vette.se den sön jun 17, 2012 0:34, redigerad totalt 1 gånger.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Många vill ju ha fetare fälgar på sin C5a, enklast är förstås om man sätter på C6 Z06 fälgar bak men det blir lite bekymmer för det blir som på bilden nedan (20*12 med 345/20*20 däck). De sticker ut ca 28-29mm utanför skärmkanten. Nu finns det som tur är färdiga väldigt snygga breda skärmar till C5an som breddar 30mm, helt perfekt :D
Bild

Första vita Z06an som jag sett här i sverige !
Bild

Par i vita bilar, samma vita Z06a som ovan samt en -09 ZR1 som är mattvit folierad. Båda med Akrapovic förstås :)
Bild

Igår kväll blev vi klara med en -06 Z06 med 454' motor, avslutade en sen fredagskväll med ca 560 dånade bakhjulshästar på dynon :D Nästa bil upp på dynon idag lördag är en 2003 C5 automat som jag skrev lite om tidigare. Den har en förstärkt automat, AFR225 toppar, LS9 kam och ett A&A kompressorkit. Återkommer med bilder och dynoresultat.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

och nu var -03an klar, -03 C5a automat med AFR225 toppar, LS9 kam, BBK shorty headers och A&A kompressorkit ....... resultat .... 543hk på bakhjulen. Det är ca 60hk mer än en -03 med samma uppsättning men med originaltoppar/kam :)

Observera att detta är på fulsoppa (95oktan)

Ett par bilder på denna:
Bild

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

En bortglömd komponent i C6an - coupe filtret, ska bytas vid service men hur många gör det ? Dålig luft, många gånger med mögeldoft när skiten blir fuktig ...

Bild

Trasig drivaxel i en 2007 Automat, helt original men det kan uppenbarligen paja i alla fall
Bild

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Lite godis till en banbil vi håller på med, bilen är en -07 C6a som är ombyggd till en GrandSport och har allt chassi/bromsgodis man kan tänka sig. Maskinen är en Lingenfelter 402' som är kompressormatad, nu i våras sköt de lådan på Nurnburg ring så nu ska det uppgraderas till bättre än original :)
Lådan är en RPM byggd ZR1 låda och diffen en RPM ZR1 diff med OS Giken Super lock diff, allt byggt till högsta möjliga nivå som RPM kan bygga och anpassat för att kunna montera i en C6a. När allt är nere så byts även kopplingen ut till en 3-skivig kolfiberkoppling från RPS och kopplingsmastern till en Tilton enhet, vi får se om de lyckas vinna klubbmästerskapet även i år.
Bild

Ett annat bygge vi håller på med, en ny LS3 480hk maskin som ska i en -02 Z06, det blir söndagens projekt från tidig morgon till sen kväll :D
Bild

Utöver ovanstående och alla småjobb håller vi just nu på med en -04 Z06a med dubbelturbo som vi ska droppa i en nybyggd LS9 maskin, bilder kommer.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Matte-P »

vette.se skrev:Lådan är en RPM byggd ZR1 låda och diffen en RPM ZR1 diff med OS Giken Super lock diff, allt byggt till högsta möjliga nivå som RPM kan bygga och anpassat för att kunna montera i en C6a. När allt är nere så byts även kopplingen ut till en 3-skivig kolfiberkoppling från RPS och kopplingsmastern till en Tilton enhet, vi får se om de lyckas vinna klubbmästerskapet även i år.
Bild
Porr! Vill ha! :)
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Scania »

Skulle ju inte tacka nej att jobba där, rena drömjobbet :)
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

även 'drömjobb' kan bli enformiga ibland :)

PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
Bild

Lite a-armar som har fått PFADTs leder installerat istället för bussningar
Bild

Z06an med LS3 motorn som jag nämt tidigare är fortfarande ute och kör sina 100 mil inkörning innan slutmappning, återkommer med bilder och dynoresultat.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

vette.se skrev:även 'drömjobb' kan bli enformiga ibland :)

PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
Se det så här. Du kunde stå och renovera rostiga bromsok på Saabar på dagarna istället (been there, done that).

Kul med en bild på drivaxeln. Jag har funderat på den.... 8)
Mvh
Thomas
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 119
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:46
Ort: Skövde

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av afa_77 »

PFADT Kolfiber drivaxel som ska monteras i en tub till en C6a, vikten är en bråkdel av aluminumaxeln bredvid ändå är den starkare.
Bild


EN fråga som kom upp, om man demonterar sina hardyskivor på sin originaldrivaxel och monterar stumt så får väldigt många vibrationer hur funkar det med denna i kolfiber den ser jag ju är monterad stumt lr är det oxå då att axeln är stummare (mindre flex) än en original i aluminium?

Vad kostar en sådanhär i kolfiber? Kan man få den i en längre längd än original?
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

afa_77 skrev: EN fråga som kom upp, om man demonterar sina hardyskivor på sin originaldrivaxel och monterar stumt så får väldigt många vibrationer hur funkar det med denna i kolfiber den ser jag ju är monterad stumt lr är det oxå då att axeln är stummare (mindre flex) än en original i aluminium?

Kan man få den i en längre längd än original?
Finns tyvärr bara i standardlängd, kika gärna på http://www.pfadtracing.com/catalog/prod ... cts_id/166
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

Nu har Vetten fått den massage den behöver av Anders och Ki.

Uppe på operationsbordet:

Bild

och resultatet:

Bild

Det är insug, headers och avgas samt mappning.

Det är mycket man inte ser i en dynokurva. T ex hur sjukt bra den går och responsen på trottelöppning. :shock:
Den uppför sig precis som jag ville ha den med en karaktär som passar min körstil hand i handske. :D

Stort tack till Anders som mappade upp den perfekt och till Ki som gjorde allt det andra jobbet.
Tyvärr hann jag inte få en bild på Ki när hon går lös på bilen med en slägghammare! Men nu är det inget som skramlar längre iaf. :mrgreen:

Preppad och klar för KM. 8)
Mvh
Thomas
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Ubbe »

Hej Thomas! Hur mycket massage fick vetten :?: I motorn och på bakhjulen?Det var svårt att tyda dynotesten! Min vette fick köra dynotest från Orsa till Norrtälje idag :wink: OJJJ vad det gick :mrgreen: (Mustanger och porschar vilka bromsklossar) :mrgreen: :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Hejdarn »

Jo, det var en ny BMW M5a som absolut ville dra ett race på väg ut Stockholm men han tröttnade på ungefär 100 meter. :mrgreen:
Grafen blev så rackarns stor i webbläsaren om jag inte skalade ner den.

Om vi bara tittar på toppeffekt så gick det från:

345.8 till 383.4 hk vid 5900 varv
och
468.2 till 518.2 Nm vid 4700 varv
vilket ger +37.6 HP och +50 NM på hjulen.

Hur GM räknar motoreffekt har jag ingen aning om.

Sedan ska man också titta på fyllnadsgraden under kurvan. Hur mycket mer effektyta har man fått vilket säger mer än toppeffekten och det är rätt mycket mer effekt (mellanregister) hela vägen och det känns kan jag säga. Effekten levereras dessutom med silkesvante och helt linjärt. Det är ju körbar effekt man letar efter. :D

Edit: Länkade in fullsize bilder av dynokörningarna och rättade dynosiffrorna.
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-2.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-3.png
https://sites.google.com/site/temp2010r ... Nm-C-1.png
Senast redigerad av Hejdarn den mån aug 06, 2012 17:51, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Ett allt för vanligt problem på bilar vi får in, kunden har monterat ett FAST insug och inte bytt bultarna under insuget. Du ser intryckningarna mellan insugportarna, i ett flertal av dem är insuget spräckt och orsakar vacuumläckage vilket gör att det blir försämrad tomgång och låglastegenskaper.
Bild

Nybyggd LS9 maskin med smidda delar rakt igenom samt strokad och är nu en 434' :) Det var mycket pyssel att få till ett så långt slag och bibehålla oljespruten under kolvarna men det gick. Vi väntar på portade LS9 toppar från Lingenfelter så vi kan slutföra bygget.
Bild

Resten av bilen som LS9a ska i, det är en -04 Z06 med dubbelturbo(bakturbo). Den hade tidigare en byggd LS2 maskin och lämnade då 738hk/1135Nm på bakhjulen, den stora begränsningen var då LS2 topparna. Vi räknar med att kunna höja effekten med ca 100hk, vridet blir inte så mycket mer eftersom begränsningen som var, var vid höga varv. Denna bil rullar mycket på Nurnburg ring och nu lär det gå ännu snabbare :D
Bild

Vi fick in en bil med en specialbyggd motor som kunden köpt från en välrenommerad motorbyggare i USA, det är en 454' med vass kam med hela .648 i lyft. Problemet som du kan se på bilden är att två av avgasventilerna har blivit helt nednötta i toppen, det är likadant på andra sidan av motorn med två förstörda ventiler. Ventilen närmast i bild är som det ska se ut. Man kan bara spekulera i om det har varit dålig smörjning/dålig olja, för långa stötstänger, dåligt material i avgasventiler(det lustiga är att två av avgasventilerna på varje sida ser ok ut) eller kanske dåliga lyftare som har fått vippan att slå sönder toppen på ventilen. Det pågår diskussioner mellan ägaren och hans leverantör i USA angående ersättning, vi får se vad som händer.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Christer »

Som det ser ut på bilden verkar stötstängerna vara för korta..
Vad som också vore intressant att se är om ventilfjädrarna inte har coilbind, dvs att fjädrarna inte klarar av lyftet från den kammen utan trycks ihop innan kammen har lyft fullt.

Tycker synd om den stackars ägaren som bara har haft problem i år.

Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Vi har tagit fram en egen variant av PFADT's motorfästen till din C5/C6/Z06/ZR1 97-13.

Vi har sänkt fästet 7mm för att få mer plats upp mot torpedväggen. 7mm låter inte mycket men det blir stor skillnad bakom motor/insug med mycket bättre åtkomlighet.

På C5an tex kan du nu montera ett FAST102 insug utan att behöva kapa i torpedväggen !

Sist men inte minst sänker du tyngdpunkten 7mm vilket inte är helt fel.

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Vettig
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 128
Blev medlem: sön sep 05, 2010 8:10
Ort: Stockholm/Söder

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Vettig »

vette.se skrev:Vi fick in en bil med en specialbyggd motor som kunden köpt från en välrenommerad motorbyggare i USA, det är en 454' med vass kam med hela .648 i lyft. Problemet som du kan se på bilden är att två av avgasventilerna har blivit helt nednötta i toppen, det är likadant på andra sidan av motorn med två förstörda ventiler. Ventilen närmast i bild är som det ska se ut. Man kan bara spekulera i om det har varit dålig smörjning/dålig olja, för långa stötstänger, dåligt material i avgasventiler(det lustiga är att två av avgasventilerna på varje sida ser ok ut) eller kanske dåliga lyftare som har fått vippan att slå sönder toppen på ventilen. Det pågår diskussioner mellan ägaren och hans leverantör i USA angående ersättning, vi får se vad som händer.
Bild
En enkel fråga från en amatörmek:
Jag förstår att det kanske (?) inte hade hjälpt i detta fallet,men varför används inte rullvippor?
C5 Z06
"Horsepower is how fast you hit the wall,Torque is how far you take the wall with you"
http://www.garaget.org/?car=232555
http://www.garaget.org/?car=89586
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Vettig skrev:
En enkel fråga från en amatörmek:
Jag förstår att det kanske (?) inte hade hjälpt i detta fallet,men varför används inte rullvippor?
Vikt, rullvippor är för tunga för de varvtal dessa motorer körs med. Alla färdigbyggda motorer från ERL, MAST. DRM, Katech etc har originalvippor men med bättre lager.
För mycket vikt ger instabilitet vid höga varvtal(stort slitage på ventiltätningar o styrningar) och ger ett lägre maxvarv pga valvefloat eftersom det är hydrauliska lyftare som används.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av Andreas K »

Är Hoosier R6 gatgodkända i Sverige? Frestande att köra på dem men man skulle nog skära ett spår för regn i dem för att kunna ta sig till och från banan.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lite som pågår hos vette.se

Inlägg av vette.se »

Andreas K skrev:Är Hoosier R6 gatgodkända i Sverige? Frestande att köra på dem men man skulle nog skära ett spår för regn i dem för att kunna ta sig till och från banan.
Det är DOT godkända men inte E märkta, det står också på däckssidan 'Not for highway use' så jag skulle tro att de inte ens är godkända för gatbruk i USA. Ska du köra på gata i sverige får du nog hoppas på att inte bli stoppad :) I regn blir bilen som en tvålkopp vid 30-40km/h :twisted:
Skriv svar